کد خبر: ۷۵۱۳۹

حکیم مهر: معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از مصرف شیر شتر به صورت خام و غیر پاستوریزه خودداری کرده و مطمئن باشید که گرم کردن شیر در خواص آن تأثیر منفی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمد شفائی» اظهار کرد: بیماری تب مالت از طریق شیر شتر به انسان منتقل می‌شود، بنابراین باید نسبت به مصرف خام این فرآورده دقت کرد.

وی با اشاره به اینکه خطر ابتلا به تب مالت از طریق شیر شتر کمتر از شیر سایر دام‌ها نیست، افزود: برخی از مصرف کنندگان شیر شتر به اشتباه بر این باور هستند که گرم کردن این محصول سبب خراب شدن شیر می‌شود، از این رو شیر شتر را به صورت خام مصرف می‌کنند که استقبال از خطر برای ابتلا به بیماری تب مالت است.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی از جمعیت بالایی در صنعت شتر برخوردار است و عشایر و روستائیان که اقدام به پرورش شتر می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری تب مالت هستند و با توجه به خواص درمانی شیر شتر، این محصول مورد استقبال شهرنشینان نیز قرار گرفته است در نتیجه رعایت مباحث بهداشتی از جمله گرم نمودن شیر مورد تاکید است.

وی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده جمعیت شتر کشور نیز دارای بروسلوز و عامل تب مالت است که از طریق تماس مستقیم با حیوان یا مصرف فرآورده‌های آن از جمله شیر می‌تواند به انسان منتقل شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه گرم کردن شیر یکی از راهکارهای تشخیص شیر سالم از شیر فاسد است، گفت: از مصرف شیر شتر به صورت خام و غیر پاستوریزه خودداری کرده و مطمئن باشید که گرم کردن شیر در خواص آن تاثیر منفی ندارد.

شفائی ادامه داد:  استفاده از شیر شتر بخش زیادی از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کرده و چربی‌ها و مواد موجود در این محصول نسبت به سایر شیرها راحت تر و سریعتر هضم و جذب می‌شود.

وی یادآور شد: شیر شتر برای درمان بسیاری از بیماری‌های انسان و همچنین استحکام استخوان‌های بدن به ویژه در کودکان موثر است؛ به شرط اینکه درست مصرف شود.

 

نظر شما
ادامه