کد خبر: ۷۳۶۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: دانشمندان علوم غذایی از یک کوفته غول‌پیکر ساخته شده از گوشت آزمایشگاهی یک ماموت پشمالوی منقرض شده رونمایی کردند؛ با این امید که پروتئین گذشته راه را برای غذاهای آینده باز می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسکانیوز، یک شرکت سازنده گوشت مصنوعی با نام Vow از کوفته خود که از گوشت آزمایشگاهی یک ماموت پشمالوی متقرض شده ساخته بود، در زیر یک شیشه در موزه علوم در آمستردام، پایتخت هلند رونمایی کرد. البته این کوفته هنوز برای خوردن آماده نیست، زیرا پروتئین هزاران ساله نیاز به آزمایش ایمنی دارد تا انسان مدرن بتواند آن را بخورد.

تیم نوکسمیت، یکی از بنیانگذاران شرکت Vow، در مراسم رونمایی از این کوفته گفت: گوشت ماموت پشمی را انتخاب کردیم، زیرا نمادی از حیوانی است که به دلیل تغییرات آب و هوایی از بین رفته است.

معرفی 7 غذای عجیب و غریب در دنیا

او افزود: اگر کارها را به گونه‌ای متفاوت انجام ندهیم، به سرنوشتی مشابه ماموت‌ها دچار خواهیم شد. پس امروز روزی است که باید تغییراتی در روش زندگی از جمله کشاورزی در مقیاس بزرگ و نحوه غذا خوردن‌مان ایجاد کنیم.

دانشمندانی که برای اولین بار توالی DNA میوگلوبین ماموت را شناسایی کردند، این گوشت مصنوعی را طی یک دوره چند هفته‌ای رشد دادند. میوگلوبین یک پروتئیت کلیدی است که به گوشت طعم می‌دهد.

دانشمندان با پر کردن برخی از شکاف‌ها در توالی میوگلوبین ماموت با استفاده از ژن‌های فیل آفریقایی -که نزدیک‌ترین خویشاوند زنده ماموت به شمار می‌آیند- آن را با استفاده از بار الکتریکی در سلول‌های گوسفند قرار دادند.

روش پخت کوفته ماموت

ارنست وولوتانگ از موسسه مهندسی زیستی استرالیایی دانشگاه کوئینزلند که با وو در این پروژه همکاری دارد، گفت: در حال حاضر نمی‌توانم این کوفته ماموت را بخورم، زیرا حدود ۴ هزار سال است که این پروتئین را ندیده‌ایم. اما پس از آزمایش ایمنی، واقعا کنجکاوم که ببینم طعم آن چگونه است.

دانشمندان قبل از اینکه بیرون کوفته را با مشعل دمنده برشته کنند، توپ غول پیکر را به آرامی در فر پختند. به گفته جیمز رایان، مدیر ارشد علمی شرکت وو، بوی این گوشت شبیه به گوشت کروکودیل پخته شده است.

کریستوفر برایانت، متخصص پروتئین‌های جایگزین مستقر در بریتانیا نیز در این مراسم گفت: دوستداران گوشت آزمایشگاهی به هیچ عنوان از خوردن این گوشت‌ها هراس نداشته باشند. زیرا برخلاف گوشت‌های معمولی که از حیوانات کثیف و غیرقابل پیش‌بینی تهیه می‌شوند، گوشت‌های مصنوعی یا کشت شده با دقت بسیار بالایی در مراکز تولید مواد غذایی سالم تولید می‌شود.

او افزود: به همین دلیل، گوشت‌های کشت‌شده از عوامل بیماری‌زا، آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر آلاینده‌هایی که اغلب در گوشت حیوانات یافت می‌شوند، عاری هستند.

گوشت تعریف دوباره می‌شود

بر اساس ارقام سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، نمایش کوفته ماموت در حالی است که مصرف جهانی گوشت از اوایل دهه 1960 تقریباً دو برابر شده است. در همین راستا، دامداری جهانی حدود ۱۴/۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی ناشی از انسان را تشکیل می‌دهد، زیرا تغییرات اقلیمی باعث گرم شدن کره زمین شده است.

پیش‌بینی می شود مصرف گوشت تا سال 2050 بیش از 70 درصد افزایش یابد و دانشمندان به طور فزاینده‌ای به جایگزین‌هایی مانند گوشت‌های گیاهی و آزمایشگاهی روی بیاورند.

شرکت وو می‌گوید که هدفش این نیست که مردم را از خوردن گوشت بازدارد، بلکه هدفش این است که چیزی بهتر از گوشت به آنها بدهد که همان گوشت مصنوعی است.

این شرکت همچنین اعلام کرد:‌ یک کوفته ماموت درست کنیم تا توجه را به این واقعیت جلب کنیم که آینده غذا می‌تواند بهتر و پایدارتر باشد.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
0
2
اینهم شد خبر؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
0
0
بگو بیان اینجا تنوع غذایی بیشتره
نظر شما
ادامه