کد خبر: ۷۴۵۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان درگز از تلفات ده رأس گوسفند بر اثر ابتلا به بیماری باکتریایی قانقاریا خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر حامد شمس» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان درگز در این باره بیان کرد: این بیماری یکی از مهمترین بیماریهای انگلی در دام می باشد و علائمی  همچون آبریزش شدید بینی در دام نشان داده که متاسفانه در بسیاری از موارد به علت گستردگی شیوع انگل منجر به تلفات شدید و مرگ نهایی دام خواهد شد.

وی در ادامه  افزود: انگل های کبدی از جمله فاسیولا باعث تخریب  بافت کبد می شود که شرایط برای رشد و تکثیر انواع باکتری ها فراهم می شود. مهمترین راه مبارزه با این بیماری خوراندن داروی ضد انگل ترکیبی و  انجام واکسیناسیون به فاصله دو هفته ای، قرنطینه دام، رعایت شرایط بهداشتی در دامداری، مبارزه با انگل های داخلی، ضدعفونی و سمپاشی اماکن و رعایت سایر مسائل قرنطینه ای و بهداشتی می باشد.

شمس در پایان گفت: همان طور که بیان شد انگل فاسیولا از محیط خارجی و کنار آبگیرهای ساکن و ثابت همانند برکه ها و یا باغ ها و مراتع  از طریق میزبان های واسط شامل حلزون و مورچه به راحتی قابل انتقال به دام خواهد بود که پس از انتقال در صورتی که پیشگیری و واکسیناسیون در گله صورت نگرفته باشد و نیز بعد از ابتلا به سرعت تشخیص به موقع داده نشود و درمان ضد انگل با تشخیص دامپزشک در دستور کار قرار نگیرد منجر به تلفات سنگینی همچون این دامدار درگزی خواهد شد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
خدایا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
1
0
خب جهت آموزش حکیم جان ۴ تا عکس میذاشتی حداقل
|
Germany
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
0
1
متوجه نشدیم واکسینه شده بودند یا نه
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
0
1
«دکتر حامد شمس» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان درگز در این باره بیان کرد: این بیماری یکی از مهمترین بیماریهای انگلی در دام می باشد"
اگر منظورتان قانقاریا هست که بیماری میکروبیست که توسط C. novyi, type B ایجاد میشود. بیشتر در جاهاییکه لارو فاسیولا وجود دارد باعث تحریک رشد این کلستریدی میشود. بغیر از لارو کلستریدیم نوآی عوامل دیگر مثل Cysticercus tenuicollis یا ضربه هایی که بکبد وارد میشود(یعنی در غیاب لارو فاسیولا) هم ایجاد میگردد.
اگر منظورتان در منطقه فاسیولا وجود دارد که با علائم " همچون آبریزش شدید بینی" این بیماری مشخص نمیشود. لطفا علمی با مطالب برخورد کنید.
نظر شما
ادامه