کد خبر: ۷۲۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و مسوول رسیدگی به امور تخصصی "ارس" پلنگ باغ وحش مشهد گفت: خوشبختانه اکنون حال عمومی ارس در وضعیت ثابتی است و منتظر نتایج آزمایشات و نمونه‌گیری انجام شده از این پلنگ در اوایل هفته آینده هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «ایمان محمدی آبیز» روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: در شرایط کنونی تجویز دامپزشکان برای درمان بیحالی «ارس» تنها پلنگ این باغ وحش، تداوم درمان قبل تا زمان دریافت و اعلام نتایج آزمایشات و نمونه‌برداری‌ها است.

وی بیان کرد: در پی تشکیل تیم تخصصی که شامل دامپزشکان توانمند و برجسته استان خراسان رضوی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود، طی دیروز روند تشخیص بیماری این گونه ارزشمند با انجام بیهوشی سبک و انجام نمونه‌گیری خونی، رادیولوژی و سونوگرافی از ارس انجام شد.

محمدی آبیز اظهار داشت: خوشبختانه روند ریکاوری بعد از بیهوشی ارس به خوبی طی شد و با غذاخوردن تنها پلنگ باغ وحش مشهد بعد از بازگشت از بیهوشی شاهد خوشحالی تیم متخصص بودیم.

مسوول رسیدگی به امور تخصصی ارس با بیان اینکه تشخیص اولیه از سوی دامپزشکان و متخصصان انجام نشده، افزود: تداوم درمان دارویی گذشته ارس( جهت درمان تشنج) با رژیم غذایی پیشنهادی دامپزشک تا زمان دریافت نتایج نهایی آزمایشها در دستور کار است.

وی با بیان اینکه احتمال عوارض داروهای مصرفی ارس مد نظر دامپزشکان قرار دارد، گفت: تشخیص درمانی برای بی حالی "ارس" با حضور تیم تخصصی متشکل از ۱۰ دامپزشک و متخصص انجام می‌شود.

گفتنی است ارس از هفته پیش دچار بیحالی و گوشه‌نشینی بی‌دلیل شده است که با هدف حفظ جان این گونه ارزشمند تلاشها برای نجاتش از بیماری احتمالی با توجه به سابقه تشنج از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی آغاز شده است.

در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان می‌باشد.

"ارس" توله پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد ؛ در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداریهای اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداریهای مختلف از این حیوان در همان سال ۹۷ انجام شد. ام.آر.آی گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعفهای تغذیه و بهداشت محیط زیست جانواران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(red list ) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
1
وقتی ادم این صحنه رو میبینه و این پلنگ زیبا رو در این حال میبینه جز غصه و ناراحتی چی میتونه بگه،چرا به جای طبیعت این پلنگ باید در این حالت باشه،چرا باید به این حیوانات آسیب برسونیم و از طبیعت جدا بشن،ان شکارچی ایا وجدانش راضی هست،عذاب وجدان نداره؟
نظر شما
ادامه