کد خبر: ۷۳۳۷۳
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
به بهانه مرگ پیروز:
مرگ پیروز دقیقا همان آخرین سنگی بود که روی قبر می‌گذارند؛ قبری که درونش چند دهه بی‌توجهی به «دامپزشکی حیات وحش» و «دامپزشکی محیط زیست» خوابیده است ...

دلنوشتهای برای پیروز و احتمال انقراضش

دکتر آراسب دباغ مقدم

عضو هیات علمی دانشگاه و عضو مدعو فرهنگستان علوم ج.ا.ایران

مرگ پیروز دقیقا همان آخرین سنگی بود که روی قبر میگذارند؛ قبری که درونش چند دهه بیتوجهی به «دامپزشکی حیات وحش» و «دامپزشکی محیط زیست» خوابیده است. چرا انتظار داشتیم پیروز نمیرد؟ با کدام دانش دامپزشکی حیات وحش؟ با کدام تجهیزات تخصصی؟ با کدام تخصص و فوقتخصص در حوزهی دامپزشکی حیات وحش؟

سالهاست که سرفصلهای آموزش دامپزشکی کشورمان بر اساس دامهای روستایی و با دید دههی ۶۰ خورشیدی تنظیم شده است، سرفصلهایی که هر چند با زحمت فراوان حدود ۵ سال پیش بعد از نزدیک به ۳۰ سال بازنگری شدند، اما با تمام زحماتی که برای تغییر سرفصلها و برنامهی آموزشی دامپزشکی کشیده شد، باز هم نشد، آن چه باید بشود.

دامپزشک عمومی ما حتی دو واحد ناقابل از حیات وحش نمیخواند، دورهی تخصصی در حوزهی دامپزشکی حیات وحش نداریم. هیچ برنامهای هم برای تربیت متخصص در این حوزه نداریم.

خوب به یاد دارم که در دههی ۷۰ خورشیدی، بسیاری از استادان ما (بیش از ۸۰ درصد)، افرادی بودند که با هزینهی حکومت وقت برای فراگیری تخصصهای مختلف به فرانسه، انگلیس، آمریکا، آلمان و حتی شوروی سابق و یوگوسلاوی سابق (که ارتباط چندان خوبی هم با حکومت قبلی نداشتند) اعزام شده بودند و در بازگشت، پایهگذار یک بخش، یک شاخه از علوم دامپزشکی، یک آزمایشگاه تخصصی و غیره شده بودند. خوب به یاد دارم که استاد میکروبشناسی ما وقتی در اولین جلسه به سر کلاس آمد، در معرفی خودش گفت که از انستیتو پاستور پاریس تخصص میکروب شناسی گرفته است، یک نموداری کشید و بالایش نوشت «لویی پاستور» و با چند پیکان و نوشتن نام چند پروفسور، رسید به نام خودش «دکتر سعید آلآقا»، و با افتخار گفت که با چند واسطه شاگرد لویی پاستور بوده است، او در آن هنگام رییس بخش واکسنهای پزشکی انستیتو رازی حصارک کرج بود. هر استادی سر کلاس میآمد شاخهای جدید از علوم دامپزشکی را با آخرین دستاوردهایش به کشور آورده بود. بسیاری از ایشان از فرصتهای سابتیکال (فرصت نو آموزی بعد از هفت سال تدریس و تحقیق در دانشگاه) استفاده کرده بودند. هر کدامشان یک تا دو و حتی سه زبان خارجی را مثل زبان مادری مسلط بودند.

بروید و اسناد دانشکدهی دامپزشکی دانشگاه تهران را نگاهی بیندازید و ببینید چند نفر از استادانش در دهههای ۴۰ و ۵۰ خورشیدی همزمان کارشناس سازمان بهداشت جهانی WHO، کارشناس سازمان غذا و کشاورزی جهان FAO و سایر سازمانهای مرتبط بینالمللی بودند. امروز در کل دانشکدههای دامپزشکی که به شکل قارچگونهای در اقصی نقاط کشور روییدهاند، بعید میدانم حتی یک نفر کارشناس (Expert) سازمانهای بینالمللی مرتبط داشته باشیم. در دههی ۷۰ خورشیدی به همت تعدادی از استادان خوشفکر آن دوران، دورههای تخصصی در کشور راهاندازی شد؛ اما متاسفانه ادامهی تخصصها که باید همچون سایر کشورها با دورههای فوقتخصصی و فلوشیپ و غیره تکمیل میشد، هرگز به ثمر ننشست. سالهاست که دانشکدههای دامپزشکی ما پاسخگوی نیازهای درمانی دامپزشکی نیستند؛ جای انواع فوقتخصصها در دانشکدههای دامپزشکی خالی است. مگر میشود که در دامپزشکی امروز، فوقتخصص نفرولوژی دامپزشکی نداشته باشی و بعد انتظار داشته باشی یوز مبتلا به نارسایی حاد کلیه خوب شود؟ با کدام تخصص؟ با کدام تجهیزات تخصصی؟ اگر من در تمام دورهی آموزشیم با دستگاه دیالیز کار نکرده باشم، چرا و چگونه باید بتوانم در شب واقعه بهترین عملکرد را ارایه دهم؟

من شکی ندارم که تمام همکارانم که در موضوع مراقبت از پیروز نقش داشتند، از بهترینها و با سوادترینها در حوزهی تخصصی خودشان بودهاند و از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نکردهاند؛ اما باید بپذیریم که امروزه بدون آموزشهای تخصصی و فوقتخصصی در حوزههای مختلف به خصوص حیات وحش، هیچ معجزهای اتفاق نمیافتد.

دانشکدههای دامپزشکی سالهاست که از کمبود و حتی نبود بودجه در حوزهی پژوهش، خرید تجهیزات، اعزام به دورههای تخصصی و دورههای سابتیکال رنج میبرند و میتوان گفت که بسیاری از تجهیزات و روشها و آموزشهای نوین، به این دانشکدهها وارد نشدهاند. مطمئنا اگر دانشکدههای دامپزشکی کشور در حوزهی حیات وحش صاحب کرسی و نظر بودند، پیروز برای درمان به بخش خصوصی ارجاع نمیشد؛ نه این که ارجاع به بخش خصوصی بد باشد، نه، بد این است که دانشکدهی دامپزشکی تهران که بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، مرجع بیماریهای حیات وحش نباشد و نه بخش که حتی یک استاد صاحبنام در این زمینه نداشته باشد.

هنوز واحد تغذیهی دام که در دانشکدههای دامپزشکی تدریس میشوند، تمرکزشان بر تغذیهی دامهای غذایی (گاو و گوسفند) است و دامپزشک ما کمترین اطلاعی از مواد مغذی مورد نیاز حیات وحش ندارد. چگونه انتظار داریم که چنین دامپزشکی بتواند برنامهی غذایی برای پیروز و پیروزها بدهد؟!؟

سخن و درد بسیار است؛ فقط میتوانم بگویم که دانشکدههای دامپزشکی ما سالهاست که به روز نشدهاند و آموزشهایشان، نیازهای روز جامعه را پاسخ نمیدهد. به مدارسی بزرگ تبدیل شدهاند که دانشآموختگانشان، با آن چه خواست و نیاز جامعه به «دکتر دامپزشک» است، فرسنگها فاصله دارند.

کاش «پیروزهای» بعدی این کشور، ماندگار باشند.

نهم اسفند ۱۴۰۱

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
1
1
............... یوز ایرانی منقرض نشده به فکر باقیمانده باشید
ناشناس
|
Japan
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
10
سلام دکتر دباغ مقدم
با سخنان شما مخالفم ، اتفاقا دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بودجه تحقیقاتی دارد خویش را هم دارد منتهی دو اتفاق را شما ندیده گرفته آید اول اینکه بخش دام کوچک دانشکده با کسانی اشغال شد که از اساس با دام کوچک مشکل داشتند همانها که دکتر گرگین ها و ... را از دانشکده بیرون کردند و بر صندلی وی نشستند و یا در سایر بخش ها افرادی فاقد علم و دانش دامپزشکی و صرفا به دلیل ارتباط با این چهره سیاسی با آن چهره اجرایی جایگزین گردیدند ، طرف یک دوره مسئول دفتر رییس مجلس وقت بوده برای خودش جانشین می‌تراشیده و ........... هیات علمی انتخاب می‌کرده این یک طرف موضوع ، طرف دوم اینکه شما نگاهی به مقالات برخی از افرادی که با همین ارتباطات وارد دانشکده شده و هیات علمی شده آن. بیندازید الی ماشاءالله مقاله منتشر کردند پول این طرحها از کجا می آید ؟ نکند فی سبیل‌الله تحقیق میکنند و مقاله منتشر میکنند؟ خیر شما اطلاع ندارید که بودجه تحقیقاتی را از دانشکده میگیرند ، با شرکتی که محصولش مورد آزمایش قرار میگیرد وارد مذاکره میشود و یک پول دیگر آنجا میگیرد ، گاهی از شرکت رقیب پول میگیرد که محصول رقیبش را خراب کند و بعد از امکانات دانشکده دامپزشکی و مرکز تشخیص سازمان برای اینکه تحقیقات مجانی شود استفاده میکند و بدترین قسمت کار از دانشجو برای انتشار مقاله بصورت دلاری تا پنج هزار دلار پول دریافت میکند ، همین فرد همزمان کار کلینیکی انجام میدهد و در فارمها حضور دارد و برای شرکتهای خصوصی هم مشاوره میدهد و بعد ادعا میکند که این کشور با وجودی که خود را وقف حراست از کشور نموده قدرش را نمی‌داند و کاش در ........ که برای دوره ساباتیکال رفته بود مانده بود،
خوب حتی ایلان ماسک هم اینگونه نمی‌تواند درآمد ایجاد کند آنوقت شما انتظار دارید این افراد اجازه بدهند تا دانشجو چیزی یاد بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
یوز دام کوچکه ؟؟؟ اقای دکتر تو متنشون مشخصا از دامپزشکی حیات وحش نام بردن بعد امثال شما هنوز میخواید یوز رو دام کوچک جلوه بدید !!! ......................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
یوز گربه سان است و feline medicine در حوزه ی دام کوچک است که باید با مشاوره و همراهی دامپزشک حیات وحش باشد
زخم خورده از دانشگاه تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
بنده تخصص دانشگاه تهران هستم. این دانشگاه عملا فاقد تجهیزات و سواد جهت تعلیم یک کاردان هست. چطور درخواست ........ برای فلوشیپ و فوق تخصص دارید.
ناشناس
| Japan |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
ناشناس ۱:۳۲ تو این متن نوشته شده که یوز دام کوچکه ؟ واقعا درک شما همینقدره ، یا دلتون میخواد اینطوری درک کنید ، دانشکده ای که دام کوچکش به فنا رفته انتظار دارید در مورد حیات وحش نظر بده اینها باید تحقیقاتشان رو راجع به گل بنفشه تمام کنند ، شما هم عجالتا در مورد چیزی که از اون سر در نمیاری اظهار نظر نفرمایید
قاسم گلی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
چه کشوری هستیم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
3
از بین رفتن پیروز خیلی ناراحت کننده و غم انگیز بود،خیلی دوست داشتنی و مظلوم بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
5
نمونه این دانشکده های بی کیفیت یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در ........... کشور هست که علیرغم دریافت نزدیک به پانزده میلیون تومن در هر ترم، دستکش و لام برا آزمایشگاه خریداری نمیکنند. یا مورد دیگر این که لاشه های فیکس شده موجود در دانشکده، مربوط به چند سال قبل هست که دچار کپک شده و عملا امکان استفاده آموزشی ندارن و... راستی ترم بهمن هم هنوز شروع نشده تو این واحد دانشگاهی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
دانشگاه آزاد که یک فاجعه به تمام معنا است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
0
سنگهاي زيادي روي اين آخرين سنگ گذاشته خواهد شد .
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
2
سلام.
آنچه از دل برآید،لاجرم بر دل نشیند.
واقعا چرا و هزاران چرای دیگر ،در این مملکت چه خبر است ؟
چه کسانی تصمیم گیرنده هستند؟
بدون تردید کسانی که هیچ دانشی از رشته ی ما ندارند.
افسوس و هزاران افسوس.
انگار این عمر هم تمامی ندارد.
قاسم گلی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
0
در گذشته هم همین بوده و الان هم همین هست و ادامه دار

ساده نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
1
دامپزشکی در تهران فقط بیزنس است .
پيروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
2
2
شغل دامپزشكي در كشور ما به شدت ضعيفه و فقط در حد واكسیناسيون سگ و گربه مهارت دارند .
دست سگم ضرب ديده بود عكس گرفتيم يكي گفت شكسته پين ميخواد يكي گفت بايد با راديولوژيست مشورت كنم يكي گفت ضرب ديده اخر سر يه ضرب ديدگي ساده در اومد يعني يك عكس ساده رو سه نفر نتونستن به توافق برسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
رادیولوژیست موظف است بعد از گرفتن عکس به همراه آن گزارش خود را ارائه دهد
نظر شما
ادامه