کد خبر: ۷۱۱۴۵

حکیم مهر: مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: متاسفانه سهم این استان از کشتارگاه های صنعتی دام کشور فقط هفت دهم درصد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» در نشست خبری که هفتم شهریور ماه در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: طی سال گذشته ۸۵۰ هزار راس دام از این استان به سایر استان ها خارج شد که بیشتر آن ها نیز با مجوز بوده اما امری که در این میان صورت می گیرد خام فروشی دام زنده است.

وی افزود: اگر کشتارگاه های صنعتی مناسبی در این استان وجود داشته باشد کشتار دام و بسته بندی گوشت در این استان انجام و سپس گوشت به سایر استان ها صادر می شود.

دکتر رمضانی ادامه داد: حدود ۳ درصد جمعیت دام سبک کشور در خراسان شمالی وجود دارد اما فقط هفت دهم درصد از کشتارگاه های صنعتی در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این استان دو کشتارگاه صنعتی در بجنورد و اسفراین فعال هستند، تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی بجنورد نیز با مشکلاتی مواجه است که با تمام ظرفیت فعالیت نمی کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وضعیت این استان به لحاظ برخورداری از کشتارگاه صنعتی طیور مطلوب است، بیان کرد: هفت دهم درصد جوجه ریزی کشور در این استان صورت می گیرد اما ۲.۷ درصد از کشتارگاه های صنعتی طیور در این استان موجود است.

وی گفت: نیاز است تا در سایر شهرستان های استان نیز کشتارگاه های صنعتی دام راه اندازی شود که در این صورت پیش بینی می شود از ۸۰۰ هزار راس دامی که به صورت زنده از استان خارج می شود ۵۰ درصد در خراسان شمالی کشتار شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه در ارتباط با سگ های ولگرد نیز بیان کرد: وظیفه ادارات کل دامپزشکی در ارتباط با سگ ها، واکسیناسیون سگ های صاحب دار است.

وی با تاکید بر اینکه از ۲۵ شهرداری شهرهای استان تقاضا داریم تا توجه خاصی به ستاد اتلاف سگ های ولگرد داشته باشند، گفت: افزایش جمعیت سگ های ولگرد عوارضی دارد که یکی از مهمترین آن ها گزش است.

دکتر رمضانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سگ ها می توانند میزبان و ناقل بسیاری از بیماری های انگلی در سطح جامعه باشند که در این زمینه دهیاران روستاها می توانند کمک خیلی خوبی در ساماندهی سگ ها داشته باشند چراکه در وهله نخست سگ های ولگرد از روستاها به داخل شهر می آیند.

وی به اندازه مرغ های تولیدی و خرید آن نیز اشاره کرد و توضیح داد: بهترین وزن مرغ برای مصرف یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۹۰۰ گرم است و در واقع برخی از افراد متوجه نیستند زمانیکه مرغ را با وزن زیادتر خریداری می کنند یعنی مرغی گران قیمتی را خریداری می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار بر این است تا مرغ های با وزن بیش از یک کیلو و ۹۰۰ گرم را اجازه ندهند وارد بازار شود و مرغ های با وزن بالا باید قطعه بندی شده و سپس وارد بازار عرضه شوند.

وی در ارتباط با کوچ عشایر نیز تاکید کرد: باید کوچ عشایر مکانیزه شود تا ورود استرس بر روی دام ها کاهش یابد.

دکتر رمضانی با اشاره به اینکه در این استان ۴۰۰ هزار دام عشایری وجود دارد، افزود: باید سایت های اسکان عشایر فعال شوند تا دام های داشتی عشایر جابجا نشوند و در مکان های ثابتی پرورش یابند که در این صورت بهره وری افزایش می یابد.

وی با تصریح بر اینکه خشکسالی عوارض زیادی بر روی دام می گذارد، ادامه داد: خشکسالی موجب فقر غذایی می شود و این فقر غذایی بر روی دام تاثیر گذاشته و آن ها را دچار بیماری می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه با انجام واکسیناسیون می توان تا ۹۰ درصد در دام علیه بیماری ها ایمنی ایجاد کرد، تصریح کرد: اما با بروز خشکسالی و فقر غذایی در دام این ایمنی فقط تا ۵۰ درصد در دام ها ایجاد می شود در نتیجه برای حل این مشکل نیاز به خرید مکمل های تقویتی هستیم که بدین منظور باید حوزه اعتباری تقویت شود.

 

نظر شما
ادامه