کد خبر: ۷۴۲۴۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان درگز:
«دکتر حامد شمس» افزود: متاسفانه دامداران بر اساس تجاربی که دارند فکر می‌کنند هر دارویی را می‌شود به دام خوراند، در صورتی که این‌گونه نیست و بعضاً موجب تلفات می‌شود ...

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی درگز گفت: تشخیص اشتباه یک دامدار و خوراندن داروی اشتباه و به نوعی خوددرمانی منجر به تلفات چند رأس بره در این شهرستان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حامد شمس» در خصوص شیوع بیماری کولی باسیلوز (اسهال زرد رنگ) در شهرستان درگز خاطرنشان کرد: هر ساله با آغاز فصل گرما و دوره شیرواری بره‌ها شیوع تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری باکتریایی کولی باسیلوز و یا اسهال زرد رنگ را در شهرستان شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: کولی باسیلوز بیماری فصلی است که همه ساله با آن مواجه هستیم و اگر دامدار نکات مد نظر را رعایت نکند موجب ابتلای دام به این بیماری و بعضاً تلفات می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی درگز بیشترین دلیل و عامل ابتلای دام به این بیماری را ورود باکتری به خصوص از نوع ای‌کولای از بستر دامداری‌ها، آغل‌ها و گاش‌هایی که بره‌ها را نگه می‌دارند از بند ناف به داخل محوطه شکمی اعلام کرد.

وی افزود: دامدار اگر بتواند نکات بهداشتی را رعایت و به موقع بستر دام را ضد عفونی و تراکم بره‌ها در آغل و مکانی که دام نگهداری می‌شود را مدیریت کند با مشکلات خاصی مواجه نخواهد شد.

شمس اظهار کرد: هرچند بیماری کولی باسیلوز واکسن و پیشگیری خاصی نیاز ندارد اما اگر بره درگیر این بیماری شود چون هنوز سیستم ایمنی ضعیفی دارد موجب بروز تلفات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گفته یکی از دامداران منطقه 15 تا 20 رأس از بره‌هایش به دلیل بیماری کولی باسیلوز تلف شده‌اند، چون دامدار تشخیص اشتباه داده بود و خوراندن داروی اشتباه و به نوعی خوددرمانی منجر به تلفات این تعداد دام شد.

راه جلوگیری از ابتلای دام به بیماری

وی راه جلوگیری از ابتلای دام به بیماری را رعایت بهداشت و مدیریت گله دانست و افزود: هرچند به راحتی می‌شود این بیماری را مدیریت نمود، اما اگر رعایت نشود و بیماری به گله دام ورود کند سریع پخش شده و تلفات بسیاری را هم می‌گیرد.

شمس عنوان کرد: اگرچه هر فصل امکان بروز این بیماری وجود دارد اما چون فصل زایمان و شیردهی میش‌ها از اواسط اسفند تا اواخر بهار است بروز بیماری بیشتر در این فصل اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: متأسفانه هر ساله با آغاز فصل گرما و دوره شیرواری بره‌ها شیوع تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری باکتریایی کولی باسیلوز و یا اسهال زرد رنگ را در شهرستان شاهد هستیم.

رئیس شبکه دامپزشکی درگز تأکید کرد: دامداران باید با رعایت نکات بهداشتی به خصوص در آغل‌های نگهداری بره‌ها و رعایت نکات بهداشتی بعد از تولد مثل ضدعفونی بند ناف که مدخل اصلی ورود عفونت به بدن بره از آغل و جایگاه نگهداری بره است و همچنین توجه به تغذیه دام‌ها و تقویت سیستم ایمنی از بروز و شیوع بیماری در دام‌های خود ممانعت کنند.

علائم بیماری در بره‌ها

وی در مورد علائم بیماری در بره‌ها گفت: کولی‌باسیلوز در بره‌ها به شکل فوق حاد و انتشار گسترده عفونت در خون بروز می‌کند. در این فرم سیر بیماری بسیار سریع است و بره بدون بروز علائم و به‌ طور ناگهانی تلف می‌شود.

شمس گفت: برای درمان در بره‌ها می‌توان از پودر تتراسایکلین استفاده کرد و در درمان تک گیر بره نیز از آنتی‌بیوتیک‌های مناسب این بیماری و علائم درمانی همچون جلوگیری از اسهال و کم‌آبی بدن باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: گاهی تشخیص اشتباه و خوددرمانی می‌تواند خسارات جبران ناپذیری چه از نظر هزینه و چه از نظر از دست دادن زمان طلایی درمان را به دامدار تحمیل کند.

رئیس شبکه دامپزشکی درگز بیان کرد: متأسفانه دامداران بر اساس تجاربی که دارند فکر می‌کنند هر دارویی را می‌شود به دام خوراند در صورتی که این‌گونه نیست و بعضاً موجب تلفات می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هر بیماری برای درمان یک زمان طلایی دارد اگر به موقع شناسایی و درمان شود می‌توان از بروز تلفات جلوگیری نمود.

تزریق خودسرانه دارو به دام بسیار اشتباه است

شمس با تأکید بر اینکه دامدار در صورت مشاهده هرگونه بیماری در گله سریعاً باید با دام‌پزشک مشورت کنند، تصریح کرد: تزریق خودسرانه دارو به دام بسیار اشتباه است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با بیماری خاصی در شهرستان مواجه نیستیم، عنوان کرد: پارسال پوشش واکسیناسیون‌های مد نظر دام سبک شهرستان 100 درصد بوده است. تمام تلاش ما بر ارائه توصیه‌ها و آموزش‌های لازم به دامداران بوده است و با برنامه‌ریزی که داریم امیدواریم بتوانیم امسال هم مانند پارسال پوشش خوبی در واکسیناسیون دام‌های شهرستان داشته باشیم.

شمس جمعیت دامی شهرستان درگز را 330 هزار رأس اعلام کرد و افزود: از ابتدا تا پایان سال گذشته در مجموع واکسیناسیون یک میلیون و 480 هزار نوبت سر دام انجام شد.

تغذیه دام با مشکل مواجه شود، دام سوء تغذیه می‌گیرد

وی ادامه داد: به دلیل کاهش بارش‌ها خشک‌سالی امسال آزار دهنده شده است، وقتی خشک‌سالی باشد دامدار با مشکلاتی جدی مواجه می‌شود،  اگر خشک‌سالی‌ها ادامه داشته باشد درگیری به بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود و چنانچه تغذیه دام با مشکل مواجه شود دام سوء تغذیه می‌گیرد.

احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرما

وی همچنین در ادامه در خصوص رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

شمس با اشاره به اینکه همه ساله با آغاز فصل گرما و افزایش جمعیت کنه‌ها، احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و حیوان است  که  در انسان با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، خونریزی از لثه، بینی و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها آشکار می‌شود.

وی بیان کرد: ضدعفونی جایگاه نگهداری دام‌ها، واکسیناسیون به موقع و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه آلوده به محل نگهداری دام‌ها تا حدود زیادی در پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو مؤثر است.

رئیس شبکه دامپزشکی درگز گفت: کشتار در منزل، باغ، مراسم‌ها و... به نحو مؤثری سبب انتقال ویروس در حین کشتار و حتی قبل و بعد از آن به انسان و در نتیجه وقوع بیماری و مرگ خواهد شد.

 وی ضمن هشدار به دامداران در خصوص ضرورت سم‌پاشی و پاک کردن گله از هر نوع کنه عنوان کرد: در صورت مشاهده کنه بر روی پوست حیوان به هیچ عنوان آن را نباید با دست له کرد چرا که این کار می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

شمس از تمامی همشهریان خواست؛ اگر قصد ذبح دام دارند به کشتارگاه انتقال داده و تحت نظر دامپزشکی لاشه سالم و بهداشتی دریافت کنند و از انتقال انواع بیماری‌ها به خصوص تب کریمه کنگو جلوگیری کنند.

وی در پایان همچنین از دامداران درخواست کرد تا بلافاصله پس از وقوع بیماری در گله با دامپزشک مشورت کرده تا سیر بیماری کنترل و از وقوع تلفات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری شود.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
0
4
چه دارویی چه میزان داده ؟چگونه فهمیدند. مسمومیت حاصل از دارو بوده؟
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
5
کلی باسیلوز عمدتا در بره های تازه متولد شده رخ میدهد ویک فرم آن که بوسیله سوش آنتروتوکسینوژن ایجاد میشود در زیر یک هفته ای اسهال سفید میدهد که قابل کنترول میباشد. تصویر گسفندان بزرگ را نشان میدهد که تلف شده اند. این تلفات یقینا از کلی باسیل نمیباشد و در کالبد گشایی باید دید که چه تغیراتی رخ داده است. کاش ریاست محترم شبکه در گز منظورشان را از شیرواری بره ها بیشتر توضیح میدادند. قید نشده است دامدار چه داروی اشتباهی را برای گوسفندان مصرف کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گفته یکی از دامداران منطقه 15 تا 20 رأس از بره‌هایش به دلیل بیماری کولی باسیلوز تلف شده‌اند، چون دامدار تشخیص اشتباه داده بود و خوراندن داروی اشتباه و به نوعی خوددرمانی منجر به تلفات این تعداد دام شد.
این قسمت از متن رو بخونید. گفته بر اساس گفته یکی از دامداران منطقه. ایشون نگفتن ما تشخیص دادیم و همچنین نگفتن این عکس مربوط به همان تلفات هستش. شما یه کم دست از خودنمایی بردار و نمیخواد شغلت رو بنویسی. کما اینکه صرف استاد دانشگاه بودن دلیل بر سواد کیلینیکی نیست جناب استاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
همچنین طبق فرمایش خود شما عمدتا در بره های تازه متولد شده رخ میده. و قطعیت وجود نداره که تو دامهای با سن بالاتر رخ نده. و کلمه کنترول هم غلط هست استاد گرامی. ...........
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
چرا استاد که درست میگن ناراحت میشوید اشتباهتون را قبول کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
1
0
واکسنی بر علیه این بیماری در دام وجود ندارد
دامپزشک با20 سال سابقه کار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
3
حکیم مهر لطفا اخبار دور از واقعیت های علمی را منتشر نکنید.
لطفا کنید سابقه کار تجربی وعلمی گوینده خبر ودانشگاه محل تحصیل ایشان را بفرمایید.
بیماری دیگری دراین ارتباط مانند PPR و.... بجز کلی باسیلوز وجود داره .
ضمنا داروهای تجویز شده ایشان درحال حاضر برای درمان اسهال بره ها جواب نمیده .
کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
2
3
و البته ریشه خود درمانی رو باید تو داروخانه ها دنبال کرد. اگه این عزیزان بدون نسخه گونی گونی دارو نمیدادن دست دامدار و یا درمانگر غیر مجاز، این مشکلات بوجود نمی آمد. تو شهر ما داروخانه و درمانگاه دیوار به دیوار هست. ولی باز هم شاهد بودم که داروخانه بدون نسخه دارو میفروشه. انگا نه انگار که اون کلینیسین هم برا همین موضوع نشسته.هر چی هم بهشون میگی ولی انگار چکش به اهن سرد میزنی. گوشش به هیچ حرفی بدهکار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
همه از هم بدترین شمام دارو میفروشی در حال که نباید.البته منظور شخص شما نیست از بین همکاران عرض میکنم
دامپزشکی همچیش اشتباهه
کلینیسین سابق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
شما فکر میکنی اون کسی که داروخانه داره قبلا راننده تاکسی بوده نه داداش اغلب داروخانه دارها هم دامپزشک هستند و بسیاری هم تجربه کاریشون بسیار بالاتر از برخی کلینیسینها من خودم سالها پیش کلینیسین شدم کنار یه داروخانه باسابقه رفتم و بسیاری از روشهای تشخیص و درمان رو که شاید برخی از انها رو توی دانشگاه خونده بودیم از ایشان یاد گرفتم بهتره بجای زدن حرفهای نامربوط بیشتر یاد بگیری و مطالعه کنی اگه کارتون درست باشه قله قاف هم باشی میان دنبالت ولی اگر اندازه خود دامدار یا کمتر از اون بدونی پول اضافی نمیدند برای نسخه یکراست میرند خودشون دارو تهیه میکنن
کاردان دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
0
0
دکتر اینا که گوسفند بالغ هستند همه طلف شدند شیری نیستند
دامپزشک اداره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
2
1
بیماری تب کریمه کنگو کجا واکسن دارد ؟ در تصویر گوسفندان بالغ تلف شدند .بیماری کلی باسیلوز انترو توکسیک در بره ها فوق حاد است ومرگ ناگهانی ودر گاو واکسن در اواخر ابستنی واکسن دارد .
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
0
0
فکر کنم عکس مال متن نیست احتمالا همینجوری الکی عکس رو گذاشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
0
0
بد نبود که نام دارو یی که منجر به مسمومیت شده رو میگفتید
نظر شما
ادامه