کد خبر: ۷۵۱۸۵

حکیم مهر: با برگزاری دوره آموزشی واکسنهای دامی توسط سازمان دامپزشکی برای هیات مالیایی، همکاری‌های دوجانبه بین ایران و مالی آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مراسم اختتامیه دوره ۵۰ روزه آموزشی تولید واکسن برای هیات  متخصص مالیایی در سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.

این هیات هشت نفره که با هدف شرکت در دوره آموزشی ۵۰ روزه در حوزه تولید واکسن‌های دام و طیور  با تاکید بر بیماری‌های تب برفکی و آنفلوانزای و به میزبانی سازمان دامپزشکی به ایران آمده بودند، در بخش‌های نمونه‌برداری، جداسازی عامل پاتوژن، و روش‌های تشخیصی مانند مولکولی، کشت سلولی و سرولوژی و... در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، دانشکده دامپزشکی تهران و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی آموزش دیدند.

برگزاری دوره بین‌المللی دامپزشکی برای اولین بار در کشور 

«دکتر وحید صالحی» سرپرست سازمان دامپزشکی کشور در این مراسم ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این دوره گفت: مسیر برگزاری این دوره در وزارت امور خارجه در جهت افزایش ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و مالی طراحی شد و انجام این ماموریت به سازمان دامپزشکی و همکاران سپرده شد. ما توانستیم در این دوره میزبان کارشناسان  مالی باشیم.

وی توضیح داد: این دوره‌ها در سازمان دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در قالب کلاس‌های تئوری و عملی، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید واکسن‌های دام و طیور و همچنین تجهیزات، برنامه‌ریزی شد.

صالحی اجرای موفق این دوره را که برای اولین بار در کشور برای یک هیات خارجی برگزار می‌شد، افتخار آمیز توصیف کرد.

روابط آموزشی و تحقیقاتی، زمینه‌ساز تجارت بین دو کشور 

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه ضمن اشاره به اهمیت ارتباط با کشورهای آفریقایی برای ایران گفت: جایگاه کشور مالی بسیار ویژه است.

وی گفت: در سفری که در سطوح بالای وزارت امورخارجه به این کشور داشتیم، با درک پتانسیل‌های دو کشور لزوم تقویت روابط تجاری در زمینه‌های مختلف احساس شد.

صفری ادامه داد: یکی از این مسایل مهم، مسأله گوشت است که می‌توانست زیربنای این روابط باشد. اجرای این دوره آموزشی و افزایش روابط دو کشور در همین راستا بود.

وی ضمن ابراز امیدواری از گسترش روابط آموزشی و تجاری دو کشور، از ادامه این روند در پایه‌ریزی روابط با سایر کشورهای آفریقایی از جمله گینه، سنگال،‌ کنیا، کنگو، بورکینافاسو، ساحل عاج، موریتانی و .... خبر داد و گفت: این الگو ادامه‌دار خواهد بود و یکی از برنامه‌های ما برای کشورهای آفریقایی،‌ حرکت در همین شاخه آموزشی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: پیش از این دوره‌های آموزشی برای هیات اعزامی از کشور گینه نیز برگزار شده که این افراد به استخدام شرکت ایران خودروی ما درآمده‌اند

وی همچنین گفت: ما خطوط کشتیرانی خود را به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم تجارت به آفریقا تقویت کردیم و امیدواریم این روابط ادامه‌دار باشد.

اهمیت همکاری مشترک بین دو کشور 

«دیانجینا یایا دوکوره»، سفیر کشور مالی در ادامه این مراسم ضمن اشاره به پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور ابراز امیدواری کرد: کشور مالی به پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی دست پیدا کرده و مسئولان این کشور از شروع همکاری با ایران در قالب برگزاری این دوره آموزشی ابراز خرسندی کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به این که کشور مالی قطب دامپروری غرب قاره آفریقاست،‌ این آموزش‌ها برای ما اهمیت و اولویت بالایی دارد و خواهان ادامه این همکاری‌ها برای پرورش نیروی انسانی متخصص مالیایی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، و همچنین سایر دوره‌های آموزشی تخصصی هستیم.

سفیر مالی همچنین برگزاری دوره‌های مشابه توسط ایران را برای سایر کشورهای همسایه مالی در آفریقا مفید توصیف کرد.

دوکوره گفت: بیش از ۱۵۰ سال زبان رسمی کشور مالی فرانسه بوده است، ولی ما امروز فارسی را ترجیح می‌دهیم.

تقویت روابط پارلمانی بین دو کشور 

«علیرضا عباسی» نایب رییس کمیسیون کشاورزی در این مراسم ضمن اعلام تمایل بر توسعه روابط با کشورهای آفریقایی گفت: یکی از ظرفیت‌های ما در ایران، علم و فن‌آوری است و چیزی که میهمانان مالیایی در این مدت با آن برخورد کردند، مشتی از خروار است.

وی بیان کرد: ما شرکت‌های دانش بنیان متعددی را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی داریم و تمایل داریم کشورهای دوست را نیز در این زمینه تقویت کنیم.

وی با تاکید بر دیدگاه متفاوت  از کشورهای استثمارگر در جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما طرفدار رشد برابر با کشورهایی هستیم که با آنها ارتباط دوستانه داریم و دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی می‌تواند در توسعه روابط کشورها موثر باشد.

عباسی افزود: به‌عنوان عضوی از مجلس، اعلام می‌کنم تمایل داریم که ارتباطات پارلمانی به‌ویژه در کمیسیون کشاورزی را بین دو کشور تقویت کنیم.

 

نظر شما
ادامه