کد خبر: ۷۳۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه‌ تعاونی های صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه درحال حاضر در بخش دامپروری و تولید گوشت قرمز متاسفانه سالانه حدود یک میلیارد دلار واردات داریم، گفت: همین جا اعلام می‌کنیم که اگر دولت بخواهد ما نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین می‌نماییم.

مسعود زارع با بررسی چالش‌ها، مشکلات و فرصت‌های پیش‌روی صنعت دامپروری کشور گفت: متاسفانه ما در سال جدید 20 درصد کاهش تولید شیر داشته‌ایم که با توجه به برنامه‌ی رشد تولید به میزان پانزده درصد در واقع 35 درصد از برنامه‌ی تولید عقب هستیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنعت دامپروری کشور تصریح کرد: درحال حاضر سالانه 9.5 میلیون تن تولید شیر داریم که با کاهش تولید روبرو بوده‌ایم که البته کاهش تولید شیر به چند عامل از جمله افزایش نرخ نهاده‌های دامی و عدم افزایش راندمان تولید بستگی دارد.

وی یادآور شد: با عنایت به این‌که قدرت خرید مردم کاهش یافته است، به تبع آن خرید و مصرف نیز کاهش یافته است.

زارع افزود: در حال حاضر دامداران موظف شده‌اند که تولید شیر خود را پایین‌تر از قیمت تمام‌شده‌ عرضه کنند و این به سود دامدار و تولید‌کننده نیست. در حال حاضر قیمت تمام‌شده‌ی هر کیلو شیر برای تولید‌کننده بین 650 تا 700 تومان است که قیمت خرید شیر از دامدار پایین‌تر از این نرخ است.

وی اظهار کرد: در بحث تولید شیر دو مقوله را دنبال می‌کنیم. یکی بحث دامدار و تولید‌کننده‌ی شیر خام و دیگری صنایع تبدیلی لبنی و تولید فرآورده‌های شیر. در این پروسه ممکن است شیر تولید شود، ولی به خاطر هزینه‌ی بالای صنایع تبدیلی در مقطعی از خرید شیر دامداران طفره بروند، اما این امر دائمی نبوده است. در حال حاضر صنایع تبدیلی با 40 درصد کمتر از ظرفیت خود، فعالیت می‌کنند که این امر اصلا مقرون به صرفه نیست و هر روز باعث تعطیلی این صنعت می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنعت، دامپروری کشور گفت: با توجه به این‌که قرار است یارانه شیر حذف نشود و هم‌چنین به تولید‌کننده نیز یارانه پرداخت شود، این امر مستقیما در کاهش هزینه‌ی تولید برای دامدار و به تبع آن کاهش قیمت عرضه‌ی تولیدات دامی و بالا‌رفتن قدرت خرید مصرف‌کننده و افزایش مصرف سرانه‌ی لبنیات در سطح کشور منجر خواهد شد، ولی واقعیت امر این است که هنوز هیچ یارانه‌ی موثری براساس قانون موضوعه از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به تولید‌کنندگان پرداخت نشده است. البته ما مشکلات را به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی منعکس کرده‌ایم که کمیسیون کشاورزی مجلس در این مقطع همواره یاری‌گر تولید‌کنندگان بوده است.

وی افزود: در حال حاضر در بخش صنعت دامپروری و تولید گوشت قرمز متاسفانه سالانه حدود یک میلیارد دلار گوشت قرمز وارد ایران می‌شود که ما همین جا اعلام می‌کنیم که اگر دولت بخواهد ما نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین می‌نماییم.

زارع افزود: در این صنعت به ازای هر پنج هزار تن تولید برای یکصد نفر شغل ایجاد می‌شود که می‌تواند اشتغالزایی را در صورت شکوفایی صنعت به دنبال داشته باشد.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
0
0
آقای مسعود زارع در اظهارات خود عنوان کرده اند که: متاسفانه سالانه حدود یک میلیارد دلار واردات داریم
این در حالی است که ....... بر خلاف منافع دامداران عضو این اتحادیه و علیرغم تمام مخالفت ها ..... واردات دام .......
در ضمن اتحادیه صنعت دامپروری کشور با ......... از نظر وزارت تعاون که متولی چنین تشکل هایی هستند غیرقانونی اعلام شده است.
عجیب است که چرا قبل از دعوت از ...... در مورد سابقه و نحوه عملکرد آنها تحقیقی انجام نشده است. مدیریت محترم سایت حکیم مهر می توانند در ورد سوابق ایشان از وزارت تعاون استعلام نمایند
دکتر مجتبی مرتضوی .تبریز
|
-
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
0
0
بذارید یک جور دیگه بگیم ما چرا صادرات نداریم .اصلا چه محصولی را می توانیم صادر کنیم .اوووو ه یک راه پنجاه ساله را ما نشستیم و دیگران رفته اند .تحقیر ملی یعنی این کلمه ؟؟؟
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
0
0
............. چه رسد به گوشت کشور حدود 8 سال است که از ساخت مجتمع نی ریز میگذرد و دامداران بلاتکلیف هستند .... زیان بسیار زیادی وارد کردند
نظر شما
ادامه