کد خبر: ۷۴۷۳۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا کسروی» افزود: تشکیل اتاق‌های فکر و ترویج دانش و‌ به گردش‌درآوردنِ اطلاعات، اساس نقشهٔ راه «جامعه» در دورهٔ جدید است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «جامعه دامپزشکان ایران باید با تمام سازمان‌ها، نهادها و تشکّل‌های دولتی و خصوصی حداکثرِ تعامل را داشته باشد و به جای پرداختن به حاشیه‌ها، به پیاده‌نمودنِ نقشهٔ راه بپردازد.» این را عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران به حکیم مهر میگوید: «همچنین لازم است تا تمام اقدامات مفید و مثبت دوره‌های پیشین را ادامه دهیم و از ایجاد تغییرات غیرضروری و سلیقه‌ای پرهیز کنیم تا اصالت «جامعه» و‌ «تداوم تاریخی» آن، از ۷۰ سال پیش تاکنون، حفظ شود و زحمات دوره‌های پیشین برجسته بماند.»

«دکتر رضا کسروی» تصریح میکند: جامعهٔ دامپزشکان ایران قصد دارد با پرداختن به تاریخچهٔ دامپزشکی در ایران، تجلیل از پیشکسوتان و مشاهیر دامپزشکی ایران و همچنین بازنشر مقالات ممتاز در شماره‌های قدیمی جامعه از ۱۳۳۳ تا ۱۳۹۸، به ایجاد حس اصالت و ریشه‌دار بودن در بین همکاران، به‌ویژه در جوانان، و‌ نیز به پررنگ شدنِ «امتداد تاریخی» در «جامعهٔ دامپزشکان ایران»، اقدام کند تا به‌این‌وسیله، گذشتهٔ دامپزشکی ایران را به آیندهٔ آن وصل نماید.

حکیم مهر: آقای دکتر، رویکرد هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران در دوره جدید چیست؟

با سلام و سپاس از وقتی که پایگاه خبری «حکیم مهر» در اختیار «جامعهٔ دامپزشکان ایران» گذاشته است. رویکرد «جامعه»، چنانچه در نخستین مصاحبهٔ دکتر فرهاد موسی‌خانی، رئیس جامعه، با «حکیم مهر» منعکس شد، تشکیل اتاق‌های فکر و همچنین ترویج دانش بین همکاران محترم، به ویژه جوانان و دانشجویان است.

حکیم مهر: مهمترین اقدامات جامعه در این مدت چه بوده است؟

مهم‌ترین اقدامات «جامعه» در این مدت، صرفنظر از کارهای معمولی که لازمهٔ انتقال مدیریت و امور اداری و بانکی از دورهٔ پیش به دورهٔ جدید است، تعیین خط‌مشی جامعه در دورهٔ جدید بود. در تبیین این نقشهٔ راه، همهٔ اعضای هیأت‌مدیره، در این راهبرد یکصدا بودند که «جامعه» باید با تمام سازمان‌ها، نهادها و تشکّل‌های دولتی و خصوصی حداکثرِ تعامل را داشته باشد و به جای پرداختن به حاشیه‌ها، به پیاده‌نمودنِ نقشهٔ راه بپردازد. همچنین لازم است تا تمام اقدامات مفید و مثبت دوره‌های پیشین را ادامه دهد و از ایجاد تغییرات غیرضروری و سلیقه‌ای پرهیز کند تا اصالت «جامعه» و‌ «تداوم تاریخی» آن، از ۷۰ سال پیش تاکنون، حفظ شود و زحمات دوره‌های پیشین برجسته بماند. البته طبیعی است که در هر دوره‌ای، باید از تجارب منفی دوره‌های پیشین درس گرفت و این در آینده شامل ما هم خواهد شد.

همچنانکه عرض کردم، تشکیل اتاق‌های فکر و ترویج دانش و‌ به گردش‌درآوردنِ اطلاعات، اساس نقشهٔ راه «جامعه» در دورهٔ جدید است. اول اینکه، به این منظور، هیأت مدیره کمیته‌های تخصصی مختلفی را بر اساس نیاز جامعهٔ هدف و عرفِ تقسیم‌بندیِ شاخه‌های تخصصی تشکیل داد. وظیفهٔ این کمیته‌ها انتخاب اولویت در پرداختن به موضوعات و مشکلات کشور در حوزهٔ تخصصی خودشان بوده است. مثلاً «کمیتهٔ امور بین‌الملل» به بررسی عضویت مجدد «جامعه» در «جامعهٔ جهانی دامپزشکی» پرداخت و‌ مکاتبات لازم را با این نهاد بین‌المللی آغاز کرد. یا «کمیتهٔ طب و تولیدمثل حیوانات بزرگ»، به عنوان نخستین موضوع به وضعیت بروسلوز در گله‌های گاو و گوسفند و بز در کشور پرداخت. هدف این کمیته‌ها این است که در موضوعات انتخابی، بر اساس اولویت، دست به انتشار بولتن و گزاره‌برگ بزنند تا هم در جهت راهنمایی جامعهٔ هدف، یعنی دامپزشکان شاغل در میدان عمل، مفید واقع شود و هم بتواند نقش مشورتی و کمکی برای سازمان‌ها و نهادهای اجرایی در کشور ایفا کند.

پس از چند جلسه گفتگو، هیأت‌مدیره به تشکیل ۱۴ کمیته رأی داد که تاکنون برخی از این کمیته‌ها جلسات اول یا دوم خود را برگزار کرده‌اند. بقیه هم در طی یکماه آینده تشکیل خواهند شد.

حکیم مهر: چه کمیتههایی؟

اسامی کمیته‌های مصوّب به این شرح است:

۱) کمیتهٔ آسیب‌شناسی

۲) کمیتهٔ طب و تولیدمثل حیوانات بزرگ

۳) کمیتهٔ بهداشت و بیماری‌های طیور

۴) کمیتهٔ طب حیوانات کوچک

۵) کمیتهٔ آزمایشگاه‌های دامپزشکی

۶) کمیتهٔ حقوق و اخلاق حرفه‌ای

۷) کمیتهٔ دارو، مواد بیولوژیک و کیت‌های تشخیصی

۸) کمیتهٔ طب حیات‌وحش و محیط‌زیست

۹) کمیتهٔ اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی

۱۰) کمیتهٔ امور بین‌الملل

۱۱) کمیتهٔ روابط عمومی، جوانان و دانش‌بنیان

۱۲) کمیتهٔ بهداشت و سلامت مواد غذایی

۱۳) کمیتهٔ پیشکسوتان

۱۴) کمیتهٔ کنگره‌ها و آموزش

دوم اینکه «جامعه» در دورهٔ جدید، انتشار مجدد «فصلنامهٔ جامعهٔ دامپزشکان ایران» را در دستور کار خود قرار داد. فصلنامه‌ای که از تیر ۱۳۳۳ خورشیدی تا زمستان ۱۳۹۸، البته با گسست‌های فراوان، به مدت ۳۲ سال منتشر شده بود. اینک شمارهٔ اول از دورهٔ جدید یعنی سال سی‌و‌سوم در دست انتشار است.

سوم اینکه بنا به تصویب هیأت‌مدیره قرار شد که رسانه‌های «جامعه» در فضای غیرحضوری (مجازی)، که در دوره‌های پیشین تأسیس شده بودند، فعال‌تر شوند. این رسانه‌ها، بجز فصلنامه، شاملِ تارنمای «جامعه»، کانالِ «جامعه» در تلگرام و صفحهٔ «جامعه» در اینستاگرام است. در این مدت، فعالیت در تلگرام و اینستاگرام شروع شده است و به زودی سایت یا تارنمای «جامعه» نیز به‌روزرسانی و بیش از پیش، فعال، خواهد شد.

«جامعهٔ دامپزشکان ایران» همهٔ همکاران و نیز تمام ایرانیان علاقمند را به عضویت در کانالِ «جامعه» در تلگرام و نیز به دنبال‌کردنِ صفحهٔ «جامعه» در اینستاگرام، دعوت می‌کند.

چهارم اینکه در راستای ترویج دانش مفید و کاربردی در بین همکاران دامپزشک، قرار بر این شد که کمیته‌های تخصصی نسبت به برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های علمی، هم به صورت حضوری در ساختمان جامعه (تهران، خیابان توحید، پلاک ۵۹) و هم به صورت غیرحضوری (وبینار) اقدام کنند.

پنجم اینکه هیأت‌مدیره همچون دوره‌های پیشین، باید برای برگزاری «کنگرهٔ دامپزشکی ایران» برنامه‌ریزی کند. قرار است امسال، در بهمن‌ماه، بیست‌و‌یکمین کنگره همزمان با جشن هفتادمین سالگرد تأسیس رسمی «جامعه»، در اسفند ۱۳۳۲ خورشیدی، برگزار شود. هم هیأت‌مدیره و هم کمیته‌های تخصصی باید برای برگزاری این کنگرهٔ ریشه‌دار، در سطح ممتاز، تمام همت خود را مصروف دارند.

اینها که برشمرده شد، از مهم‌ترین تصمیمات و اقدامات «جامعه» در دورهٔ جدید است که فعالیت در بسیاری از آنها آغاز شده و نتایج اولیه قابل‌مشاهده هستند یا به زودی در معرض دید و قضاوت همکاران عزیز قرار خواهند گرفت.

حکیم مهر: حضرتعالی در کدام بخشها فعالیت میکنید؟

در مورد شخص بنده، بنا به نوع علایق و توانایی‌ها، هیأت‌مدیرهٔ «جامعه» افتخارِ سردبیریِ «فصلنامهٔ جامعهٔ دامپزشکان ایران»، و نیز مدیریتِ کمیته‌های «طب و تولیدمثل حیوانات بزرگ» و «طب حیات‌وحش و محیط‌زیست» را به بنده محوّل کردند. همچنین اخیراً مرا به عنوان ادمینِ رسانه‌های «جامعه» در فضای مجازی (تلگرام و اینستاگرام) برگزیدند. امیدوارم با حمایت رئیس و سایر اعضای هیأت‌مدیره در پرداختن به این امور موفق باشم و به خوبی از عهدهٔ وظایف محول‌شده به خود برآیم. رویکرد همهٔ ما در این امور، بهره‌بردن از «خرد جمعی» و پرهیز از خودنمایی و استفادهٔ شخصی است. سعی داریم تا آنجا که بتوانیم، مصالح و خیر عمومیِ صنف را در اولویت شایستهٔ خود بنشانیم و از تک‌روی و پرداختن به حاشیه‌ها پرهیز کنیم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

در آخِر، لازم می‌دانم بر این نکته تأکید کنم که «جامعهٔ دامپزشکان ایران»، در کنار تمام اقداماتی که بیان شد، قصد دارد با پرداختن به تاریخچهٔ دامپزشکی در ایران، تجلیل از پیشکسوتان و مشاهیر دامپزشکی ایران و همچنین بازنشر مقالات ممتاز در شماره‌های قدیمی جامعه از ۱۳۳۳ تا ۱۳۹۸، به ایجاد حس اصالت و ریشه‌دار بودن در بین همکاران، به‌ویژه در جوانان، و‌ نیز به پررنگ شدنِ «امتداد تاریخی» در «جامعهٔ دامپزشکان ایران»، اقدام کند تا به‌این‌وسیله، گذشتهٔ دامپزشکی ایران را به آیندهٔ آن وصل نماید.

حکیم مهر: سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

 


انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
1
7
.......................
گذشته و آینده خودش به هم وصله. نه فقط دامپزشکی، کلا زمان پیوسته است.
بابک باستانی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
17
2
بی تردید شایسته ترین انتخاب برای انجام چنین وظایفی جناب آقاي دکتر کسروی هستند. عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای شما دوست و همکار عزیز
کهبدِبیطار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
14
2
درود دکتر عزیز
این نوع تفکر میتونه برای کشتی طوفان زده ی دامپزشکی سکان دار قابل توجهی باشه و یادآوری به چیزی که هستیم و از گذشته بودیم بزرگترین امید برای نسل های بعدی دامپزشکان
پاسخ ها
کهبدِبیطار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
دو نفری که منفی دادید مشتاقم بدونم دقیقا به کدوم قسمت حرف من منفی دادید؟‌
با طوفان زده بودن کشتی مشکل دارید یا تاثیر و درس از گذشته یا امید برای اینده؟
احمد میرزایی
|
United States of America
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
9
2
با سلام و احترام ویژه خدمت آقای دکتر کسروی امیدوارم جامعه دامپزشکی کشور نقشه راه را بزودی ارائه کند و در ارتقای اخلاقی وعلمی جامعه دامپزشکی کشور موفق باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
0
7
دلیل تمام شدن جامعه دامپزشکان ایران تمام شدن اعضایش بود به این معنا که اولا راهبردمشخصی نداشت صرفا برخی دلسوزان دامپزشکی زمان این نهاد را گامی برای سازمان یافتن نهاد دامپزشکی می‌دانستند و دوم آنکه چون راهبرد نداشتند تزریق تفکر جدید در ارکان آن جایگاه نداشت. به همین دلیل جامعه دامپزشکان ایران یکبار تمام شد.
حالا که جمعی از دوستان عزم احیا این نهاد به‌غایت لازم را کرده اند خوب است مبتلا به بیماری سازمان نظام دامپزشکی نشوند. راهبرد بنویسند و راهبردها در کارکرد نهادهای دیگر تداخل نکند و سپس مکانیزم های زایش نیرو را دموکراتیک ببندند و برای اینکه این امر مهم تحقق یابد مکانیزمی را طرح کنند که گعده و دارودسته سازی نه تنها سود نداشته باشد بلکه همراه با ضرر برای دارودسته سازان باشد.
موفق باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
نظر خوبی دارید اما کسانی که در دامپزشکی اشنا به علم راهبرد نویسی هستند از انگشتان یک دست کمترند
فقط یک دانشگاه در کشور دکترای مدیریت راهبردی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
ناشناس 21:55! اینگونه نیست نیروهای بسیار توانمندی در میان دامپزشکان هستند و ارائه راهبرد ربطی به دکترای راهبردنویسی در فلان دانشگاه نظامی ندارد.
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
5
5
وقتی حرف از ایجاد پلی ارتباطی بین گذشته ، حال و آینده دامپزشکی این مرز و بوم صحبت می شود اگر اراده ای راسخ بر تغییر و تحول در دامپزشکی است در کنار کمیته های علمی ۱۴ گانه جای کمیته سیاستگذاری، حکمرانی و مهندسی آینده دامپزشکی و یا عناوینی از آینده پژوهی دامپزشکی خالی است تفکر راهبردی از دل مباحث پایه و بالینی دامپزشکی صرفا بدست نمی آید حتما اتاق های فکر جامعه باید به وسعت اندیشه های جامعه دامپزشکی تشکیل شود. بنابراین در این شرایط جامعه باید در وجه سیاستی و راهبردی دامپزشکی کشور نقش آفرینی نمایید و بخش های علمی و فنی را به دانشگاه ها بسپارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
نقد بسیار به‌جا و خوبی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
در رشته دکترای مدیریت راهبردی آینده پژوهی ، یک نفر از دامپزشکان پژوهشکر مشغول تحصیل است
انگشتر عقیق
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
به عنوان یکی از رقبای شما، صحبت های شما کاملا درست و متین است و سر تعظیم فرود می آورم
کارگروه های ایجاد شده اگر برای بخش دانشجویی جامعه دامپزشکی باشد که بسیار عالی خواهد بود و تیم های علمی دانشگاهی را به هم متصل خواهد کرد و دانشجویان نیز با جامعه ارتباط نزدیک تری خواهند داشت
پیشنهاد میکنم که برای اعضای ثابت جامعه برنامه رهبردی که جناب دکتر میرزمانی عنوان فرمودند را دنبال نمایید ان شاء الله که به اهداف خود خواهید رسید
سربلند باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
9
0
باسلام و خداقوت به حکیم مهر
از این که هیئت مدیره جدید جامعه دامپزشکان ایران خونی تازه در رگهای این جامعه تزریق نموده و در عین حال موجبات پویائی آن را فراهم ساخته بسیار خوشحالیم. آرزوی توفیقات روزافرون برای ایشان و سایر اعضا.
ایمان لطفعلی پور
|
Germany
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
6
1
ا۱. یکی از مهمترین نکات بنظرم همین گزارش عملکرد هست، در دوره های قبلی گزارشی از عملکرد که دیده نمیشد حتی خود عملکرد هم وجود نداشت
۲. بنظرم وجود افرادیست در جامعه این دوره که در بخش خصوصی فعالیت های خوبی دارند و توانایی هایشان در دامپزشکی را اثبات کرده اند.
۳. ما باید سوابق و اطلاعات گذشتگان دامپزشکی را بدانیم تا راهی که در پیش داریم را بهتر بشناسیم و بهتر بتونیم ضعفهای سالهای قبل را به نقاط قوت خودمون تبدیل کنیم که بنظرم یک تاریخدان مثل دکتر کسروی از عهده اینکار به خوبی بر خواهند آمد که تا الان هم جز این نشان ندادند
۴.بنظرم کمیته ها میتونه از افراد عادی هم عضو گیری کنند ولی در رای گیری فقط اعضای اصلی شرکت داشته باشند
اینطوری هم جلسات با تعداد افراد بیشتر و افکار مختلفی برگزار میشه و هم بپافراد دارای پتانسیل و پشتکار بهتر شناخته می شوند مخصوصا از جوانان که مشتاق به حضور هستند استقبال شود.
۵.در هیئت مدیره جامعه من کسی رو ندیدم که به اندازه دکتر کسروی از شبکه های اجتماعی بهره ببرند و مطلب بنویسند و به نظرم این انتخاب هم خیلی بجا بوده و هست و عملکرد این چند هفته جامعه به خوبی بیانگر این موضوع هست.
محفوط
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
0
7
باسلام. تعداد کمیته هایی که ایشون نام بردند از تعداد اعضاء شان بیشتر است.
نظر شما
ادامه