کد خبر: ۷۵۳۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: عضو هیات علمی بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی، سرایت بیماری مشمشه از اسب به انسان را محتمل دانست و بر کنترل تردد این حیوان در بین استان‌های کشور تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا «دکتر حمیدرضا سیدآبادی» بیان کرد: بر اساس مواد قانونی ۱۰ و ۱۷ قانون نظام جامع دامپروری، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز اصلاح نژاد دام، موظف به شناسایی، ثبت و حفاظت، و همچنین اصلاح نژاد دام‌های کشور است. اولین گام برای دستیابی به این اهداف، شناسایی دام‌ها و نژادها، و استفاده از ابزارهای هویت‌گذاری است.

وی افزود: استفاده از این ابزارها، اولین گام برای هویت بخشی به دام با هدف کنترل رویدادهای تولید مثلی در گله و ثبت رکوردهای عملکردی است. این امر اهمیت خود را  در مباحث دامپزشکی و خدمات بیمه‌ای نشان می‌دهد. با هویت‌گذاری دام، تا حد زیادی جابه‌جایی و خرید و فروش غیر قانونی آنها مهار می‌شود.

سید آبادی با اشاره به وظیفه قانونی سازمان دامپزشکی در کنترل تردد دام، گفت: علاوه بر گاو و دام‌های سبک، با توجه به احتمال سرایت بیماری مشمشه از اسب به انسان، نظارت بر تردد این دام در بین استان‌های کشور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی، ضمن اشاره بر تعدد روش‌های هویت‌بخشی، بیان کرد: پیشتر از روش‌های قدیمی مانند داغ کردن و یا رنگ زدن بدن دام استفاده می‌شد. این روش‌ها قدیمی و موقت بودند و با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های جدیدتری جایگزین آنها شده است.

وی افزود: یکی از جدید ترین این روش‌ها استفاده از میکروچیپ و اسکن چشم است. در کشور ما استفاده از میکروچیپ برای اسب و حیوانات خانگی رواج پیدا کرده است. این تراشه‌ای به اندازه یک دانه برنج است که زیر پوست گردن اسب و یا حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و عملکرد آن از طریق امواج رادیویی بوده و حاوی یک کد ۱۵ رقمی منحصر به فرد، مانند کد ملی انسان، برای دام است.

سید آبادی ادامه داد: این کدها به‌صورت استاندارد برای هر کشوری که زیر نظر کمیته بین‌المللی رکوردگیری دام (ICAR) فعالیت می‌کنند؛ تعریف می شود. سه رقم اول این ۱۵ رقم مربوط به کشور مالک دام است و تمام اسب‌هایی که در ایران میکروچیپ می‌شوند. باید کدی داشته باشند که با عدد 364 آغاز شود و در صورتی که عدد غیر از این باشد نشان دهنده تقلبی بودن میکروچیپ و یا قاچاق بودن دام است.

او اضافه کرد: سایر ارقام این کد بیانگر کد استان، کد گونه، و ردیف ثبت دام هستند که در سامانه هویت‌گذاری دام، به‌عنوان یک پنجره واحد که تمام ارگان‌های دولتی دخیل در این موضوع، مانند سازمان دامپزشکی، بیمه، نیروی انتظامی و... به آن دسترسی دارند؛ ثبت می‌شود.

سید آبادی ادامه داد: ما اطلاعات این اسب‌ها را شامل مشخصات خود و مالک اسب را در این سامانه وارد می‌کنیم و این اسب در هر کجای کشور، با استفاده از دستگاه میکروچیپ خوان که اطلاعات میکروچیپ را می‌خواند چک شده، شناسایی می‌شود و به این صورت رصد دام کاملاً شفاف قابل انجام است.

وی یادآور شد: در حال حاضر میکروچیپ‌گذاری با هدف هویت‌بخشی، بیشتر برای اسب، سگ و گربه عملیلتی شده، و برای دام‌های دیگر بیشتر از پلاک گوش استفاده می‌شود. البته از آنجا که پلاک گوش از ابزارهای هویت‌گذاری نیمه دائم است و احتمال گم شدن آن و مخدوش شدن هویت دام وجود دارد، در حال حاضر با توجه به بخشنامه‌های صادر شده، به‌تدریج به سمت میکروچیپ‌گذاری همه دام‌ها حرکت می‌کنیم.

عضو هیات علمی بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی  گفت: در ابتدا مقاومت‌های زیادی در مقابل اجرایی شدن طرح میکروچیپ‌گذاری وجود داشت و استفاده از میکروچیپ نیاز به فرهنگ‌سازی داشت.  خیلی از افراد هنوز نیز اعتقادی و تمایلی به هویت بخشی اسب خود ندارند. ولی امروزه، با تلاش‌هایی که ما داشته‌ایم، این فرهنگ بیشتر جا افتاده است.

وی اضافه کرد: مرکز اصلاح نژاد زیر مجموعه معاونت امور تولیدات دامی، سیاست‌های کاری مشترکی با ما دارد. وظیفه شناسایی و ثبت دام‌ها بر عهده موسسه و صدور شناسه و شناسنامه دام با مرکز اصلاح نژاد است؛ اما بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با هدف یکپارچه‌سازی وظایف داشته‌ایم در حال حاضر تمام این وظایف را موسسه تحقیقات علوم دامی انجام می‌دهد.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
0
1
خیلی جالبه که میکروچیپ گذاری از طریق واکسن کرونا رو تکذیب می کردین، و می گفتین غیر ممکنه ‌؛ ولی با همون مشخصات برای اسب ها و حیوانات دیگه انجام میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
0
1
(وی افزود: یکی از جدید ترین این روش‌ها استفاده از میکروچیپ و اسکن چشم است. در کشور ما استفاده از میکروچیپ برای اسب و حیوانات خانگی رواج پیدا کرده است. این تراشه‌ای به اندازه یک دانه برنج است که زیر پوست گردن اسب و یا حیوانات خانگی قرار می‌گیرد و عملکرد آن از طریق امواج رادیویی بوده و حاوی یک کد ۱۵ رقمی منحصر به فرد، مانند کد ملی انسان، برای دام است.)

دقیقا همون روندی که به خاطر نظم جهانی توسط واکسن کرونا به مردم بیچاره تحمیل شد تا برده های نظام سرمایه داری باشن، بیماریهای جدید مسری و دُم درآوردن فقط بخش کوچکی از این نظام سرمایه داری است.
نظر شما
ادامه