کد خبر: ۷۲۰۶۴
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
«دکتر شهرام موحدی» افزود: در سال جاری چهار مورد هاری گربه داشتیم که اگر جمعیتی از گربه‌ها به هاری مبتلا شود کنترل این بیماری دشوار خواهد بود ...

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در سال جاری چهار مورد هاری در جمعیت گربه‌های شهری شناسایی شده و اگر نسبت به این معضل غفلت شود دچار معضلات اساسی خواهیم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، «دکتر شهرام موحدی» روز دوشنبه بیست‌وسوم آبان‌ماه در نوزدهمین همایش کشوری کارشناسان بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) اظهار کرد: استان اصفهان به اندازه ۱۵ استان و بالاترین میزان تولید شیر کشور را دارد، همچنین رتبه نخست تولید بوقلمون و ماهیان زینتی، بیشترین تعداد واحد پرورش طیور، رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ و تخم‌مرغ و رتبه سوم تولید گوشت قرمز کشور را دارا است.

وی افزود: ۲۵ درصد از حوزه بهداشت در اختیار وزارت بهداشت و حدود ۷۵ درصد در اختیار سایر سازمان‌ها است، مجموع اعتباراتی که در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با ۲۸ شهرستان و حجم تراکم دامی شاهد هستیم حدود یک میلیارد تومان است، به همین دلیل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولیان سلامت و بهداشت کشور درخواست می‌کنیم برای حوزه‌های موردنظر اعتبارات ویژه‌ای مدنظر قرار دهند تا در حوزه سلامت به درستی نقش ایفا کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: دامپزشکی کشور از سال ۱۳۰۴ با تشکیل مؤسسه دفع آفات حیوانی تشکیل شد و بعد از آن در سال ۱۳۱۴ قانون تفتیش سریع حیوانات تصویب شد، همچنین سال ۱۳۵۰ در مجلس سنای وقت، قانون سازمان دامپزشکی کشور به تصویب رسید، ساختار و قوانینی که اکنون در سازمان دامپزشکی کشور شاهد هستیم بر اساس قانون سال ۱۳۵۰ است.

وی با اشاره به قانون سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: وظایف متعددی از جمله تأمین بهداشت، سلامت و فراهم کردن رفاه دام برعهده سازمان دامپزشکی کشور است، همچنین با توجه به نقش اصلی دام‌ها در تولید فرآورده‌های پروتئینی مصرفی انسان‌ها باید برای پیشگیری، کنترل، تضمین سلامت و مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، محصولات خام دامی و فراهم کردن شرایط ورود به بازارهای جهانی نکات بهداشتی رعایت گردد.

موحدی گفت: با توجه به اهمیت حوزه دامپزشکی در شورای هماهنگی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام که در سال ۱۳۷۵ مصوبه هیئت وزیران بود، یکی از اعضای این شورا رئیس سازمان دامپزشکی کشور بود، همچنین معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی و مدیرکل بیماری‌های مشترک انسان و حیوان سازمان دامپزشکی کشور در این شورا حضور دارند و مباحث را دنبال و تصمیم‌گیری می‌کنند.

توجه به بیماری بروسلوز دامی در سازمان دامپزشکی کشور

وی اظهار کرد: یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان که در سازمان دامپزشکی بیشتر مطرح بوده، بروسلوز دامی یا تب مالت، سل گاوی، هاری، مشمشه است و باید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی جهت کنترل عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و حیوان انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا مشخص شد پایه اصلی بیماری‌های موجود در انسان از نوع مشترک با حیوانات است، خاطرنشان کرد: خانواده کرونا ویروس از سال ۱۹۳۸ در حوزه دامپزشکی شناخته شد، همچنین بیماری‌هایی از جمله برونشیت عفونی در طیور، وال، نهنگ و فوک دریایی می‌تواند علائم تنفسی ایجاد کند، طی ۸۰ سال گذشته با حدود ۱۶ نوع واکسن برونشیت طیور در دنیا هنوز شاهد این بیماری هستیم.

حدود ۱۹۰ هزار غربالگری در حوزه بروسلوز انجام شده است

وی با اشاره به عملکرد حوزه دامپزشکی استان اصفهان در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و اقدامات انجام شده، تاکید کرد: یکی از روش‌هایی که در تشخیص بروسلوز در دام استفاده می‌شود، خون‌گیری و غربالگری دام‌ها است، در صورتی که دام مبتلا به بروسلوز باشد از گله خارج می‌شود.

موحدی با بیان اینکه در استان اصفهان حدود ۱۰ گاوداری وجود دارد که هرکدام شامل بیش از ۱۲ هزار رأس دام می‌شود، ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۹۰ هزار غربالگری در حوزه بروسلوز یا تب مالت انجام دادیم، سال گذشته ۲۵۷ هزار و ۴۹۹ رأس برای تشخیص تب مالت گاوی اقدام کردیم، از این رو تعداد مبتلایان دامی به بروسلوز در سال جاری به ۶۲۴ رأس رسیده است که جهت جلوگیری از انتشار بیماری‌ها از گله حذف و به کشتارگاه‌ها اعزام شدند.

وی گفت: تنها راهکار پیشگیری از بیماری سل، آزمایش است، به گونه‌ای که از هر گاو به صورت جداگانه آزمایش گرفته می‌شود یعنی توبرکولین مرغی و دامی تزریق می‌شود و بعد از ۷۲ ساعت مطالعه صورت می‌گیرد، زمانی که تشخیص بر ابتلای گاو به سل باشد از گله جدا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۰ هزار و ۳۲۸ آزمایش سل انجام دادیم، از این رو اقدامات متعددی انجام شده تا گاوهایی که سل دارند، شناسایی شوند، همچنین در راستای پیشگیری به صورت کلان به مسائل نگاه می‌کنیم، در حال حاضر ۳۳ رأس گاو راکتل سل تشخیص داده شده این در حالی است که سال گذشته ۵۶ رأس راکتول سل شناسایی شده بود.

وی اضافه کرد: سالانه با فقر اعتبارات در حوزه دامپزشکی مواجه هستیم، زمانی که متولیان بهداشت نتوانند وظایف را تبیین کنند، مشکلات و کمبودهای فراوانی به وجود خواهد آمد، از این رو اعتبارات حوزه دامپزشکی باید کافی و به موقع تخصیص داده شود تا مثمرثمر واقع گردد.

بیش از ۲۹۶ هزار رأس بره و برغاله علیه بروسلوز واکسینه شدند

موحدی با اشاره به واکسیناسیون بره و بزغاله علیه بروسلوز گفت: ۲۹۶ هزار و ۷۸۸ رأس بره و بزغاله علیه این بیماری واکسینه شدند، زمان تزریق و در دسترس بودن واکسن موردنیاز حائز اهمیت است.

وی با اشاره به واکسیناسیون گوساله علیه بروسلوز نیز اظهار کرد: تاکنون ۶۷ هزار و ۹۲۶ رأس گوساله و ۷۳ هزار و ۵۹ رأس گاو علیه بروسلوز واکسینه شدند، به طور قطع هرچقدر بتوانیم واکسیناسیون علیه بروسل‌ها را افزایش بدهیم تخت‌های بیمارستانی و بسیاری از مشکلات درمانی کاهش خواهد یافت، این مهم با تأمین اعتبار برطرف خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه لازم است به بیماری هاری به عنوان معضل نگاه کنیم، اضافه کرد: آمار بیماری هاری بی‌سابقه است، این در حالی است که بیش از ۲۵ هزار قلاده سگ تاکنون بر علیه هاری واکسینه شدند، این اقدام زمان‌بر و طاقت‌فرسا است.

وی با اشاره به معضلات واکسیناسیون سگ‌ها، اضافه کرد: در طول سال در استان اصفهان حدود ۳۰ نفر از دامپزشکان بر اثر واکسینه کردن سگ‌های گله دچار شکستگی و پارگی عضله دست و پا شدند.

موحدی افزود: آمار سیاه زخم به ۱۳۲ هزار رسیده است که نشان دهنده کاهش آمار این بیماری است چرا که واکسیناسیون سیاه زخم را به صورت هدفمند انجام می‌دهیم.

شناسایی چهار مورد هاری گربه

وی با اشاره به بروز بیماری هاری در جمعیت گربه‌های شهری، یادآور شد: به نظر می‌رسد اگر نسبت به این معضل غفلت شود دچار معضلات اساسی خواهیم شد، در سال جاری چهار مورد هاری گربه داشتیم که اگر جمعیتی از گربه‌ها به هاری مبتلا شود کنترل این بیماری دشوار خواهد بود و از عهده حیوان گزیدگی ناشی از هاری گربه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نمی‌توان برآمد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: گربه برعکس سگ ممکن است هاری خشن داشته باشد و حین حمله سر و صورت افراد را مورد گزش قرار می‌دهد، از آن جایی که گربه، پنجه‌های خود را با زبان لیس می‌زند به طور معمول آلوده به ویروس است.

موحدی خاطرنشان کرد: تداخل گربه‌های مبتلا به هاری با جمعیت سگ‌های بدون صاحب و ولگرد معضلات بی‌شماری را به وجود خواهد آورد که پیشگیری از این اقدام نیازمند همکاری فرابخشی بین دستگاه‌ها است.

 

انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
غریب آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
1
9
سلام . آمار هایی که در مورد افزایش بیماری هایی نظیر سل ، بروسلوز ، و هاری می‌دهید کاملا صحیح است .
اما علت رو بیان نمی‌کنید!!!!؟؟؟
به طور کلی به نظر میرسه انگیزه از کارکنان سازمان گرفته شده . عدم عدالت در دریافتی ها ، عدم تقسیم کار در ادارات دامپزشکی ، و ... باعث شده کسی برای مبارزه با بیماری ها تلاشی نکند . کارکنان فقط به اتمام سریع کار و اتمام ماموریت هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
0
9
حکیم مهر جان
اشاره کردید به شکستگی و پارگی عضلات سالانه ۳۰ دامپزشک استان ( اصفهان) هنگام واکسیناسیون سگهای گله

خدمت شما نشریه وزین عرض کنم که واکسنیاسیون سگهای گله توسط کاردان ها و تکنسین های دامپزشکی انجام میشود پس اگر شکستگی و پارگی هنگام واکسیناسیون هست نصیب این عزیزانی ست که در خط مقدم پیشگیری و مبارزه با بیماریها هستند .
پس ایکاش فقط به کلمه دامپزشک جناب مدیر کل اشاره نمی کردند و در کنارش به کاردانها و تکنسین ها هم اشاره می کردند


مازیاران چشم یاری داشتیم
زدند اون چشم دیگررا هم کور کردند
پاسخ ها
ناآشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
در این استان پهناور کار برای کاردان و تکنسین هست....اما نه پستی بهشون تعلق میگیره نه اضافه کار و ماموریتی ................
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
همه ما در همه سطوح دامپزشک هستیم و همه باید به همدیگر با احترام نگاه کنیم. بدیهی است مدارک دانشگاهی مثل همه جای دنیا امتیاز خود را دارد و باید در حقوق و مزایا دیده شود ( که دیده نمی شود) و همچنین مثل همه جای دنیا باید امتیاز حقوقی برای سختی کار همکاران در همه سطوح حتی برای شاغلین زیر دیپلم هم در نظر بگیرند ( که در نظر نمی گیرند) امیدواریم اصلاح شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
سلام :
تا آنجایی که من حضور ذهن دارم و در جلسه بودم ایشان از عنوان " همکاران اکیپ مبارزه " استفاده کرد
اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
اگه (اول ایمنی بعد کار ) رو رعایت کنن چیزیشون نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
0
8
چطوری پس ریس سازمان در دو سال میخواد بیماری ریشع کن کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
با جهاد همگانی
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
1
6
دلخوشیم به اینکه حداقل جناب مدیرکل جرات بیان مشگلات و راهکار را دارند ،برای چندمین بار عرض می کنم تا معضلات به بحران تبدیل نشده بایست فکری کرد.امسال چه تعداد همکار واکسیناتور بازنشست شده و سازمان برای جایگزینی این عزیزان چه تدبیری اندیشیده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
در حال اندیشیدن تدبیر هستند
حالا چه عجله ای داری ؟!!!!!!
اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
6
5
سلام
30 دامپزشک را معرفی کنید که اگر راست باشد از ایشان دلجویی کنیم . دکتر موحدی عزیز هیچ دامپزشکی واکسن هاری نمی زند همه واکسن ها را یا به دامدار می دهند و یا تکنسین دامپزشکی میزند ..................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
سایت سازمان دامپزشکی پر است از تصویر دامپزشکانی که در حال تزریق واکسن هاری هستند کم جو سازی کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
خوبه فرمودید عکس
از این عکسهای دکوری تا دلت بخواد هست

مهم عمل است جانم عمل
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
2
4
" با فقر اعتبارات "............درود بر تو که چه صادقانه می گویی و از سیاست ورزی دوری... احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
3
1
مگه چقدر پرسنل دارید که ۳۰ نفرشان فقط در اثر واکسیناسیون دچار صدمه میشن. اگه واقعا اینقدر واکسیناسیون هاری معزل ایجاد میکنه کمی در ایجاد آمادگی های جسمانی و ورزیدگی همکاران سرمایه گذاری کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
مرد حسابی مگه مرغ میخواد واکسن بزنه که خم شده باشه و دیسک کمرش زده باشه بیرون که آمادگی جسمانی بخواد.اگه فقط یک بار واکسن در شرایط سخت و صحرایی به سگ گردن کلفت گله زده بودی حرف از امادگی جسمانی نمی زدی.اگر فقط خواسته باشی سگ ارام و بی درد سر و تزیینی واکسن بزنی یا نیست یا آمار به شدت پایین میاد.این سوسول بازیا فقط مال تهرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
دوستان گویا حتی مقید کردن سگ هم بلد نیستن. من که شخصا با کارمند شهرداری حرف میزدم میگفت چرا باشما همکاری کنم برای عقیم سازی در حالی که به یه نفر میگیم یه تفنگ ور داره و بکششون. اون بنده خدا هم یه شش ماه میدوه اگه بودجه داشتیم پولش رو میدیم.
مقید سازی سگ رو به نیروهاتون یاد بدید. ........... اگه واکسن زدن سگ ها سخت هست لطفا به بخش خصوصی واگذار کنید. ...........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
0
2
."..درحال حاضر ۳۳ رأس گاو راکتل سل تشخیص داده شده این در حالی است که سال گذشته ۵۶ رأس راکتول سل شناسایی شده بود."
سلام. حداقل انتظار از یک سایت تخصصی دامپزشکی این است که اصطلاحات تخصصی را درست بنویسندیا حداقل خبر قبل از قرار داده شدن در سایت توسط یک دامپزشک ویرایش شود. راکتول یا راکتل ؟ دوبار تکرار یک اشتباه ؟ دام راکتور reactorصحیح است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
2
6
سابقه رسانه ای این مدیرکل نشون می ده که اگر رییس سازمان می شد، حال دامپزشکی کشور بهتر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
مدیرکل کردستان لایق هستند
اصفانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
2
من مسول فنی ام ۹ ماه حقوق نگرفته ام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
1
ایشاا.با تعطیلی کلینیک های دامپزشکی این آمار روبه افزایش خواهد بود واز این جهت هم یه رتبه خوبی در جهان کسب میکنیم
همکار درمانگاه کرمانشاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
1
بنده که به خودم قول دادم دیگه یک بیماری رو هم گزارش نکنم. بخش دولتی بسیار پرمدعا شده. اصلا هیچ تمایلی که با بخش دولتی همکاری کنم ندارم. ته تهش ببینم یه همگیری تو روستا بشه شاید شاید یه برگه نسخه خراب کنم بدم دامدار بگم خودش اگه خواست ببره شبکه. ابدا به خودم قول دادم ابدا ابدا دیگه هیچ همکاری با بخش دولتی نکنم. .............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
1
........ مگه کلا استان شما چندتا دامپزشک داره؟؟
لیلا مناجاتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
2
همه در اصفهان دامپزشکن
نظر شما
ادامه