کد خبر: ۷۵۶۳۷
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهر: نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با اشاره به گرانی علوفه و نهاده‌های دامی گفت: گرانی علوفه سبب کشتار دام‌های مولد می‌شود که در آینده نزدیک به کمبود گوشت و گرانی آن منجر می‌‍‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شورای عالی استان ها، «سینا ساریخانی» نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها با اشاره به کشتار دام‌های مولد برای تامین گوشت مورد نیاز کشور گفت: جدا از اینکه این مسئله باعث وارد شدن خسارت مالی و روانی به دامداران، باعث می‌شود در آینده‌ای نزدیک حتی تأمین گوشت قرمز در کشور با مشکل جدی مواجه شود.

وی افزود: دامداران در تنگنای تأمین نهاده‌های دامی و علوفه قرار گرفته‌اند و به‌جای پیشرفت به جلو و گسترش سطح و تعداد دام‌های خود ناگزیر به فروش آن‌ها هستند. به‌طوری که تعداد زیادی از دام‌های مولد و شیرده خود را راهی کشتارگاه‌ها کرده‌اند.

ساریخانی تصریح کرد: از عوامل و دلایل کمبود دام گوشتی و کشتار دام مولد و آبستن؛ خشکسالی، قیمت بالای نهاده‌های دامی و علوفه، واسطه گری و دلالی، صادرات و قاچاق دام، افزایش نرخ ارز، عدم برنامه‌ریزی و نظارت درست مسؤلان بر بازار تولید و فروش در بخش دام و نهادهای دامی و عدم حمایت علمی و تخصصی دولت از دامداران باعث گرانی و کمبود دام در کشور شده است.

 نماینده استان فارس در شوای عالی استان‌ها هزینه‌های بالای تولید دامداران باعث شده حاشیه سود آن‌ها بسیار کم باشد یا زیان کنند، دامداران قیمت محصولات خود مانند گوشت، شیر و فراورده‌های آن را نسبت به هزینه‌ای که می‌کنند بسیار کم می‌دانند که برای آن‌ها سود آوری ندارد.

وی حفظ سرمایه‌های ملی دام‌های بومی در کشور (دام مولد و گوشتی) را وظیفه و تکلیف دولت دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد به‎‌طور ویژه مسئولان به این مسئله توجه کنند و راهکاری مناسب برای تولید علوفه و نهاده‌های دامی طراحی شود که هم بتواند برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته و هم در تامین نهاده‌های دامی کمک کننده باشد، تا دامداران متضرر نشوند.

ساریخانی بیان کرد: بی مهری، کم لطفی و تبعیض به دامداران و کشاورزان باعث می‌شود آن‌ها دیگر قادر به ادامه کار نباشند و حتی ممکن است هزاران شاغل در اين بخش با معضل از دست دادن کار و حرفه چندين ساله روبه رو شوند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها افزود: وجود مشکلات اقتصادی، سنگ اندازی و بوروکراسی‌های اداری که مانع بزرگ برای دامداران شده، باعث شده آن‌ها انگیزه و روحیه ادامه کار و فعالیت را از دست بدهند.

وی بیان داشت: دامداران به عنوان یک قشر زحمت کش و شریف نقش ارزنده ای در چرغه تولید، رشد و توسعه اقتصادی کشور دارند. نقش ارزنده و ارزشمند دامداران و کشاورزان در تمام نقاط کشور در رشد تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی بر هیچ کس پوشیده نیست. با برنامه‌ریزی‌ و مدیریت صحیح  از صنعت دامپروری در زمینه‌های مختلف به‌ویژه عرصه تولید و فروش می‌توان حماسه ای اقتصادی خلق کرد که می‍‌طلبد خدمت رسانی بیشتر به قشر نجیب دامدار و کشاورز به عنوان یک اقدام ارزشمند به صورت جهادی و تخصصی مورد توجه همه مسؤلان قرار گیرد.


انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
1
2
عدم اطلاع کافی و اشنایی با دامداری فقط سبب این حرفاست و نمایش برای جلب ارا مردم علوفه گرون شده شیر و گوشت هم چند برابر شده
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
0
2
این موضوع مربوط به مدتها پیش هست ، و واقعا در کشتارگاه‌ها با صحنه های تاسف باری روبرو بودیم ...
مهدی عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
1
1
نتیجه این کار هم بیکاری کلینیسین های دامپزشک و کاردان های تلقیح مصنوعی و بی مشتری ماندن و ضرر هنگفت و در نهایت تعطیلی داروخانه های دامپزشکی هست.
خانم مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
0
1
واقعا در آینده نزدیک یکی از مشکلات مردم و کشور همین گرانی و کمبود گوشت قرمز خواهد بود
ممنون از این نماینده محترم که واقعیت را بیان کردند
باید دولت یک فکر اساسی در این خصوص داشته باشه
و دامداران را حمایت کنند
طیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
0
1
با سلام
این نگرانی و دغدغه به جاست
باید مسؤلین از دامداران و کشاورزان حمایت ویژه ای داشته باشند
قبل از اینکه بحث گوشت قرمز به بحران تبدیل بشه باید مشکل را حل کرد ، دامداران و کشاورزان واقعاً نیاز به حمایت دولت دارند .
ممنون بابت طرح مشکلات دامداران و مصاحبه با دکتر ساریخانی
رازی
|
Turkiye
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
0
سلام و درود
دامداران واقعاً به حاشیه رفتند و هیچ حمایتی از انها نمی شود
روز به روز در کشور از تعداد دام های شیری وگوشتی کم می شود و این جای نگرانی دارد
دولت باید فکر چاره باشد ...
نظر شما
ادامه