کد خبر: ۷۲۱۱۱

حکیم مهر: روابط عمومی شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با توجه به بروز بیماری نیوکاسل حاد در برخی واحدهای پرورش طیور استان، در خصوص رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه ای به مرغداران هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر علیرضا قدرتی» رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: بیماری نیوکاسل یکی از بیماری های خطرناک و به شدت مسری در طیور است که در گونه های مختلف پرندگان اهلی و وحشی دیده می شود و معمولا سبب تلفات زیاد در طیور می شود.

وی توضیح داد: علائم درمانگاهی بیماری نیوکاسل شامل اسهال آبکی سبز رنگ و بدبو، از دست دادن اشتها، گیجی و خواب آلودگی، خروج ترشحات از بینی، صدای ناله و خس خس، تورم سر و گردن، پیچ خوردگی سر و گردن به یک سمت بدن، همچنین بال های طیور مبتلا به بیماری آویزان شده و پاهای آنها بر روی زمین کشیده می شوند. از دیگر علائم این بیماری حرکت به دور خود، چینه دان پر و کشیده، تشنج، فلجی و در نهایت مرگ می باشد. مرگ و میر جوجه ها فوق العاده بوده و گاهی به صد در صد می رسد.

قدرتی افزود: از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری رعایت موارد ذیل می باشد:

1-برنامه‌ریزی و اجرای واکسیناسیون مناسب

2- افزایش فاصله جوجه‌ریزی در واحدهای درگیر بیماری تا ۴۲ روز

3- دفن بهداشتی لاشه‌های طیور تلف شده

4- خروج کود با رعایت ضوابط بهداشتی و مجوز قرنطینه‌ای، و نظارت دقیق بر عقیم سازی کود مرغی به خصوص در کانون‌های آلوده

5- دپوی کود در واحد آلوده حداقل به‌مدت ۲۱ روز

وی در ادامه از مرغداران خواست ضمن استفاده از واکسن مورد تایید دامپزشکی و رعایت مسائل زیستی امنیتی، در صورت تلفات ناگهانی و غیر متعارف مراتب را به اطلاع مسئول فنی بهداشتی و شبکه دامپزشکی برسانند.

 

نظر شما
ادامه