کد خبر: ۷۳۸۴۳

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی خواف گفت: به دلیل خشکسالی‌ها و تغییرات زیاد در جیره دام، بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه و همچنین آنتروتوکسمی بیشتر اتفاق می‌افتد و در دام‌های شهرستان منجر به تلفات می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،  «فرهاد منصوری» خاطرنشان کرد: در راستای افزایش سطح بهداشت عمومی جامعه و کمک به اقتصاد خانوار طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۸۴ هزار نوبت رأس دام توسط اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان خواف و به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

وی اظهار کرد: این واکسیناسیون در راستای پیشگیری از بیماری‌های مشترک از جمله هاری و تب مالت و نیز بیماری‌های واگیر دامی مانند طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله، تب برفکی و... بوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی خواف تصریح کرد: شهرستان خواف به دلیل بافت جمعیتی قشر زیادی به حرفه پروش دام و طیور اشتغال دارند و همچنین با آگاهی از اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و از سویی افزایش هزینه‌های درمان، موجب شده دامداران استقبال خوبی از واکسن دولتی برای پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: طی سال ۱۴۰۲ پیش بینی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نوبت رأس دام را داریم که اولویت با واکسیناسیون علیه بیماری واگیر دامی و مشترک انسان و دام بوده که این طرح‌ها از ابتدای سال شروع شده است.

تاثیر خشکسالی‌ها بر عملکرد کمی و کیفی دامپزشکی

فرهادی ضمن اینکه از دامداران تقاضا نمود برنامه‌ریزی لازم برای مایه‌کوبی دام داشته باشند، خشکسالی‌های متوالی چند سال اخیر را از مشکلات جدی دامداران و بالطبع دامپزشکی شهرستان دانست و گفت: خشکسالی‌ها بر روی عملکرد کمی و کیفی دامپزشکی تأثیرگذار بوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی خواف اظهار کرد: چون شهرستان خواف از وسیع‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی است، پراکندگی دام‌ها و سنتی بودن پروش دام بر سختی کار دامپزشکی می‌افزاید.

وی ادامه داد: هرچند در مقایسه با سال ۱۳۹۹ کانون‌های بیماری‌های واگیر همچون تب برفکی و آبله در سال ۱۴۰۲ کاهش چشمگیری داشته ولی به دلیل خشکسالی‌های متوالی و تغییرات زیاد در جیره دام، بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه و همچنین آنتروتوکسمی بیشتر اتفاق می‌افتد و در دام‌های شهرستان منجر به تلفات می‌شود.

واکسیناسیون رایگان خوددرمانی را به شدت کاهش داده است

منصوری همچنین افزود: یکسری عوامل از جمله افزایش قیمت دارو، واکسیناسیون رایگان دولتی و همچنین دسترسی آسان به مراکز خدمات درمانی دامپزشکی خوددرمانی را به شدت کاهش داده است که در همین راستا برای ارائه خدمات بهتر جذب نیروهای متخصص از مهمترین اقدامات حوزه درمان شهرستان بوده است.

وی عنوان کرد: اکنون در ۱۸ واحد دامپزشکی بخش خصوصی خدمات دارویی، واکسیناسیون و درمان انجام می‌شود و حتی در ۳ واحد روستایی زوزن، چمن‌آباد و برآباد نیز واحد خدماتی داریم، در مجموع ۱۸ نفر دارای مدارک تخصصی دامپزشکی اعم از دکتری، کارشناس و کاردان مشغول خدمت‌رسانی به دامداران هستند.

واکسیناسیون ۹۰ درصدی جمعیت دامی شهرستان

رئیس شبکه دامپزشکی خواف پوشش واکسیناسیون ۹۰ درصدی جمعیت دامی شهرستان که منجر به کاهش چشمگیر بیماری‌های واگیر دامی شده است را از مهمترین اقدامات دامپزشکی خواف دانست و گفت: نظارت بر کشتار بیش از ۷۰۰۰ رأس دام سبک و سنگین در پارسال، نظارت بهداشتی بر پروش بیش از ۵ میلیون قطعه مرغ گوشتی از ابتدای جوجه ریزی تا بارگیری، انجام بیش از ۲۶۰۰ بازدید از مراکز تولید و عرضه و نظارت وسایل حمل فراورده‌های خام دامی از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقاء سطح علمی کارکنان و همچنین بهره‌برداران و تبیین خدمات دامپزشکی از مهمترین رسالت‌های دامپزشکی آموزش در فضای مجازی و یا به صورت حضوری است که در این راستا طی سال گذشته بیش از ۲۱۰۰ نفر ساعت آموزش انجام شد.

منصوری با اشاره به اینکه پارسال توسط نیروهای شبکه دامپزشکی ۸۴ هزار و ۸۰۲ رأس دام عشایر شهرستان خواف به صورت رایگان علیه بیماری دامی واکسینه شدند، افزود: در پی بازدید از مراکز تولید و عرضه و نظارت بر وسایل حمل فراورده‌های خام دامی ۱۹۵۰ کیلوگرم فراورده‌های غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

 

نظر شما
ادامه