کد خبر: ۷۴۸۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: سرپرست سازمان دامپزشکی کشور گفت: در تهران ۲۱ جایگاه عرضه بهداشتی دام داریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، شبکه خبر در برنامه سلام خبرنگار با «دکتر وحید صالحی» سرپرست سازمان دامپزشکی کشور درخصوص برنامه ریزی سازمان دامپزشکی برای عرضه دام در روز عید قربان گفتگو کرد، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:

مجری: آستانه عید سعید قربان قرار داریم و سنت ذبح دام و قربانی را در اقصی نقاط کشورمان داریم همزمان با مراسم بزرگی که حجاج عزیزمان در مکه خواهند داشت. چه برنامه ریزی در سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفته از چه زمانی عرضه دام را برای عید قربان خواهید داشت؟

صالحی: پیشاپیش عید سعید قربان را تبریک می‌گویم. همکارانم در سازمان دامپزشکی به عنوان خادمین مردم برنامه ریزی‌هایی را انجام دادند برای تامین سلامت و حفظ بهداشت گوشت استحصالی از دام‌هایی که در روز عید قربان قرار است ذبح بشود. با هماهنگی دفتر نمایندگی، ولی فقیه ناظرین بهداشتی و ناظرین شرعی مان در سطح کشور در اکیپ‌های ثابت و سیار نظارت بهداشتی اقدام می‌کنند به همکاری و ارایه خدمات به شهروندان عزیز به دو شکل اکیپ‌های ثابت و اکیپ‌های سیار فعال خواهند بود. در سطح کشور در روز عید قربان برای استان تهران و شهر تهران از یک روز قبل این آمادگی را دارند که خدمت رسانی بکنند به مردم عزیزمان از روز چهارشنبه.

 مجری: در دیگر نقاط کشور وضعیت چگونه است؟

صالحی: در سایر نقاط باتوجه به وضعیت و حجم ذبح دام‌ها معمولا در همان روز عید قربان آماده خدمت رسانی به هموطنان عزیزمانی هستیم. در سطح کشور نزدیک به ۴۵۰ اداره دامپزشکی شهرستان‌های مختلف مان داریم در استان‌های مختلف که همه این ادارات به صورت فعال و آماده برنامه ریزی کردند و آماده خدمت رسانیند حدود ۸۵۰ اکیپ ثابت داریم در سطح کشور که این دوستان در جایگاه‌هایی که با هماهنگی سایر ارگان‌ها مانند سازمان جهادکشاورزی استان ها، سازمان میادین شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) مکان‌هایی را درنظر گرفتیم به عنوان محل عرضه بهداشتی دام.

مجری: ۱۵۰ محل عرضه بهداشتی دام را در کل کشور خواهیم داشت؟

صالحی: دقیقاً، که در این مراکز همکارانم، دکترها، بازرسین بهداشتی حضور دارند که می‌توانند ذبح دام شان را انجام بدهند. اکیپ‌های سیار ۹۶۶ راس در هزار و ۱۶۵ نفر دکتر دامپزشک از همکاران بخش دولتی و همکاران بخش خصوصی به ما افتخار دادند و قبول زحمت کردند و آماده خدمت رسانیند. هزار و ۶۲۷ نفر بازرس بهداشتی گوشت به عنوان کارشناس آماده اند و ۶۰۵ نفر ناظرین محترم شهری که از دفتر نمایندگی، ولی فقیه با ما همکاری دارند در این روز. در تهران به عنوان پایتخت ما ۲۱ جایگاه عرضه بهداشتی دام داریم سه تا از این جایگاه‌ها به صورت ثابت در طول سال فعالیت می‌کنند ۱۳ جایگاه به صورت موقت برای عید قربان درنظر گرفته شده که زحمت این کار را سازمان میادین شهرداری است، همکاران محترم مان تدارک دیده اند و انجام وظیفه می‌کنند. پنج جایگاه هم در سطح شهر تهران داریم که همکاران مان در سازمان بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام (ره) تدارک دیده اند به علاوه شهروندانی که بخواهند از ظرفیت کشتارگاه‌های دام استان بخواهند استفاده کنند این برنامه برایشان درنظر گرفته شده کشتارگاه‌های دام مان در روز عید قربان در کل کشور فعالند هموطنانی که می‌خواهند دام موردنظرشان را برای قربانی آن جا ذبح کنند کشتارگاه هایمان آماده به خدمتند همه خدماتی هم که در کشتارگاه‌ها و میادین ارایه می‌شود وظیفه قانونی مان است و خدمات رایگان است.

 مجری: روند تعیین قیمت را هم بگویید چگونه است در سطح کشور و استان؟

صالحی: در سازمان دامپزشکی وظیفه مان نظارت بهداشتی است معمولاً قیمت و مسائل تجاری در حوزه سازمان دامپزشکی نیست ما فقط در حوزه نظارت بهداشتی بر معاینه دام پیش از ذبح در حین ذبح و بازرسی لاشه خدمت رسانی می‌کنیم.

مجری: مردم در این خصوص چه مراقبت‌هایی باید داشته باشند چه توصیه‌ای به هموطنان دارید؟

صالحی: باتوجه به این که تعداد زیادی بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد و همکاران مان در سازمان دامپزشکی و همکاران مان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گروه مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام یکی از وظایف مهم شان این مورد است، توصیه مان به شهروندان این است که حتماً برای انجام این فرآیندی که از رسوم مان است و در دین مان بسیار مقدس است و می‌خواهند کار مقدسی را انجام بدهند حتماً به توصیه‌های بهداشتی همکاران مان توجه کنند از جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام، دام را تهیه کنند حتی المقدور از کشتارگاه‌ها استفاده کنند برای این موضوع اگر شرایطش را نداشتند از مرحله خرید دام که نظارت بهداشتی می‌کنیم به این که ببینیم دام آیا واقعاً امکان ذبح را دارد یا نه می‌توانیم کمک شان کنیم و در محل برای ذبح دام همکاران مان حضور خواهند داشت. خیلی توجه بکنند باتوجه به فصلی که هستیم و امکان انتقال بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری مهم و خطرناک مشترک بین انسان و دام سی سی اچ اف یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید مراقب باشند دامی که می‌خواهند تهیه کنند و ذبح بشود و گوشتش را برای آن فرآیند نذورات شان استفاده کنند حتما تحت نظارت دامپزشکی باشد.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
1
درود بر دکتر صالحی بزرگوار ، امیدوارم روزهای خوب سازمان دامپزشکی با ایشان فرا برسه
هادی.بذراچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
0
0
بسیار عالی،تشکر از توضیحات و نظارت شما دانشمندِ گرانقدر
نظر شما
ادامه