کد خبر: ۷۲۵۹۱

حکیم مهر: «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: بروسلوز (تب مالت) به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، وی افزود: این بیماری با ایجاد سقط جنین در دام و کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام های مبتلا منجر به از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا می شود و از آنجا که باعث ابتلای انسان می گردد، حائز اهمیت بسیار می باشد.

وی گفت: مقابله با برخی از این بیماری‌ها از جمله هاری و شاربن با انجام واکسیناسیون دام‌ها و حذف و معدوم سازی بهداشتی لاشه دام آلوده از چرخه مصرف انسانی و درخصوص بیماری تب مالت ضمن واکسیناسیون گله، لاشه دام مبتلا مطابق دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور بعد از اصلاح در کشتارگاه مورد مصرف  قرار می گیرد.

دکتر رشیدی اظهار کرد: در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان کرمان هر ساله مبارزه همه جانبه با بیماری تب مالت را در برنامه کاری خود قرار داده است.

این مقام مسئول در این رابطه افزود: در استان کرمان هر ساله واکسیناسیون تب مالت یا بروسلوز در دام سبک و سنگین توسط دامپزشکی صورت می گیرد که تاکنون حدود 700 هزار رأس دام سبک و سنگین مورد انجام واکسیناسیون تب مالت قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه در این راستا از ابتدای سال جاری بیش از 41 هزار مورد آزمایش‌ تشخیصی علیه بیماری تب مالت در استان انجام شده است.

دکتر رشیدی اعلام کرد: آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خدمات بی‌شماری ارائه می‌کند و آزمایشگاه سطح یک کشوری محسوب می‌شود که این آزمایشگاه درخصوص برخی آزمایشات معین محسوب می‌شود و خدماتی را نیز به سایر استان‌ها ارائه می‌دهد.

وی اعلام کرد: این آزمایشات با هدف تشخیص و درمان انواع بیماری‌های دام و طیور، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و همچنین کنترل کیفیت فرآورده‌های خام دامی تولیدی بمنظور تامین سلامت و امنیت غذایی شهروندان و حفظ ذخایر و سرمایه‌های دامی صورت می گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: اقدامات اولیه غربالگری بیماری بروسلوز به روش تست رزبنگال از خون دام و رینگ تست از شیر دام در آزمایشگاه شهرستانهای استان صورت می‌گیرد و در صورت مثبت بودن، نمونه مشکوک خون برای آزمایش‌های تکمیلی به آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی ارسال می‌شود.

«دکتر علیرضا محزونی» رئیس مرکز بررسی و تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: تشخیص به موقع بیماری‌ها اهمیت ویژه‌ای در بهداشت و سلامت جمعیت دامی، پیشگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا و جلوگیری از بروز بحران‌ها در جامعه دارد.

وی اعلام کرد: آزمایشات تشخیص بیماری تب مالت در بخش سرولوژی دام شامل انجام انواع آزمایشات رزبنگال، رایت و تو ام ای و رینگ تست و در بخش کشت میکروبی مرضی شامل کشت و جداسازی بروسلا می باشد.

در پایان «دکتر اسما عسکری» متخصص میکروبیولوژی و مسئول بخش میکروب شناسی آزمایشگاه مرجع و منطقه ای دامپزشکی استان کرمان خبر از راه اندازی آزمایشگاه تخصصی میکروب شناسی دامپزشکی این اداره کل داد و گفت: با راه اندازی آزمایشگاه تخصصی میکروب شناسی دامپزشکی این اداره کل و ارتقای سطح کیفی و ایمنی آزمایشگاه مرجع و منطقه ای قادر به تشخیص و تایپینگ عامل بیماری بروسلوز (تب مالت) شده ایم.


نظر شما
ادامه