کد خبر: ۷۴۹۲۲

حکیم مهر: مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بروز بیماری هاری دو برابر بیشتر از قبل شده اما با ارائه خدمات به موقع دامپزشکی و سرعت در تزریق واکسن از فعالیت ویروس در بدن انسان جلوگیری می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، حیوان گزیدگی در کشور رو به افزایش است و آمار حیوان‌گزیدگی در ایران به ۲۰ هزار مورد در سال رسیده است. بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به بیماری‌هایی گفته می شود که عامل آن در بین انسان و حیوان در چرخش و مهمترین عامل پیشگیری از آن واکسیناسیون است. تب مالت، هاری حیوانی و انسانی ، سیاه زخم و کنگو مهمترین این بیماری‌هاست که قابل پیشگیری است  همکاری‌ها برای روند کاهشی این بیماری ها مطلوب نیست و مشارکت مردم را می‌طلبد.

ابتلای ۲۵ درصد حیوانات به بیماری هاری

«دکتر رضا فدایی» مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، تعداد ابتلای سالانه افراد به بیماری هاری را در استان ۳۵۰۰ نفر بیان کرد و اظهار داشت: بروز این بیماری در انسان دو برابر بیشتر از قبل شده اما با خدمات به موقع دامپزشکی و سرعت در تزریق واکسن از فعالیت ویروس در بدن انسان جلوگیری می‌شود.

 وی گفت: طبق بررسی دامپزشکان در مواقعی که به حیوان دسترسی داشته‌اند، پس از آزمایش از حیوان‌هایی که انسان را گاز گرفته اند مشخص شده ۲۵ درصد این حیوانات به هاری مبتلا بوده‌اند.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: انسان پس از حیوان گزیدگی ۱۰۰ درصد جان خود را از دست می دهد، درسال‌های اخیر ابتلا به این بیماری در انسان به شدت افزایش یافته است و همزیستی انسان با حیوان در منزل گاهی موجب تهاجم حیوان و گازگرفتگی صاحب آن می‌شود.

فدایی اظهار داشت: با وجود شدت افزایش حیوان گزیدگی در اصفهان هنوز موردی از هاری نداشته‌ایم که علت آن دریافت سه نوبت واکسن است که از این بیماری پیشگیری می‌کند.

وی رسانه ها را در اطلاع رسانی برای راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: رسانه‌ها می‌توانند در آگاهی‌بخشی برای دریافت واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشند و در اصفهان مرکز ابن سینا و در هر شهرستان یک مرکز برای واکسیناسیون حیوانات فعال است.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اعلام کرد: تب مالت ناشی از مصرف فرآورده های غیرپاستوریزه و سنتی در انسان بروز می‌کند و با تب و لرز و بی‌حالی همراه است و بعد از مصرف دارو در مدت دو ماه انسان درمان می شود همچنین در اثر گزش کنه هم این بیماری بروز می‌کند که لازم است مراقبت کرد تا مبتلا نشد.

فدایی به مردم توصیه کرد فرآورده‌های لبنی را پاستوریزه مصرف کنند تا از تب مالت در امان بمانند.

مرگ ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به تب کریمه کنگو

وی در خصوص بیماری تب کنگو که در فصل تابستان بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند، گفت: امسال در استان هیج موردی از ابتلا به کنگو گزارش نشده در صورتیکه پارسال پنج تا شش نفر مبتلا شدند و یکی از این افراد جان خود را از دست داد.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: دام‌ها نباید خارج از کشتارگاه ذبح شوند، در کشتارگاه با لوازم محافظتی همچون دستکش اقدام به ذبح دام می‌شود و پس از نگهداری ۲۴ تا ۴۸ ساعت گوشت قرمز در یخچال ویروس آن از بین برود.

فدایی، ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به تب کنگو را در معرض خطر مرگ دانست و بیان کرد: اصل پیشگیری است و درصورت ابتلا لازم است فرد آلوده به این بیماری قرنطینه شود.

وی همچنین تصریح کرد: سیاه زخم موجب ایجاد زخم در پوست و نواحی حساس بدن انسان می‌شود و خطرناک است احتمال دارد افرادی که با دام سروکار دارند در معرض این بیماری باشند.

واکسیناسیون سه میلیون نوبت سر واکسن به حیوانات

«دکتر سید اکبر حسینی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان هم با بیان اینکه سالانه بیش از ۴۰ هزار قلاده سگ در استان در مقابله با بیماری هاری واکسینه می شود، گفت: هم اکنون انتقال بیماری هاری از گربه به انسان رو به افزایش است و گربه این بیماری را بیشتر از سگ به انسان منتقل می‌کند درصورتی‌که حوزه پیشگیری موفق عمل کند بیماری بروز نمی کند.

وی گفت: سالانه سه میلیون نوبت سر واکسیناسیون بر علیه بیماری های مشترک بین انسان وحیوان دراستان اصفهان تزریق می شود تا بروز از این بیماری ها پیشگیری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان افزود: براساس آمارها از بیش از ۱۷۰۰ عوامل شامل میکروبی، قارچی و ویروسی که انسان‌ها را به بیماری مبتلا می‌کند، ۸۳۲ عامل از این بیماری‌ها منشا حیوانی دارد و حدود ۴۹ درصد منشا عفونی دارد که بین انسان و حیوانات در چرخش است.

حسینی گفت: در کنترل بیماری هاری، سل، تب مالت و برخی بیماری‌های ناشناخته همچون جنون گاوی و سارس دامپزشکی نقش تاثیرگذاری دارد در صورتی‌که بیماری‌ها در حیوانات یا فرآورده‌های آن‌ها کنترل نشود خسارات جبران‌ناپذیری در انسان به وجود می‌آورد و برای سلامتی انسان خطرناک است.

وی تصریح کرد: با کنترل عوامل محیطی و نظارت بر مراکز عرضه فرآورده‌های دامی ناقلان بیماری‌زا همچون کنه می توان از بروز این بیماری‌ها در انسان جلوگیری کرد.


نظر شما
ادامه