کد خبر: ۷۵۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت از ثبت سالانه بیش از ۶ هزار مارگزیدگی در کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر محمدرضا شیرزادی» گفت: در همه استان‌ها احتمال گزش مار وجود دارد، اما بیشترین گزش‌ها در استان‌های شمالی و همچنین استان‌های مناطق گرمسیری مانند جنوب، غرب و جنوب شرقی و شرق است.

وی با اشاره به موارد مارگزیدگی در سال گذشته ادامه داد: سالانه بیش از ۶ هزار مورد مارگزیدگی در کشور گزارش می‌شود که متاسفانه در سال گذشته ۴ مورد مارگزیدگی منجر به فوت شده است.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت درباره سرم ضدمار گفت: در حال حاضر سرم ضد مار در بیمارستان‌ها و برخی از مراکز خاص وجود دارد و افرادی مورد گزش مار قرار می‌گیرند با مراجعه به این مراکز از این سرم‌ها دریافت می‌کنند. افرادی که فوت می‌کنند با تاخیر مراجعه کرده‌اند و گزش مار باعث فوت آن‌ها شده است.

فوت ۶ نفر به دلیل عقرب‌گزیدگی

شیرزادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موارد عقرب‌گزیدگی گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار مورد عقرب‌زدگی داریم. عقرب‌زدگی بیشتر در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان گزارش می‌شود. البته در سایر استان‌های مناطق مرکزی کشور نیز عقرب‌زدگی مشاهده می‌شود، اما بیشترین موارد در این استان‌ها گزارش شده است.

به گفته گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت در سال گذشته نیز ۶ نفر به دلیل عقرب‌زدگی فوت شده‌اند.

وی تاکید کرد: سرم عقرب‌زدگی و مارزدگی توسط انیستیتو رازی تولید می‌شود و مورد تایید وزارت بهداشت است و در بیمارستان‌ها و مراکز خاص به طور رایگان در اختیار مردم قرار دارد.

شیرزادی تصریح کرد: در اکثر موارد برای افراد مارگزیده نیاز به دریافت سرم نیست و در صورت بروز علائم مسمومیت نیاز به تزریق است و فرد باید به مرکز درمانی مراجعه کند و اقدامات مراقبتی نیز از فرد انجام می‌شود. در موارد بسیار نادر نیز مقدار سم به قدری زیاد است که ممکن است سرم ضدسم تاثیری نداشته باشد.

وی در مورد سیه مار نیز گفت: پادزهر ۶ مار که افراد مارگزیده اغلب به دلیل مسمومیت با سم این مارها مراجعه می‌کنند، در تمام مراکز موجود است. سایر مارها نیز پادزهر آن‌ها تولید می‌شود. سیه مار نیز از خانواده مارهای کبری است و پادزهر سم این نوع مارها نیز موجود است.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به فوت ۴ کودک توسط سیه مار گفت: متاسفانه شدت سم این مار به قدری زیاد بوده که این کودکان قبل از رسیدن به مرکز درمانی فوت شده‌اند.

شیرزادی تصریح کرد: سرم پادزهر با توجه به اینکه از اسب گرفته می‌شود ممکن است برای فرد عوارض داشته باشد بنابراین در مراکز بهداشتی خاص و بیمارستان‌ها در دسترس عموم قرار دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
0
0
تبريك به دامپزشكي اين استانهاي پيشرو
نظر شما
ادامه