کد خبر: ۷۴۸۲۵

حکیم مهر: روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان درگز از گزش دست دامپزشک بخش خصوصی حین معاینه یک قلاده بچه گربه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر حامد شمس» رییس شبکه دامپزشکی شهرستان درگز گفت؛ پس از اعلام و گزارش همکار بخش خصوصی مبنی بر مشاهده علائم بالینی هاری در یک قلاده بچه گربه، بلافاصله همکاران شبکه دامپزشکی به محل اعزام و موضوع را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند. پس از معاینات اولیه علائم هاری در گربه مشکوک تایید و نمونه برداری با رعایت شرایط بهداشتی صورت گرفته و نمونه ها بلافاصله به آزمایشگاه مرجع دامپزشکی ارسال گردید.

شمس در ادامه گفت: بیماری هاری یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام می باشد که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار از محل خراشیدگی پنجه (معمولا در گربه) و یا محل گاز گرفتگی وارد بدن شده و به سمت سیستم اعصاب مرکزی و مغز حرکت می کند.

ویروس پس از طی یک دوره کمون معمولا طولانی از 2 هفته تا چند ماه در صورت عدم اقدامات پیشگیرانه در انسان (شستشوی به موقع محل گزش یا خراش با آب و صابون، مراجعه به شبکه بهداشت جهت انجام واکسیناسیون و اقدامات درمانی لازم...) متأسفانه منجر به مرگ خواهد شد.

وی در پایان گفت؛ دامپزشکان همواره در معرض خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام قرار داشته و در این راستا، از هیچ گونه ایثارگری و از خود گذشتگی دریغ نمی نمایند.

 

نظر شما
ادامه