کد خبر: ۷۵۰۲۴
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «ارس»، پلنگ ایرانی ۱۱ ساله در باغ وحش که نخستین بار در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و با تلاشهای متخصصان و دامپزشکان به رغم بیماری به زندگی ادامه داد، این روز ها به دلیل پیشرفت بیماری حال مساعدی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد عرفانی» روز یکشنبه با اعلام این مطلب افزود: در سال ۱۳۹۷ برابر اعلام متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد و بر اساس مستندات آزمایشگاهی و پاراکلینیک (به ویژه ام آر آی مغز و پی سی آر نمونه های گرفته شده از بیمار)، بیماری قطعی ارس، ابتلای شدید به (CDV) دیستمپر سگسانان اعلام شد.

دیستمپر بیماری ویروسی مخصوص سگسانان بوده و در موارد نادری دیستمپر در گربه سانان و پلنگهای شرق کشور دیده شده است. در فرم نوروتروپ ویروس سیستم اعصاب مرکزی حیوان درگیر می‌شود که منجر به بروز علایم عصبی و عدم هوشیاری و حملات صرعی می شود.

وی افزود: به گفته همین متخصصان در سالهای گذشته به دلیل شرایط خوب نگهداری این گونه ارزشمند امکان بقا برای آن به وجود آمد، ولی در حال حاضر بیماری مذکور که پیشرونده و غیر قابل برگشت تشخیص داده شده بود، علیرغم کنترل و حمایت های درمانی انجام شده وضعیت این گونه را در شرایط ناپایداری قرار داده است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر نمونه برداری های لازم و پیگیری جهت اخذ نتایج از طریق مراجع دامپزشکی در حال انجام است و امیدواریم با تلاش‌های بی‌وقفه نتیجه لازم در راستای بهبود وضعیت این گونه حاصل شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی دی ماه سال گذشته فیلمی مبنی بر پایداری حال ارس به رغم درگیری با بیماری پیشرونده منتشر کرد.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
1
امیدوارم ارس پلنگ زیبا در نهایت سلامت به رشد و بالغ شدن خود ادامه دهد و هیچگونه بیماری او را تهدید نکند،ایا آن متخلفان که در زمان توله ای اقدام به شکار غیر مجاز ارس کرده بودند وجدان اسوده ای دارند،خداوندا خودت همواره مواظب حیوانات حیات وحش باش،آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
2
ولی هنوز از جواب آزمایش های پیروز خبری نیست
جوابی که قرار بود بعد مصاحبه اساتید و مسئولان ۱ هفته دیگر اعلام‌شود
جواب‌محافظه کارانه خودشونو نمیخوان‌اعلام کنن
شاید تو این مدت اتفاقی افتاده... خدا داند و بس...
سبک رو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
1
خیلی بعیده اما امیدوارم حداقل خدای این پلنگ نگه دارش باشه وبتونه جان سالم بدر ببره .
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
0
2
ماهی یک پلنگ در جاده بین شاهرود به سبزوار تصادف میکنه کک هیچکس نمیگزه و هزینه ای جهت ایمن کردن جاده صورت نمیگیره بعد یک قلاده پلنگ رو که بیماره سالهاست دارن خرج دوا و درمونش میکنن.
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
هزینه ایمن سازی چند کیلومتر جاده چند ده میلیارد تومن میشه.بنظرت کسی پیدا میشه همچین بودجه ای واسه حیات وحش اختصاص بده.چیزای خیلی مهمتر تو این مملکت هست واسه مسئولین!
نظر شما
ادامه