کد خبر: ۷۱۳۵۲

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از سازمان دام پزشکی تقاضای کرد که پروتکل در مراتعی که زیست گاه مشترک حیوانات اهلی و وحشی هستند باید تغییر کند؛ در این راستا به منظور کنترل بیماری پوشش واکسیناسیون صد در صد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «مجید درگی» مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا «پی پی آر» بیماری ویروسی هست که عامل این بیماری موربی ویروس از خانواده پارامی است، گفت: این بیماری حاصل یک ویروس ضعیف است که واگیری بالایی در جمعیت نشخوار کنندگانی همچون گوسفند، بز و... دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری حیات وحش نشخوار کننده کوچک را تهدید می‌کند، ادامه داد: البته طاعون نشخوارکنندگان هیچ خطری برای انسان ندارد؛ این بیماری در حیات وحش نیز قابل انتقال به گوشت خواران نیست.

درگی با اشاره به ضعیف بودن ویروس طاعون در حیات وحش، اظهار کرد: ماندگاری این ویروس در دمای محیط بسیار پایین است و حداکثر تا ۷۲ ساعت می‌تواند در لاشه یا ترشحات که منتشر می‌شود زنده بماند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه ویروس سرما دوست است، گفت: قطعا در شرایط زمستان می‌تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد ولی در این فصل سال بیشتر از سه روز در طبیعت مقاومت ندارد.

درگی در مورد بیماری «پی پی آر» که در حیوانات اهلی با توجه به واکسیناسیونی که در گوسفند اهلی انجام می شود دیده شده است، ادامه داد: علائم مشهودی در گله‌های گوسفند مشاهده نشده، اگر هم مشاهده شود چون گوسفند در دسترس هست بلافاصله قابلیت درمان دارد و معمولا اگر به حیوانات زود رسیدگی شود درمان می شوند

وی با اشاره به اینکه در حیات وحش ما امکان واکسیناسیون و درمان نداریم، گفت: طبیعتا دسترسی ما به حیات وحش بسیار محدود است، به همین دلیل شاهد تلفات در حیات وحش هستیم.

وی با بیان اینکه اساسأ این بیماری از طریق ترشحات حیوان بیمار دفع می‌شود و مرتع را آلوده می‌کند، افزود: مراتع ما مشترک بین حیات وحش و دام اهلی است، مادامی که حیات وحش از آب شرب و مرتع تغذیه می‌کنند ترشحات حیوانات آلوده می‌تواند آنها را آلوده و به این بیماری مبتلا کند.

درگی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ برای اولین بار شاهد این بیماری در طالقان بودیم، تصریح کرد: بحث واکسیناسیون دام اهلی در شهرستان در دستور کار قرار گرفت و از آن به بعد دام های اهلی منطقه رایگان برای دامداران واکسیناسیون می شوند.

وی با اشاره به این موضوع که سازمان دام پزشکی برای ایمن سازی حیوانات اهلی در پروتکل‌های واکسیناسیون خودش ۷۵ درصد دام واکسینه شوند، ادامه داد: این دام از نظر بیماری به امنیت رسیده است، واکسن صد در صد دام اهلی اصلا در پروتکل دام پزشکی نیست.

این مقام مسؤول در خصوص واکسینه شدن حیوانات اهلی منطقه، گفت: ۲۵ درصد از حیوانات اهلی غیر واکسینه برای دام‌های اهلی خطر ساز نیست.

وی در ادامه صحبت‌های خود از سازمان دام پزشکی تقاضای کرد که پروتکل در مراتعی که زیست گاه مشترک حیوانات اهلی و وحشی هستند باید تغییر کند و پوشش واکسیناسیون صد در صد شود.

وی با اشاره به این نکته که گله‌های غیر مجازی مشاهد می‌شود که بیماری را وارد منطقه می‌کنند، گفت: این گله‌ها بعد از مشاهد منابع طبیعی آنها را اخراج و جریمه می‌کند اما متاسفانه آن زمان دیر است و گله‌ها منطقه را آلوده کرده و از منطقه خارج می‌شوند

این مقام مسؤول با بیان اینکه در بخش‌های مختلف شهرستان جمعیت حیات وحش متفاوت است، تصریح کرد: بعضی جاها تراکم بیشتر، بعضی جاها تراکم کمتر است بنابر این متناسب با محل مدنظر و درگیری این بیماری، تعداد تلفات در سال‌های مختلف متفاوت است.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه اخیرا لاشه تازه ای در منطقه پیدا نکرده‌ایم، افزود: اما مسئله کنترل و پایش منطقه همچنان تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که بیماری تمام شده تعطیل نمی‌شود؛ به هیچ عنوان این حالت اضطراری و عملیاتی پایش را متوقف نخواهیم کرد

مدیر کل حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه تلفاتی که امسال در شهرستان طالقان داشتیم صرف بیماری طاعون نبوده است، گفت: قطعا یک بخشی از این تلفات مربوط به سیل، تاثیر سیل بر سیستم ایمنی بدن حیوانات که باعث شده تلفاتمان شدید باشد.

درگی با اشاره به این موضوع که این بیماری تا اندازه زیادی کنترل شده، ادامه داد: در اون منطقه که کانون اعلام شده بود در دو طرف منطقه کمپ‌های ثابت و سیاری را احداث کردیم.

وی با بیان اینکه تنها راه پیشگیری قطعا واکسیناسیون است، افزود: واکسیناسیون صد در صد دام‌های اهلی منطقه و جلوگیری از ورود گله‌های غیر مجاز راه‌های پیشگیری هستند.

 

نظر شما
ادامه