کد خبر: ۷۳۴۲
رحیمی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی ایران نقش استراتژیک و کلیدی در کنترل بیماری‌های دامی داشته و همکاری‌های خوبی هم با سازمان‌های جهانی دارد / با جهانی شدن در عرصه‌های مختلف به ویژه تجارت جهانی در حوزه دام و طیور علاوه بر اینکه بحرانهای سیاسی و اجتماعی پیش آمده، نگرانی از بیماریهای مشترک بین دام و انسان نیز بیشتر شده است...

حکیم مهر - معاون اول رئیس جمهور گفت: تجارت جهانی نگرانی از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام را بیشتر کرده است.
محمدرضا رحیمی در بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون منطقه‌ای آسیا، اقیانوسیه و خاوردور سازمان جهانی بهداشت دام که در تهران در حال برگزاری است گفت: چالش‌های جهان در حوزه امنیت غذایی نگران کننده است. جمعیت دنیا از 7 میلیارد نفر عبور کرده و یک میلیارد گرسنه در دنیا وجود دارد.


معاون اول رئیس جمهور افزود: پیش‌بینی آینده جهان چندان خوشبیانه نیست، زیرا تا سال 2050 میزان تولید غذا برای تامین مردم باید دو برابر شود.
وی با تاکید بر نقش بخش کشاورزی و دامپروری در تامین نیاز کشور گفت: کشاورزی ایران 23 درصد در اشتغال، 30 درصد در تولید ناخالص داخلی دارد و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در بخش طیور، دام و آبزیان انجام گرفته است.
رحیمی با بیان اینکه بخش کشاورزی و دامپروری علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز فرصتی برای اشتغال نیز است، به لزوم بالا بودن سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید کرد.

رحیمی گفت: در پایان برنامه چهارم توسعه در سال 89 حدود  14.5 میلیون تن محصول دامی و شیلاتی در کشور تولید شد که میزان پروتئین مصرفی از این طریق را به 29 گرم در روز رساند که بالاتر از میانگین جهانی است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ایران رتبه چهارم از نظر تولید گوسفند، هفتم تولید بز، نهم در تولید طیور، یازدهم در تولید عسل، سیزدهم در تولید گاومیش، نوزدهم در تولید شتر، بسیت و یکم در تولید شیر و سی و یکم در تولید گوشت گاو دارد برنامه‌ریزی مصرف پروتئین کشور را برای رسیدن به  35 گرم در روز عنوان کرد.
رحیمی تصریح کرد: با جهانی شدن در عرصه‌های مختلف به ویژه تجارت جهانی در حوزه دام و طیور علاوه بر اینکه بحرانهای سیاسی و اجتماعی پیش آمده، نگرانی از بیماریهای مشترک بین دام و انسان نیز بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 95 درصدی تجارت جهانی دام، طیور و شیلات در اختیار سازمان تجارت جهانی با 149 عضو اصلی و 30 عضوی که  منتظر ملحق شدن به این سازمان جهانی هستند،است.
رحیمی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی ایران نقش استراتژیک و کلیدی در کنترل بیماری‌های دامی داشته و همکاری‌های خوبی هم با سازمان‌های جهانی دارد.
معاون اول رئیس جمهور در پایان آمادگی کامل کشورمان را برای تبادل اطلاعات در زمینه آخرین یافته‌های علمی و همچنین همکاری برای ریشه‌کنی بیماری‌های مهم این حوزه عنوان کرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه