کد خبر: ۷۵۰۹

حکیم مهر - در حالیکه کارخانه‌های لبنی از کمبود شدید شیر خام و بالا بودن قیمت آن به سازمان حمایت اعتراض کرده و کارگروه تنظیم بازار نیز به دامداران فرصت یک هفته‌ای برای تامین کافی شیر خام و به نرخ مشخص داده است، دامداران اعلام می‌کنند امسال هشت و نیم میلیون تن شیر خام تولید می‌شود و حاضر هستند شیرخام را به نرخ 520 تومان مصوب دولت بفروشند، اما نمی‌خرند.

در حالیکه کارخانه‌های لبنی علت کمبود عرضه شیر پاستوریزه در بازار مصرف را کمبود شیرخام عنوان می‌کنند و خواستار آزاد شدن واردات شیرخشک هستند؛ دامداران تاکید دارند شیر خام به میزان کافی و طبق تقاضای کارخانه‌های عرضه می‌شود اما به دلیل اینکه شیر پاستوریزه پایین‌ترین سود را برای صنایع دارد کارخانه‌ها تمایلی به تولید این محصول ندارند و شیر خام به دیگر محصولات تبدیل می‌شود. اگر کارخانه‌ها از کمبود شیر خام گلایه دارند چطور تولید و صادرات محصولات و فرآورده‌های لبنی به غیر از شیر افزایش یافته است؟!

به گفته سیروس روستا - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران امسال هشت میلیون و 500 هزار تن شیر خام تولید می‌شود که متناسب با تقاضای کارخانه‌ها این محصول به آنها فروخته می‌شود که اگر صنایع تولید شیر پاستوریزه را کم کرده‌اند به دلیل کم شدن سودشان است نه به دلیل کمبود شیر خام ؛ و به این بهانه به دنبال آزاد کردن واردات شیر خشک هستند.

اما در این میان با اعتراض کارخانه‌های لبنی کار گروه تنظیم بازار برای دامداران فرصت زمانی یک هفته‌ای تعیین کرده است که شیرخام را به میزان کافی و با قیمت‌های مشخص شده این کارگروه بفروشند در غیر این‌صورت جنبه تعزیراتی دارد و برخورد خواهد شد.

طبق اعلام کارگروه تنظیم بازار هر کیلو شیر خام ممتاز با بارمیکروبی زیر 100 هزار باید 600 تومان، هر کیلو شیر خام با بار میکروبی 100 تا 300 هزار باید 580 تومان، هر کیلو شیر خام با بارمیکروبی 300 هزار تا 500 هزار باید 570تومان، هر کیلو شیر خام شیرخام با بارمیکروبی 500 هزار تا میلیون باید 550 تومان، هر کیلو شیر خام با بارمیکروبی یک میلیون تا دو میلیون باید 530 تومان و هر کیلو شیر خام با بارمیکروبی دو میلیون به بالا که شیر درجه پنجم مصوب می‌شود، باید 500 تومان فروخته شود.

این در حالی است که رئیس اتحادیه مرکزی دامداران این موضوع را تکذیب ‌کرده و از پایین بودن قیمت خرید شیرخام اعتراض داشته و تاکید دارد در صورتیکه طبق مصوب کارگروه باید هر کیلو شیر خام 520 تومان از دامدار خریده شود میانگین نرخ خرید کشوری به 500 تومان هم نمی‌رسد.

به گفته سیروس روستا این درحالی است که کارخانه‌های لبنی براساس افزایش قیمت شیرخام مجوز افزایش هشت درصدی نرخ فرآورده‌های لبنی را از سازمان حمایت دریافت کردند اما ماده اولیه را به قیمت مصوب نمی‌خرند ولی محصول خود را به قیمت بالا به مصرف کننده می‌فروشند که در این میان هم تولیدکننده و هم مصرف کننده متضرر شده است.

وی قیمت کارشناسی تمام شده شیرخام 730 تومان عنوان و اظهار کرد: دامداران راضی هستند محصول خود را به قیمت 520 تومان بفروشند اما کارخانه‌ها کمتر از آن می‌خرند!

رئیس اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: کارخانه‌های لبنی دامداران را به استثمار گرفته و به دنبال آزاد کردن واردات شیر خشک هستند تا با ماندن این محصول روی دست دامدار قیمت خرید را به پایین‌تر حد کاهش دهند.

روستا گفت: شیر پاستوریزه به دلیل اینکه سود کارخانه‌ها در تولید آن کم شده کاهش یافته است. وقتی یک کیلو خامه 60 تا 70 درصد افزایش قیمت دارد و یک لیتر شیر تنها 20 تومان افزایش قیمت دارند صنایع به تولید فرآورده‌ها ترغیب می‌شوند.

رئیس اتحادیه دامداران تصریح کرد: کارخانه‌ها به دنبال فرافکنی هستند و الا هر مقدار شیر خام لازم دارند دامداران تولید و تامین می‌کنند. اما شیر پاستوریزه کم شده چون محصولات دیگر سود بیشتر دارند و کارخانه‌ها با جوسازی به دنبال مجوز شیر خشک هستند.

به گفته وی بالاتر بودن نرخ خرید کارخانه‌ها در برخی موارد به دلیل پایین‌تر بودن بار میکروبی شیرخام و بالاتر بودن ارزش چربی و پروتئین آن است که با تغذیه خاص و هزینه برای دامداران این محصول تولید شده و صنایع از این شیر ممتاز در تولید محصولات پرچرب خود استفاده می‌کنند.

 

 

نظر شما
ادامه