کد خبر: ۷۵۴۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به وضعیت نامناسب کشتارگاه اراک گفت: مهم‌ترین بحثی که در کشتارگاه داریم توسعه و افزایش سردخانه است، ظرفیت فعلی کشتارگاه اراک پاسخگوی نیازها نیست و باید این بخش توسعه یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد فتاحی» با حضور در دفتر خبرگزاری فارس استان مرکزی به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: آلودگی‌هوا و افزایش گرد و غبار علاوه بر اینکه سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، مشکلات تنفسی را برای بخش طیور نیز به دنبال دارد که دامپزشکی استان بلافاصله در شرایط آلودگی هوا اقدامات لازم را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی انجام داده و با آگاهی رسانی و هشدار به واحدهای مرغداری، نسبت به کنترل عوارض آلودگی هوا اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون مشکلی در بخش بیماری‌های تنفسی برای طیور و واحدهای مرغداری استان پیش نیامده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به وضعیت کشتار مرغ در استان بیان کرد: میزان کشتار مرغ در استان به طور میانگین 120 تن  و آخرین آمار کشتار 75 هزار و 557 قطعه به میزان 143 تن بوده است.

فتاحی گفت: هم اکنون دو کشتارگاه مرغ در دلیجان، دو کشتارگاه در ساوه، یک کشتارگاه در شازند و یک کشتارگاه نیز در خمین فعال است، که کشتارگاه اراک نیز به دلیل مشکلات بهداشتی در حال حاضر تعطیل است و با رفع ایرادات بهداشتی بازگشایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک سرمایه‌گذار جدید برای احداث کشتارگاه طیور اعلام آمادگی کرده و در مرحله تایید زمین است، این کشتارگاه به ظرفیت 6 هزار قطعه  راه‌اندازی می‌شود و مشکل نبود کشتارگاه در اراک برطرف خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به وضعیت کشتارگاه دام شهرداری اراک نیز گفت: وضعیت بهداشتی کشتارگاه دام اراک مورد قبول نیست، بارها نسبت به وضعیت کشتارگاه هشدار دادیم، اخیرا شهردار با قبول ایرادات بهداشتی وعده‌هایی مبنی بر رسیدگی به وضعیت کشتارگاه داده که امیدواریم به زودی محقق شود.

فتاحی اظهار کرد: مهم‌ترین بحثی که در کشتارگاه داریم توسعه و افزایش سردخانه است، ظرفیت فعلی کشتارگاه اراک پاسخگوی نیازها نیست و باید این بخش توسعه یابد، ضمن اینکه در بخش‌های پاک کردن، بسته بندی، ارتباط اتاق کشتار با سالن آلایش جیگر  و... نیز نیاز به بهسازی و استانداردسازی به شدت احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون به جز یک کشتار نیمه صنعتی دام که در شهرستان زرندیه وجود دارد بقیه کشتارگاه‌های دام استان مرکزی به صورت سنتی بوده و در اختیار شهرداری‌ها قرار دارند، گفت: تمامی کشتارگاه‌های دام به جز کشتارگاه اراک که کمبود ظرفیت در هنگام اوج تولید در آن وجود دارد، مجهز شده‌اند و لاشه دام‌ها سردخانه‌گذاری می‌شود.

 وی در خصوص ماشین‌های حمل گوشت نیز گفت: طبق اطلاعیه‌ای که اخیرا دامپزشکی صادر کرده، پروانه ماشین‌هایی که ضوابط و استانداردهای بهداشتی را رعایت نکنند، به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد، با شهرداری توافق‌‌های لازم صورت گرفته، و بر این مهم تاکید شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی همچنین از کشتار 2 میلیون و 600 هزار دام سبک و سنگین از ابتدای سلا جاری تاکنون خبر داد و گفت: میزان کشتار طیور نیز در این مدت 76 میلیون قطعه بوده است.

فتاحی تصریح کرد: میزان گوشت قرمز استحصال شده از این میزان کشتار 3 هزار تن  و  گوشت سفید 13 هزار و 250  تن بوده است

وی از ضبط 18 تن گوشت غیرقابل مصرف در پی 34 هزار بازدید از مراکز عرضه و توزیع و معرفی 88 متخلف به مراجع قضایی در این مدت خبر داد.

  فتاحی  با اشاره به طرح جهاد دامپزشکی در مناطق و روستاهای محروم این استان  بیان کرد: این طرحهفته‌ای یک روز در شهرستان‌های استان مرکزی اجرا می‌شود و در این طرح عملیات سم پاشی، ضد عفونی و واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف در مناطق دور افتاده و صعب العبور که امکان حضور گروه‌های دولتی و خصوصی در آنها وجود ندارد با کمک بسیج انجام می‌شود.

به گفته وی واکسیناسیون، ضد عفونی و سم پاشی رایگان دام‌ها و آموزش چهره به چهره دامداران را از جمله اقدامات این طرح به شمار می‌رود.

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
3
متاسفانه مالکیت کشتارگاه در اختیار شهرداری است و رسیدگی به وضعیت کشتارگاه هم برای مسئولین شهرداری اصلا در اولویت نیست
پی گیر ها و تلاش‌های همکاران دامپزشکی هم تا زمانی که شهرداری همراهی نکند موثر نخواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
2
1
قانون سازمان دامپزشکی شفاف است طبق قانون ریاست بهداشتی کشتارگاه به عهده دامپزشکی است ومدیت کشتارگاه به عهد شهرداری است ومدیران وکلیه نیروهای مستقر در قسمتهای بهداشتی موظف به رعایت دستورات بهداشتی ومسول بهداشتی در چهار چوپ قانون هستند در صورت عدم توجه دادستانهای محترم مرکز استان وشهرستان به عنوان مدعی العموم می توان از انها کمک خواست واز استانداری به عنوان نماینده عالی دولت کمک خواست وانان را ملزم به انجام موازین بهداشتی کرد گاها عدم اگاهی مسول دامپزشکی از قانون ونااگاهی مسولین شهرداری باعث می شود شهردتری خود را ریس ومالک شهرداری بداند در حالی که طبق قانون تا دامپزشکی از لحاظ بهداشتی نیروهای بهداشتی را تایید نکند به کار گیری وحتی پرداخت حقوق انها با تاید ریس بهداشتی دامپزشکی باشد در حالی که اکنون با ملاحظه کاری ها وبی خبری از قانونوضعف دامپزشکی امور گاهاا طوری دیگر است.
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
سلام روز بخیر
دکتر جان شما که خودت دستت تو کاره و کاملا در جریان موضوع هستی که تمام پی گیری هایی که فرمودید انجام شده و همچنان هم با قوت در حال پی گیری هستش
اما اشکال کار اینجاست که اراک صرفا یک کشتارگاه دام داره و با تعطیل کردنش کاری درست نمیشه و صرفا روند تامین گوشت مختل شده و مردم به سمت کشتار غیر مجاز خواهند رفت از طرفی تعطیلی کشتارگاه هم با توجه به تبعات اجتماعی که داره در صلاحیت مراجع قانونی بالادستی استان می باشد
عزت مزید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
1
هفته پیش مرغ خریدم از یک فروشگاه پروتینی نمیدونم مرغ اراک بود یا شمال هر چی بوی خوبی نداشت با همیشه فرق داشت بوی مرغ باید بوی خودشو بده نه بوی گوشت مرغ مرده پول دادم ولی میل ندارم که بپزمش برای نهار ویا شام فقط در فریزر گذاشتم اخرش غذای سگ وگربه میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
سلام : قبل از خرید مرغ حتما تاریخ تولید و انقضای اون رو چک کنید و دقت کنید که وقتی مرغ رو از داخل یخچال برمیدارید سرد سرد باشه یعنی سردی رو کاملا احساس کنید
و اگر نسبت به بوی مرغ حساسیت دارید از مرغهایی که در کشتارگاههای گرید A کشتار شده خرید کنید
نظر شما
ادامه