کد خبر: ۷۲۸۷۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر امیرحسین لطفی» دامپزشک بازیگر در سریال «محرمانه»:
وی به حکیم مهر می‌گوید: از سال ۹۱ اقدام به تاسیس یک کلینیک دامپزشکی در منطقه قیطریه کردم و الان حدود ۱۰ سال است که کار کلینیکی انجام می‌دهم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سریال ۲۴ قسمتی «محرمانه» تولید جدید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است که با همکاری صدا و سیما برای پخش در تلویزیون آماده می‌شود. این سریال به کارگردانی محمود معظمی، نویسندگی مهدی حمزه و تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی، در بستر داستانی، روایتی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که در قسمت‌هایی از آن به همکاری دامپزشکان در فرایند ساخت واکسن نیز اشاره می‌شود.

در سریال پربازیگر «محرمانه» که بازیگرانی چون حسام محمودی، لاله اسکندری، علیرام نورایی، نسیم ادبی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، ایرج نوذری و... حضور دارند، «دکتر امیر حسین لطفی» دامپزشک و کلینیسین حوزه دام کوچک نیز حضور دارد که به همین بهانه، دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۸۴ رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج هستم و در سال ۹۰ فارغ‌التحصیل شدم. از سال ۹۱ اقدام به تاسیس یک کلینیک دامپزشکی در منطقه قیطریه کردم و الان حدود ۱۰ سال است که کار کلینیکی انجام می‌دهم. در سال ۹۴ وارد دوره تخصص بیماری‌های داخلی دام‌های کوچک در دانشگاه علوم تحقیقات شدم و به تازگی از تز خودم دفاع کردم. مدتی هم هست که به‌عنوان مدرس دانشگاه مشغول به فعالیت هستم و در کنار آن ورزش هم می‌کنم.

حکیم مهر: وضعیت فعالیت در حوزه دام کوچک چطور است؟

در حوزه دام کوچک که تخصص بنده است، همیشه به دانشجویان توصیه می‌کنم که خیلی از صاحبان حیوانات به حیوانات خود دلبستگی شدید دارند، لذا باید دقت کنند که وقتی قصد معاینه کیس دام کوچک را دارند، این کار را با علم، بررسی و دقت بالا انجام دهند. کمااینکه اگر حیوان آسیبی ببیند، به صاحب آن نیز لطمات روحی شدیدی وارد می‌شود. من همیشه به این نکته تکیه و تاکید می‌کنم.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات حوزه دام کوچک چه چیزهایی هستند؟

در حوزه دام کوچک برخی مشکلات عمومی مثل برخورد شهرداری‌ها وجود دارد که اذیتکننده است. مثلا تصویب این قانون که فعالیت‌ کلینیک‌های دامپزشکی باید در ملک اداری و تجاری انجام شود.

مساله دیگر تعرفه‌های خدمات دامپزشکی است که به منزله حق زحمت و علم ما هست، اما هنوز ابلاغ نشده است.

یکی دیگر از مشکلات دامپزشکی، عدم توجه به تخصص است؛ مثلا برای انجام یک جراحی، لازم است که دامپزشک متخصص جراح باشد و من نباید به کیس جراحی دست بزنم و باید آن را به متخصص جراحی ارجاع دهم. یا مثلا ویزیت کیسی که مشکل قلب و ریه دارد، کار دامپزشک عمومی نیست، لذا مساله ارجاع به متخصص مانند حوزه انسانی، باید در حوزه دامپزشکی هم جا بیفتد. کمااینکه دامپزشکانی داریم که دوره چشمپزشکی را گذرانده‌اند و خود من کیس‌های مرتبط را به آنها ارجاع می‌دهم. این قضیه یکی از مقولاتی است که با توجه به تخصص‌های به وجود آمده و حساسیت صاحبان حیوانات، خود دامپزشکان و صاحبان حیوان باید به این موضوع توجه کنند.

حکیم مهر: اشاره کردید که ورزش هم می‌کنید. چه ورزشی؟

بله. بنده جزو دامپزشکان کوهنورد هستم و خیلی از قله‌های ایران را فتح کردم.

حکیم مهر: کوهنوردی را از کجا شروع کردید؟

کوهنوردی را از حدود ۲۰ سال پیش از کوه‌های کوچک مثل درکه و دربند شروع کردم. یک اصطلاحی در کوهنوردی تحت عنوان سیمرغ است که به بلندترین قله هر استان اشاره دارد و من چندین سال است که درگیر این مساله هستم و به قله‌های حدود ۲۰ استان کشور از دماوند گرفته تا سبلان و... رسیده‌ام. هر هفته هم گروه طبیعتگردی و کوهنوردی هست.

حکیم مهر: آقای دکتر، به سریال در دست تولید «محرمانه» و حضور شما در نقش دامپزشک در آن بپردازیم. ماجرا چیست و از کجا شروع شد؟

داستان سریال «محرمانه» راجع به ساخت واکسن کروناست که بنده در بخش‌های مربوط به نگهداری میمون و حیوانات آزمایشگاهی، به عنوان مسئول فنی همکاری و در چند جلسه آنها را راهنمایی کردم و در یک سکانس هم به ایفای نقش پرداختم.

بنده از قبل با کارگردان و تعدادی از بازیگران این فیلم آشنایی داشتم. هفته پیش با من تماس گرفتند و گفتند که در یک سکانس قصد داریم از میمونی که به آن واکسن زدیم، خون‌گیری و سیتی‌اسکن انجام دهیم. در آن سکانس حیوان را بیهوش کردیم و فیلمبرداری انجام شد. من در نقش دامپزشک آن مجموعه، حدود ۵ دقیقه حضور داشتم.

حکیم مهر: معمولا در ساخت واکسن زحمات دامپزشکان نادیده گرفته می‌شود و واکسن برای مردم عادی، بیشتر تداعی‌گر تلاش‌های جامعه پزشکی است. حضور شما در این فیلم چقدر به اصلاح این کلیشه ذهنی کمک می‌کند؟

این سریال بر اساس واقعیت نوشته شده و واقعیت این است که ساخت واکسن برکت، با حضور و همکاری‌ دامپزشکان انجام شده است. من نمی‌دانم که دامپزشک حاضر در مراحل ساخت، چه کسی بوده اما این شخص همکاری‌های زیادی از جمله تزریقات روی میمون‌ها، بررسی سلامت آنها، انجام بیهوشی روی میمون‌ها و خون‌گیری و سیتی‌اسکن از ریه آنها را داشته تا کارایی واکسن را اثبات یا رد کند. در این قسمت از سریال نیز برای حیوانات یا انیمالمدلینگ از دامپزشک استفاده کردند که من هم در این فیلم همان فعالیت‌ها را انجام می‌دادم.

حکیم مهر:‌ اینکه مردم یک دامپزشک را در حال ساخت واکسن ببینند، چقدر در نگرش آنها نسبت به این حرفه موثر است؟

تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد، چون دید مردم نسبت به دامپزشکی بهتر می‌شود. مردم خیلی وقت‌ها فکر می‌کنند که دامپزشکان فقط به سگ و گربه آمپول می‌زنند، اما الان دید آنها باز می‌شود که دامپزشکان در فرایند ساخت واکسن و خیلی از داروها، با پزشکان همکاری‌ دارند.

حکیم مهر: در برخی از سریال‌های ایرانی وقتی از دامپزشکان به عنوان یکی از کاراکترهای فیلم استفاده می‌کنند، حق مطلب ادا نمی‌شود و حالت طنز به خود می‌گیرد. این سریال چقدر می‌تواند به زدودن این مساله کمک کند؟

بله، من سریال‌های دیگر را دیده بودم که مثلا دامپزشک با یک کیف بالا سر اسب می‌آید یا مثلا شخصیت او حالت‌ طنز دارد. اما در این سریال برای من جالب بود که ارزش دامپزشک آن قدر بالاست که مهمترین واکسنی که برای سلامت مردم ساخته می‌شود، با کمک اوست. ما زمانی ۱۰۰۰ مرگ روزانه داشتیم و خود پزشکان سازنده واکسن می‌گفتند که بدون دامپزشک، امکان ساختن واکسنی که الان ساخته و خیلی از آنها صادر شده، نبوده است.

حکیم مهر: این سریال چه زمانی اکران می‌شود؟

این سریال در ۲۵ قسمت ساخته شده و قرار است که بعد از عید نوروز از شبکه دو اکران ‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
1
1
5 ساله از کوه بالا نرفتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
منم 9 سال پیش تا پایین کوه رفتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
2
احسنت.
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
1
حداقل به گفته های خودتان احترام می‌گذاشتند و بیهوشی کردن حیوان را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دادید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
ایشون گفتن که این تخصص ها وجود نداره و یا خیلی حضور ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
متخصص بیهوشی نداریم تو ایران جان دلم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
سلام دکتر ما میاییم کوه دماوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
4
عجب !!!
موسسه رازی 98 ساله شد !!!
حدود یک قرن است که تمام واکسن‌های پزشکی تولید ایران و موسسه رازی و نیز واکسنهای دامپزشکی و طیور و در مجموع بیش از 50 فرآورده اعم از واکسن و سرم‌های درمانی و آنتی‌ژن‌های تشخیصی و .... بدست توانای دامپزشکان تولید و به جامعه عرضه میشود.
اینکه مردم خبر ندارند !!! ناشی از چند چیز است. کم‌کاری تبلیغی موسسه رازی، کم‌کاری صدا و سیما و مطبوعات و سایت‌هایی مثل حکیم مهر و به عبارتی مدیا و نیز مظلومیت موسسه رازی.
برکت هم شاکله‌اش استفاده از افراد متخصص و تجارب موسسه بوده است اما زرنگی‌اش تبلیغات و ثروت فراوانش بوده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
یاد و خاطر دکتر سعید کاظمی آشتیانی بخیر...
تبلیغ همیشه خوب نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
0
1
جانم دکتر عزیز و دست داشتنی
همکلاسی خوب من
یاد ایام بخیر
نظر شما
ادامه