کد خبر: ۷۵۶۱۱

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد از شناسایی و معدوم سازی یک راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد گفت: بیماری مشمشه از بیماری‌های عفونی واگیر دار و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است.

«دکتر آشتیانی» افزود: بیشتــر تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلاء به مشمشه می‌تواند منجر به مرگ آنها و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب شود.

وی عنوان کرد: با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به انسان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در انسان نیز می‌تواند خطر احتمال مرگ در بیمار را فراهم سازد لذا مهمترین راههای کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی (از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه ای است.

 رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تست‌های سرمی و مالئیناسیون تشخیصی بیماری مشمشه در باشگاه های اسب سواری، روستایی و عشایری صورت گرفته است که طی این مراقبت‌ها متاسفانه یک راس اسب به لحاظ بیماری مشمشه مثبت تشخیص داده شد و مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی قرنطینه ای حذف و معدوم سازی شد.

دکتر آشتیانی مقدم افزود: بررسی‌ها و اقدامات نظارتی تکمیلی تا حصول اطمینان از سلامت تمامی مراکز مربوطه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: براساس آسیب شناسی های به عمل آمده، علل عمده رخداد این بیماری جابجایی اسب ها به منظور شرکت در مسابقات و یا انجام امورات مربوط به تولید مثل و اصلاح نژادی بوده و دامپزشکی همواره بر لزوم اخذ مجوزهای بهداشتی در زمان نقل و انتقال اسب‌ها و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای تاکید دارد.


نظر شما
ادامه