کد خبر: ۷۵۱۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سه واحد از مزارع پرورش ماهیان سردابی در استان که مقادیر بسیار زیادی از ماده سمی مالاشیت گرین استفاده کرده بودند در کوتاهترین زمان ممکن به مجازات قانونی حبس و جریمه نقدی و تعلیق پروانه بهره‌برداری محکوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، «سعید یوسف‌پور» گفت: افرادی که در مزارع پرورش ماهی از سم مهلک و ممنوعه‌ مالاشیت‌گرین استفاده کنند بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی با هماهنگی دستگاه قضایی تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان داشت: مالاشیت‌گرین سم ضدقارچ است که در گذشته برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها استفاده می‌شد.

وی افزود: ماده شیمیایی مالاشیت‌گرین با انجام عملیات پخت‌ و پز هم از روی بافت ماهی از بین نمی‌رود و در عین حال مدت‌های طولانی در منابع آبی باقی می‌ماند.

یوسف‌پور اظهار داشت: از آنجایی که حفظ امنیت، سلامت غذایی و دسترسی به منابع پروتئینی سالم از حقوق شهروندان است، اداره کل حفاظت محیط‌زیست با همکاری دامپزشکی استان پایش باقیمانده سم مالاشیت‌گرین را از جهات زیست محیطی و ماندگاری در آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها از همه‌ مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردابی استان انجام می‌دهد و با نظارت و نمونه‌برداری‌های منظم و دوره‌ای بررسی مصرف یا عدم مصرف این ماده در مزارع پرورش را مشخص می‌کند.

وی اعلام کرد: در همین راستا در بررسی و نمونه‌برداری از سه واحد از مزارع پرورش ماهیان سردابی در استان مشاهده شد به مقادیر بسیار زیاد از این ماده سمی و خطرناک استفاده شده است و بر همین اساس متخلفین به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی به محاکم قضایی معرفی و با عنایت مجموعه دادگستری استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صاحبان این مزارع به مجازات قانونی حبس و جریمه نقدی و تعلیق پروانه بهره‌برداری محکوم شدند.

گفتنی است: مالاشیت‌گرین یکی از فرآورده‌های رنگی آمیلین و به عنوان یک ترکیب جهش‌زا و سرطان‌زا در سال ۱۹۹۱ شناخته شده و مصرف آن برای ماهیانی که به مصرف انسان می‌رسد ممنوع شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
0
1
درود بر دکتر یوسف پور. انشالله از ایشان در مدیریت دامپزشکی استفاده شود
نظر شما
ادامه