کد خبر: ۷۲۵۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: دبیر خانه کشاورز گلستان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیشروی دامداران گلستانی، گفت: زنگ خطر نابودی دامداری در استان گلستان به صدا در آمده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علیقلی ایمانی» عصر امروز دوشنبه ۲۸ آذر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات عدیده دامداران گلستانی اظهار کرد: گرچه مسائل و مشکلات این حوزه عنوان می‌شود اما از آسیب‌شناسی آن برای پیدا کردن راه حل مناسب غافل می‌شویم.

وی با تأکید بر اینکه زنگ خطر نابودی دامداری در استان گلستان به صدا در آمده است، افزود: در سال‌های نه چندان دور دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در استان گلستان وجود داشت که در حال حاضر به یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس آن هم با شرایط خیلی سخت رسیده البته این روند کاهشی در دام سنگین هم دیده می‌شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه برنامه مدون و جامعی برای حفظ و احیای دام در استان گلستان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دامپروری هزاران شغل را در دل خود جای می‌دهد و صنایع تبدیلی، حمل و نقل، فرآوری و پرورش آن اشتغالزایی زیادی به همراه دارد لذا می‌طلبد برای رفع مشکلات حوزه دام، اقدامات اساسی انجام شود.

ایمانی با طرح این پرسش که آیا با وجود تنوع اقلیمی موجود در گلستان، کار کارشناسی و اساسی در مراتع انجام شده است، تصریح کرد: با وجود آنکه مراتع طبیعی خیلی خوبی در گلستان وجود دارد اما چه اقدامی برای تأمین و کشت علوفه انجام شده و چه راهکاری پیشروی دامداران گلستانی قرار گرفته تا بتوانند بهره‌وری را افزایش دهند و امروز دچار مشکل نشوند؟

وی با بیان اینکه ارائه گزارش در خصوص توزیع نهاده‌های دامی علاج مشکل دامداران نیست، تأکید کرد: اگر دامداری اقتصادی و باثبات و دارای بازار مطلوب محصولات دامی در گلستان شکل بگیرد به طور قطع دامدار می‌تواند بدون نیاز به حمایت‌های دولتی مشکل خود را رفع کند اما در حال حاضر با حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده‌های دامی افزایش قابل توجهی داشته است.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان اینکه متولی حوزه دام جهاد کشاورزی است، تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در خصوص این حوزه برنامه داشته باشد و برای اشتغال، پایداری تولید و حفظ امنیت غذایی کشور تلاش کند.

ایمانی متذکر شد: متأسفانه جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای رفع مشکل دامداران گلستانی ندارد و می‌طلبد برای رفع مشکلات این حوزه بین دستگاه‌های مختلف اجرایی اعم از دامپزشکی، جهاد کشاورزی و غیره هماهنگی ایجاد شود.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
0
1
دلال های واردات همیشه منتظرن همچین فرصت هایی هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
0
2
2 میلیون و 500 هزار راس دام سبک رو از کجا آورده ایشون؟؟؟
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰
0
2
با نظر داشت خشکسالی گسترده در ایران حقی گلستان گ که پنجاه سال پیش دارای جنگل انبوه هیرکانی و نابودی آن بیشتر به خاطر دامداری سنتی بهتر آنست که ابزی پروری را گسترش دهیم زیرا مراتع نیز در حال نابودی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
0
1
پرورش دام سبک در کشور ما تابع شرایط آب و هوایی هم هست و خشکسالی های اخیر هم بی تاثیر نیست؛ هر چند که مراتع نیز بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. آیا واقعا مراتع استان گلستان پاسخگوی یک میلیون و هفتصد هزار راس دام سبک است؟ تا چه برسه به دو میلیون و پانصد هزار راس!!؟؟ به طبیعت هم رحم کنیم!!
نظر شما
ادامه