کد خبر: ۷۱۶۲۶

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان گلستان گفت: خوشبختانه در سالجاری تا به امروز هیچ نوع بیماری دامی استراتژیک در استان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گلستان ما، «دکتر علی کاووسی» صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان ضمن گرامیداشت روز ملی دامپزشکی اظهار کرد: براساس ماموریت‌های دامپزشکی همکاران ما با چشمان تیز در سراسر کشور از مزرعه تا سفره مردم نظارت دارند و به نوعی دامپزشکی مرزبان سلامت جامعه به شمار می رود.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان  بابیان اینکه خوشبختانه در سالجاری تا به امروز هیچ نوع بیماری دامی استراتژیک در استان گزارش نشده است، ادامه داد: بیش از ۴۹ هزار بازدید از اماکن نگهداری، عرضه  تا کشتار دام توسط همکاران ما صورت گرفته است و براساس آن  ۲۳۰ مورد برای متخلفین  در مراجعه قضایی تشکيل پرونده دادیم.

کاووسی یادآور شد: ناظرين فنی در کشتارگاه‌ها در سطح استان داریم و بجث کشتار غیرمجاز در کل کشور اتفاق می‌افتد و گاها در بازدیدها همکاران متخلفان به مراجعه قضایی معرفی می‌شود، یکی از مشکلات که در این حوزه وجود دارد که باعث بروز این کشتار غیرمجاز می شد فاصله شهرستان ها با محل کشتارگاه است و این مسئله باعث شده که برای برخی قصابان صرفه اقتصادی کشتار قانونی وجود نداشته باشد که دام خود را به اینچه برون ببرند.

وی متذکر شد: سرمایه گذار را دعوت می‌کنیم که در مراکزی که نیاز به کشتارگاه دام داریم سرمایه گذاری داشته باشیم، در شرق استان گلستان دو کشتارگاه و در غرب استان یک کشتارگاه نیز داریم و در حال حاضر ۱۴ کشتارگاه طیور و ۹ کشتارگاه دام فعال در سطح استان مشغول به فعالیت هستند.

این مقام مسئول متذکر شد: هفت مورد از کشتارگاه های طیور خط دوم تولید نیز دارند و امعاء و احشاء این طیور از طریق دستگاه خارج می‌شود و شرایط برای صادرات و دریافت کد آی آر را این مراکز دارند، در طول شبانه روز برای کشتار 500 هزار قطعه طیور در استان ظرفیت داریم و در طول 6 ماه گذشته 109 میلیون کشتار داشتیم.

کاووسی افزود: به مرکز ملی اسب که در هفته دولت افتتاح شد با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در حوزه بیماریابی و دوپینگ اسب وارد شدیم و با همکاری جهاد دانشگاهی بنا است در حوزه اصلاح ژنتیک نیز اقدامات دانش بنیان انجام دهیم.

وی به گرامیداشت هفته دامپزشکی در استان اشاره کرد و افزود: 30 عنوان برنامه در هفته دامپزشکی در نظر گرفته شده است، در این هفته در مناطق صعب العبور ۴۰ هزا متر مربع از امکان نگهداری بیش از ۱۱۰ هزار دام سبک و ۱۵ هزار دام سنگین را سمپاشی کردیم.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان  یادآور شد: در این هفته نسبت به بیماری نیوکاسل برای پرندگان بومی اقدام کردیم، بازدید از اماکن تولیدی در راستای رفع موانع تولید نیز از دیگر برنامه های ما در طول این هفته است.

کاووسی تاکید کرد: دامپزشکی مظلوم ترین حرفه کشور است و با حقوق پایین تا دو صبح در کشتارگاه‌ها از غذای سالمی که بنا است در منزل مردم طبخ کنند نگهبانی می‌کنند.

وی گفت: یک هزار و ۷۰۰ بیماری در دام و طیور وجود دارد که بیش از ۸۵۰ مورد آن مشترک است و این همکاران ما ممکن است حتی جان خود را بر اثر این بیماری‌ها از دست بدهند.


نظر شما
ادامه