کد خبر: ۷۱۲۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان گلستان ایجاد زیرساخت ها با هدف حفظ نژاد اسب های اصیل و بومی استان گلستان را از الزامات دانست و نسبت به در خطر انقراض بودن نسل ماهیان خاویاری دریای خزر هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علی کاووسی» در نشست با رئیس و معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گلستان، با اشاره به بهره برداری از فاز نخست مرکز ملی تشخیص بیماری‌های اسب در شهرستان آق قلا، اظهار کرد: اسب به خصوص گونه های ترکمن و خزری در منطقه شمال کشور و استان گلستان بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر اینکه میراث استان می باشد جایگاه منحصر بفردی را در میان اهالی منطقه دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با بیان اینکه ایجاد زیرساخت ها با هدف حفظ نژاد اسب های اصیل و بومی از الزامات است، ادامه داد: کلنگ آغاز عملیات احداث مرکز ملی تشخیص بیماری‌های اسب در سال ۱۳۹۱ به زمین زده شد و فاز نخست آن پس از ۱۰ سال در هفته دولت سال جاری به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه این مرکز باعث رونق فعالیت پرورش دهندگان منطقه، حفظ و احیای نژاد اسب اصیل ترکمن، تقویت و توسعه صنعت گردشگری و همچنین ایجاد بستر اشتغال پایدار با نگاه به رشد اقتصادی در منطقه می شود، خاطر نشان کرد: مرکز فوق دارای دو واحد آزمایشگاه مجهز شامل آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های استراتژیک دام و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی و باقیمانده ها و آزمایشگاه تخصصی تشخیص بیماری‌های استراتژیک اسب می باشد.

کاووسی اجرایی شدن فاز دوم را ملزم به تجهیز این مرکز عنوان کرد و یادآور شد: در صورت تأمین منابع فازهای بعدی آن نیز راه اندازی می شود و با توجه به ظرفیت دامی استان و همچنین پتانسیل وجود اسب اصیل ترکمن در منطقه، می تواند در بحث تشخیص، کنترل و مهار بسیاری از بیماری‌های دامی، گام‌های بسیار مؤثری را برداشت.

وی در ادامه از پیشنهاد همکاری جهاد دانشگاهی گلستان با مجموعه دامپزشکی استان استقبال کرد و افزود: تقویت مرکز ملی تشخیص بیماری‌های اسب نیاز امروز استان و کشورمان می باشد و این بسیار مهم است که یک مرکز علمی همانند جهاد دانشگاهی که سابقه تحقیقاتی خوبی در این زمینه دارد، به شکل تخصصی در این حوزه ورود کند.

مدیر کل دامپزشکی گلستان در بخش دیگر سخنان خود نسبت به در خطر انقراض بودن ماهیان خاویاری هشدار داد و تصریح کرد: متأسفانه کار علمی تأثیرگذاری در این حوزه انجام نشده است و فقط به فکر بسته بندی و صادرات بوده ایم و هم اکنون با چالش اساسی مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تفکر حاکم در حوزه ماهیان خاویاری غیرعلمی و غیر تحقیقاتی بوده است، افزود: تا زمانی که تفکر اقتصادی و صرفا به خاطر پول درآوردن باشد، آسیب به همراه خواهد داشت و اگر از ابتدا به تولید علم فکر می شد قطعا این تولید علم تولید ثروت را به همراه می آورد.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
0
1
حفظ نژاد بومی از وظایف جهاد کشاورزی بوده و انقراض ماهیان خاویاری مربوط به شرکت مدیریت ماهیان خاویاری جهاد کشاورزی می باشد و ربطی به دامپزشکی نداره برادر... لطفا در اظهار نظرها کمی دقت بفرمایید..
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
0
چی در کشور در انقراض نیست؟
نظر شما
ادامه