کد خبر: ۷۳۴۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به ازای هر ایرانی 0.75 دام سبک در کشور وجود دارد اما با دوقلو زایی، زایمان خارج از فصل و دو بار زایمان در سال باید تولید را افزایش داده و استمرار دهیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «حسین دماوندی‌نژاد» شامگاه امروز در مراسم افتتاح فاز اول گوسفندداری صنعتی ۱۶ هزار و ۲۰۰ رأسی آذربایجان خاوری که با حضور نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و فرماندار شبستر برگزار شد،  اظهار کرد: ایجاد ۱۵ واحد مانند این مجموعه، در سراسر کشور، نگرانی تأمین‌کنندگان امنیت غذایی را برای همیشه رفع خواهد کرد.

دماوندی نژاد در خصوص ظرفیت بی‌نظیر و استعداد جغرافیایی کشور در حوزه دام و طیور گفت: 6 کشور دامپرور جهان می‌توانند در دامنه‌های البرز و زاگرس مستقر شوند.

وی نگاه وزارت جهادکشاورزی به مجموعه‌های دام و طیور مانند آذربایجان خاوری را نگاهی استراتژیک و راهبردی دانست و ادامه داد: پایه این نگاه توجه ویژه به مسئله امنیت غذایی و نقشی که این واحدها در تأمین امنیت غذایی دارند، هست.

دماوندی نژاد آمار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران را معتبر دانست و افزود: در آذر ۱۴۰۱ این مرکز تعداد دام سبک کشور را ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس اعلام کرده است که به ازای هر نفر حدود ۰.۷۷ رأس دام سبک داریم و بر اساس آمار وزارت جهادکشاورزی۶۴ میلیون رأس دام سبک داریم که به ازای هر نفر ۰.۷۵ رأس است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: جمعیت دامی ما در کشور کم نیست و در مقاطعی مازاد تولید داشته و در برخی مواقع نیز مشکل‌ داریم.

افزایش ۸ درصدی زنجیره ارزش در بخش طیور

وی با بیان اینکه زنجیره ارزش در بخش طیور را از سال گذشته از ۱۷ درصد به ۲۵ درصد افزایش داده‌ایم اضافه کرد: در زنجیره ارزش حلقه‌هایی که به هم متصل هستند بخش‌های مختلف را مدیریت می‌کنند و مرغدار فقط به پرورش و تولید می‌پردازد.

دماوندی نژاد دوقلوزایی، زایمان دو بار در سال و زایمان خارج از فصل را از موارد حائز اهمیت در حوزه دام دانست و ادامه داد: این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز یک تولید مستمر در تمام سال باشد و عدالت را در زمینه تأمین غذایی ایجاد کند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ایجاد تحول در امور دام گفت: برای اینکه بتوانیم در حوزه امور دام از خاک‌ریز اقتصادی عبور کنیم، باید به دنبال تولیدکنندگان بزرگ برویم و برای اینکه عدالت نیز رعایت شود، تولیدکنندگان خرد را هم به تولیدکنندگان عمده وصل کنیم.

«جعفر راستی»، پاک دستی، کار جهادی و تلاش شبانه‌روزی را در عبور از خاک‌ریز اقتصادی دارای اهمیت دانست و افزود: امیدوارم با برنامه‌ریزی بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخلی به گوشت قرمز و سفید، به صادرکننده این حوزه تبدیل شویم.

وی گفت: ما باید از این سرمایه‌گذاران که بدون اینکه از دولت کمک خاصی دریافت کنند، چنین پروژه­ای را راه‌اندازی کرده‌اند، حمایت کنیم.

وی امنیت غذایی را شاه‌کلید امنیت کشور و مهم‌تر از امنیت نظامی دانست و ادامه داد: اراده‌ای وجود داشته است که اجازه نداده، ۴۴ سال بعد از انقلاب اسلامی ما در زمینه نهاده‌های دامی خودکفا شویم و اگر دشمن برای ما مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی ایجاد کند، آسیب خواهیم دید.

راستی با اشاره بر اهمیت خودکفائی در نهاده‌های دامی، بر ضرورت اجرای کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت تأکید کرد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
6
و با این وضع به ازای هر دام سبک یک دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
1
این آمارها را خودتان باور دارید؟
چرا با آمار سازمان دامپزشکی اینقدر مغایرت دارد؟
نظر شما
ادامه