کد خبر: ۷۲۶۵۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
«دکتر علیرضا زالی» افزود: مداخلات ما در طبیعت می‌تواند الگوی بیماری‌ها را به شدت تغییر دهد. بحران‌ها و ابربحران‌های بیولوژیک نوپدید در انتظار انسان‌ها خواهد بود ...

حکیم مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کرونا آسیب بزرگ قرن و یک ابربحران بیولوژیک بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۷۰ بیش از ۵۰۰ هزار انتقال بیماری بین گونه‌ای بین انسان‌ها و حیوانات رخ دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیست و دومین کنگره گوارش و کبد صبح امروز با حضور دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه و جمعی از اساتید و صاحبنظ‌‌ران این حوزه در مرکز همایش های رازی برگزار شد.

«دکتر علیرضا زالی» رییس دانشگاه در افتتاحیه این کنگره با اشاره به چالشها و آخرین یافته‌های مربوط به کووید ۱۹ گفت: کرونا آسیب بزرگ قرن و یک ابربحران بیولوژیک بود که شاید تا پیش از آن دنیا چنین چهره خشنی بیولوژیکی را تجربه نکرده بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران،  پاندمی کرونا را جهانی ترین فاجعه زیست محیطی، بیولوژیک، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد وبه درس آموخته‌های فراوان کرونا اشاره کرد.

 دکتر زالی افزود: کرونا حاصل خروش خشمگینانه طبیعت در رابطه با مداخلات مصنوعی بشر است موضوعی که از ابتدای هزاره سوم با شدت فراوان ادامه دارد و در واقع کرونا امتزاجی از خشم فروخفته طبیعت به خاطر مهندسی‌های مصنوعی مداخله جویانه بشر در طبیعت بوده است.

 وی با اشاره به رخدادهای زیست محیطی جهانی به برخی از تغییرات نوین زیست محیطی اقلیمی در جهان نظیر خشکسالی، بیابان زایی، جنگل‌زدایی، تغییرات بیوشیمی اقیانوسی، تغییرات سطح دریاها، سیل، طوفان و ... اشاره کرد.

 به گفته دکتر زالی این تغییرات در سایه تغییرات ناهنجار اکوسیستمی و اکولوژیک بشری رخ می دهد ومی توان گفت که بیماری کرونا نیز برخاسته از بخشی از این تغییرات بوده است.

 رییس دانشگاه با اشاره به پدید آمدن بیماری‌هایی نوپدیدی نظیر زیکا، ابولا و... گفت: الگوی بیماری‌های عفونی به شدت در حال تغییر است که نتیجه تغییرات اقلیمی است.

 وی افزود: از ابتدای هزاره سوم تاکنون هفت بیماری نوپدید را در حوزه ویروسها تجربه کردیم که عجیب ترین تغییرات اپیدمیولوژیک در سالهای اخیر بوده است.

دکتر زالی با اشاره به بیماری های نوپدید نظیر زیکا،  ابولا، سارس، مرس و کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۷۰ بیش از ۵۰۰ هزار انتقال بیماری بین گونه ای بین انسانها و حیوانات رخ دهد.

 رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به درس آموخته های کرونا  گفت: مداخلات ما در طبیعت می تواند الگوی بیماری‌ها را به شدت تغییر دهد. بحران‌ها و ابربحران‌های بیولوژیک نوپدید در انتظار انسانها خواهد بود.

 وی تاکید کرد: اگر بشر امروز به سرعت به تغییرات اقلیمی، گرم شدن زمین، دست اندازی به طبیعت و مداخلات غیرمنطقی در طبیعت خاتمه ندهد پدیده‌هایی نظیر کووید ۱۹ قابل تکرار است.

رییس دانشگاه با اشاره به سوشهای جدید بیماری کووید ۱۹ ( XPBو VQ۱) به بیان توضیحاتی درخصوص میزان سرایت پذیری،  نحوه تشکیل این سوشها، مناطق شایع، واکسن گریزی، مقاومت ویروس، تاثیر تعطیلات کریسمس و دورهمی های اجتماعی جهانی در افزایش شیوع بیماری و... پرداخت.

وی یادآور شد که با توجه به کاهش ایمنی حاصل از واکسن کرونا در کشور باید مراقب ابتلا به سوشهای جدید بیماری باشیم.

دکتر زالی در ادامه به تبیین برخی از موضوعات و چالشهای موجود در ابتدای پاندمی کرونا پرداخت و بر تقویت رصد سیستم بهداشتی توجه به درس آموخته های حاصل از پاندمی کرونا، آسیب شناسی دوران پاندمی کرونا، تقویت سیستم رصد بیماری شبکه های بهداشت، تاکید کرد.

 وی شکل گیری ستاد ملی مقابله با کرونا را باعث ایجاد همگرایی ملی و رفع چالشها برشمرد و خاطرنشان کرد کرونا نشان داد تاب آوری سیستم های حکمرانی می تواند با بیماریی نظیر کرونا به چالش کشیده شود. بنابراین باید یک بازشناسی و آسیب شناسی در رویکردهای مقدماتی به کرونا داشته باشیم تا برای بحرانهای آتی آماده باشیم.

 رییس دانشگاه تاکید کرد: باید نگاهی همه جانبه و چند وجهی به کرونا داشته باشیم و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... آن را در نظر بگیریم.

 وی در ادامه به شیوع علایم گوارشی در کرونا و سندرم کووید مزمن و ایجاد سندرم های جدید گوارشی در کنار کرونا اشاره کرده و خواستار بررسی این موارد در این کنگره شد.

 دکتر زالی اظهار امیدواری کرد که این کنگره نیز همچون کنگره های قبلی سرشار از آخرین یافته های نوین در عرصه های بیماری‌های گوارشی و کبد باشد .

 رییس دانشگاه با اشاره به وجود متخصصان دانشمند و خردورز  و ماهر در حوزه بیماری‌های گوارش گفت:  انصافا یکی از بخشهای درخشان در حوزه سلامت که از نظر دانشی و مهارتی بر قله خوداتکایی ملی  نشسته است ،همکاران سختکوش این حوزه هستند که در عرصه های ملی سلامت و گسترش دانش نقش آفرینی می کنند.

بر اساس این گزارش این کنگره با حضور جمعی از متخصصان گوارش و کبد ایران و اساتید و صاحبنظران این حوزه و به همت انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در سالن همایش های رازی برگزار شد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
6
تا زمانی که بودجه اصلی مبارزه با بیماری های مشترک به وزارت بهداشت داده بشه ودر اختیار سازمان دامپزشکی قرار نگیره وضعیت بهبود نخواهد یافت ،خصوصا از زمانی که بودجه خسارت حذف وبه ناکجا آباد تخصیص داده شده
پاسخ ها
مجازاتگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
دقیقا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
5
این ها همه فرضیه و حدس و گمان می باشند و تا 50 سال آینده کی زنده است که بپرسد چرا نشد؟ ولی آنچه در حال حاضر معضل است آلودگی هواست و چون علت آن از بی کفایتی مسئولین فعلی است راجع به آن نمی خواهند صحبت کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
1
چرا به ویروس کرونا ایراد می گیرید؟ ویروس هم، یک موجود زنده است، و می خواهد ادامه حیات بدهد، اصلا گناهی ندارد. این انسانهای خودخواه هستند که به دلیل آرزوهای کثیف و خودخواهانه و بیشرمانه خود، محیط زیست موجودات را بر هم می زنند و حیات همه از جمله ویروس ها را تهدید می کنند، من هیچ گونه گناهی را متوجه ویروس ها، باکتری ها، تک یاخته ها، و... نمی دانم، هر چه هست، مربوط به انسان، این موجود دوپا، اما با تفکر چهارپا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
من نی ام لایق این مهمانی
گند و مردار تورا ارزانی
همه اجرامی را که گفتید گناهی ندارند دربست پیش کش شما، مبارکتان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
0
0
دنیای تجارت در سلامت خارج یکطرف تقلب و فریب شبه دانشمندان کپی کار موسسات پژوهشی وطنی یکطرف!! همه متاسفانه دنبال پول درآوردن به هر بهانه هستند حتی از مقولاتی از جنس سلامت!!!
نظر شما
ادامه