کد خبر: ۷۵۵۹۳
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: با عنایت به اعلام سازمان دامپزشکی کشور، برابر گزارش سرویس دامپزشکی کشور عراق به سازمان جهانی بهداشت دام (WOAH)، نمودار بروز کانون‌های بیماری تب برفکی با سویه SAT-2 در تمامی استان‌های آن کشور بر خلاف انتظار، افزایشی و همراه با تلفات بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، همچنین گزارش های رسمی از افزایش روند بروز بیماری با سویه مذکور در کشور ترکیه و بروز بیماری در کشورهای بحرین و عمان نشان دهنده افزایش خطر نفوذ این سویه اگزوتیک به کشور و متعاقبا استان است.

اداره کل دامپزشکی استان قزوین با صدور اطلاعیه ای از کلیه دامداران خواست موارد ذیل را به دقت مد نظر قرار دهند:

با توجه به عدم توانایی ایجاد ایمنی توسط واکسنهای موجود در بازار کشور (اعم از داخلی و وارداتی) بر علیه سویه SAT-2، بر رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه تاکید می شود .

1- نقل و انتقال و ورود دام به دامداری فقط با رعایت ضوابط بهداشتی –قرنطینه ای انجام شود.

2- حوضچه ضدعفونی ورودی دامداری، با مواد ضدعفونی کننده موثر بر ویروس های غیر پوشش دار، فعال شود.

3- تردد افرادی که حضور آنها در واحد الزامی است، شامل اکیپ های واکسیناتور، تلقیح مصنوعی، دامپزشک، با رعایت اصول امنیت زیستی صورت گیرد و کلیه افراد ملزم به استفاده از لباس و چکمه متعلق به دامداری باشند.

4-از تردد غیر ضروری افراد و حضور افراد پرخطر مانند دلال ها و خریداران دام در داخل گله تا حد ممکن جلوگیری شود.

5- ضدعفونی وسائل نقلیه که به دامداری تردد دارند، خصوصا خودروی حمل علوفه و شیر ، در زمان ورود و خروج به جدیت و دقت انجام شود.

6- در صورت مشاهده هر گونه عوارض مخاطی و یا علائم مشکوک بیماری تب برفکی، مراتب سریعاً به اداره دامپزشکی شهرستان گزارش شود.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
3
"با عنایت به اعلام سازمان دامپزشکی کشور"
"به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین"؟؟؟؟؟!!!!!!!
اعلام سازمان دامپزشکی؟
صدور اطلاعیه اداره کل قزوین؟؟؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
0
1
چرا با ورود گوشت از کنیا ریسک انتقال این سویه از بیماری به کشور افزایش داده شده است ؟ ایا اقدامات پیشگیری کننده در استان های مرز ی کشور انجام شده است ؟ ایا بهتر نبود دام این استان ها بر علیه این سویه واکسینه می شد ؟ ایا بهتر نیست بانک ذخیره واکسن تب برفکی واجد سویه sat2 در کشور برای اقدام اضطراری در کشور وارد و ذخیره سازی شود ؟
دکتر عالی نسب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
0
0
همینک الودگی و شیوع اپیدمیFMD با سویه SAT1 در عمان نیز تایید شده است
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
آقای دکتر عالی نسب، گزارش بروز بیماری SAT2 تب برفکی در عمان مربوط به اوایل سال جاری است که طی این هفته از سوی سازمان جهانی بهداشت دام اعلام رسمی شده است. درضمن گزارش بعنوان کنترل و حل کانون ارائه شده است
نظر شما
ادامه