کد خبر: ۷۴۹۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: در قالب یک تیم تحقیقاتی ایرانی، آلمانی و ترکیه ای و به سرپرستی «دکتر سیدحامد موسوی­ ثابت» عضو هیات علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان، یک گونه ماهی دوازده میلیون ساله کشف و به نام یادبود قربانیان سلاحهای شیمیایی نامگذاری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشگاه گیلان، نتایج شش سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی، آلمانی و ترکیه ای بر روی ماهیان گلچراغ یا دکترفیش در حوضه آبریز رودخانه دجله در کشورهای ایران، ترکیه و عراق در قالب یک مقاله پژوهشی با کشف یک گونه ناشناخته از این گروه ماهیان منتشر شد.

«دکتر سیدحامد موسوی»­ ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک گفت: این پروژه تحقیقاتی با همکاری دکتر سهیل ایگدری (از دانشگاه تهران)، دکتر مریم صائمی (فارغ التحصیل دکتری دانشگاه گیلان)، دکتر جنید کایا (محقق دانشگاه رجب طیب اردوغان ترکیه) و دکتر یورگ فرایهوف (ماهی ­شناس موزه تاریخ­ طبیعی برلین) انجام شد و یک ماهی ناشناخته از این گروه که دارای پراکنش بومی نسبتا وسیعی در کشورهای ایران، عراق و ترکیه است برای اولین­ بار به دنیای علم جانورشناسی معرفی شد.

دکتر موسوی ثابت گفت: نامگذاری گونه های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی می باشد، بطوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان ایرانی و خارجی به افتخار فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، استاد شجریان، علی دایی، محیط بان شهید پرهام، و ... نامگذاری شده اند.

دکتر موسوی ثابت تصریح کرد: این گونه با قدمت تکاملی بیش از دوازده میلیون سال، قدیمی ترین گونه شناخته شده از این گروه از ماهیان در منطقه غرب آسیا می باشد. ماهیان جنس گارا از حدود بیست میلیون سال قبل از شرق آسیا منشا گرفته اند و به تدریج قلمرو پراکنش خود را به سمت غرب گسترش داده اند. انتخاب نام «رضا» برای این ماهی بآ اتفاق نظر محققین همکار در تیم تحقیقاتی ما صورت گرفت، به طوری که این تلاش های چندین ساله علمی را ادای دینی از طرف جامعه علمی برای پاسداشت و یادبود قربانیان سلاحهای شیمیایی می دانیم.

شایان ذکر است این گونه جدید به افتخار «رضا موسوی ثابت»، پدر نویسنده اول مقاله، رزمنده ای که در منطقه کشف این ماهی در زمان جنگ ایران و عراق به وسیله سلاحهای شیمیایی مجروح شده است، نامگذاری شد که تیم تحقیقاتی این گونه جدید را به احترام و یادبود تمام قربانیان ایرانی و عراقی سلاحهای شیمیایی طی جنگ هشت ساله عراق علیه ایران (1980-1988) نامگذاری نمودند.

مقاله مرتبط با توصیف ماهی گلچراغ رضا (Garra rezai) در یکی از معتبرترین مجلات جانور­شناسی جهان (Zootaxa) در سال 2022 به انتشار رسیده است و به مناسبت هشتم تیر ماه روز ملی بزرگداشت قربانیان سلاح های شیمیایی مصادف با سی‌ و ‌ششمین سالروز حمله‌ی شیمیایی به شهر سردشت اطلاع رسانی می شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
1
4
ماهی هم سیاسی شده،
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
0
2
تو نامگذاری اینجور گونه ها خیلی بیسواد ...
نظر شما
ادامه