کد خبر: ۷۲۵۱۴

حکیم مهر: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست تنها متولی حیات وحش در کشور است، گفت: حوزه حیات وحش تنها حوزه‌ای است که فقط خود سازمان مسئولیت آن را بر عهده دارد و هرگونه اتفاق در این حوزه کاملاً متوجه خود سازمان محیط زیست است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «سمیه رفیعی» درباره پیدا شدن دو قلاده توله یوز در منطقه حفاظت شده توران و جداسازی آنها از طبیعت و تحویل به پاسگاه محیط‌بانی توسط یک چوپان اظهار کرد: این که دو قلاده توله یوز پیدا شده است، خیلی خوب و موجب مسرت و خوشحالی است و من به عنوان یک محیط زیستی از این موضوع خیلی خوشحال شدم اما این خیلی بد است که ما رصدهایی که باید داشته باشیم را نداشتیم و آمار دقیقی از وضعیت یوزهای کشور نداشتیم؛ این بدان معناست که در حوزه رصد حیات وحش و یوز که برای ما کاملاً ارزشمند است، جایی از کار می‌لنگد.

وی گفت: اساساً اینکه یوزپلنگ یک گونه حفاظت شده و منحصربفرد ما است و سال‌ها درباره آن صحبت و پروژه‌های مختلف تعریف شده و اتفاقات بسیاری رخ داده است اما اینکه ما همچنان با توجه به همه شعارهای مطرح شده، یک مرتبه می‌بینیم که در منطقه‌ای یوز پیدا می‌شود؛ نگران کننده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره علت حضور دام و چوپان در منطقه حفاظت شده عنوان کرد: در این زمینه ممنوعیتی برای ورود دام به مناطق حفاظت‌شده وجود دارد و اصلاً دام نباید به این مناطق ورود داشته باشد اما این موضوع برای خود من هم مورد سوال است و سازمان محیط زیست باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا دام در منطقه حفاظت شده حضور داشته است.

رفیعی افزود: طی سال‌های مختلف یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث قرار گرفته است، مساله آموزش بوده و اینکه کسانی که کنار این زیستگاه‌های حیات وحش زندگی می‌کنند تحت آموزش و آگاهی قرار بگیرند؛ برنامه ریزی در این زمینه و خروجی گرفتن از آن حتماً بر عهده سازمان محیط زیست است.

وی در ادامه با بیان اینکه «سازمان محیط زیست سازمانی با وظایف کاملاً گسترده و پراکنده است که در بعضی از این وظایف برخی از دستگاه‌ها با او شریک هستند»، تاکید کرد: حوزه حیات وحش تنها حوزه‌ای است که فقط خود سازمان مسئولیت آن را بر عهده دارد و هرگونه اتفاق در این حوزه کاملاً متوجه خود سازمان محیط زیست است؛ بنابراین کسی که الان باید درباره یوزها اظهار نظر کند، خود سازمان محیط زیست است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: به عنوان ناظر می‌گویم که از بین رفتن حیات وحش یا بی توجه یا کم توجهی به هر بهانه‌ای، از بودجه گرفته تا هزار بهانه دیگر نظیر مسائل مدیریتی و سلیقه‌ای، باعث می‌شود فقط ذخیره ژنتیک‌مان در حوزه حیات وحش که هرگز برگشتنی هم نیست، کاهش یابد.

رفیعی همچنین درباره اظهارات مطرح شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص هزینه‌کرد برای «پیروز» یوزپلنگی ایرانی که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ متولد شد و توسط یک امدادگر حیات وحش در پارک حیات وحش پردیسان نگهداری می‌شود، اظهار کرد: این خیلی بد است که ما در خصوص گونه‌های جانوری‌مان استراتژی ‌درستی نداشته باشیم؛ فرآیندی با پیروز طی و از او نگهداری شد که موجب انتقاد برخی از فعالان محیط زیستی شد و آنها اظهار کردند که با پیروز به مدل گربه خانگی رفتار شده است.

وی با تاکید بر اینکه برخورد تصادفی و بدون برنامه ریزی بلند مدت در مسائل حوزه حیات وحش فقط به نابودی حیات وحش کمک می‌کند، ادامه داد: در ابتدا فارغ از اینکه توجه شود که پیروز یک گونه جانوری حیات وحش است، در جواب به منتقدان به وضعیت نگهداری او گفته شد که «باید از این حیوان مراقبت و نگهداری کنیم» اما بعد که پیروز بزرگ شد و دیدند که رفع نیازهای او هزینه‌هایی به همراه دارد، مطرح شده که باید پیروز را به حال خود رها کنیم.


نظر شما
ادامه