کد خبر: ۷۵۷۱

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور از عاری بودن واحد‌های سنتی و صنعتی طیور از بیماری آنفلوآنزای پرندگان خبر داد و گفت: گوشت مرغ در استان تهران باید به صورت بسته‌بندی عرضه شود و با متخلفان عرضه‌ی مرغ به صورت فله‌ای برخورد قضایی می‌شود.

دکتر سید محسن دستور اعلام کرد: در حال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در واحد‌های سنتی و صنعتی طیور نداریم و محدودیتی برای صادرات محموله‌های فرآورده‌های پرندگان نیست.

وی با اشاره به سیستم مراقبت فعال بررسی این بیماری در سطح کشور به ویژه استان‌های شمالی، گفت: براساس آزمایشات انجام شده مورد مثبتی از بیماری در کشورمان اعلام نشده است. البته با توجه به این‌که احتمال شیوع این بیماری وجود دارد ضروری است دامپزشکی و مرغداران امنیت زیستی برای تولید را فراهم کنند و دستور‌العمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای را به دقت اعمال کنند.

دستور اظهارکرد: کشور‌های همجوار به سبب ضعف در سیستم دامپزشکی امکانات پایش این بیماری و اعلام گزارش آن به سازمان جهانی بهداشت دام را ندارد، لذا گزارشی از وجود این بیماری در کشور‌های همسایه نداریم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: از سال 2003 تا2011 نیز 63 کشور از جمله ژاپن، مصر، ایران، چین، اندونزی، تایلند بروز بیماری آنفلوآنزای پرندگان را اعلام کرده‌اند و در سال 2011 نیز این بیماری در 15 کشور اعلام شده است.

به گفته‌ی وی بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور‌هایی چین، ویتنام، اندونزی، مصر بومی شده است.

دستور درباره‌ی این‌که 20 درصد تلفات طیور در واحد‌های مرغداری به دلیل بی‌کیفیتی واکسن‌های طیور است، گفت: سازمان دامپزشکی بر کیفیت و سلامت واکسن‌های تولید داخل و هم‌چنین وارداتی نظارت و کنترل دارد و تاکنون گزارش مستندی مبنی بر این‌که واکسن خاصی تلفات داشته است، نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: تاکنون واکسن‌های طیور عارضه و تلفات ایجاد نکرده است، اما متاسفانه واکسن راحت‌ترین مقصر تلفات و عوارض در واحد‌های مرغداری تلقی می‌شود، در صورتی که واحد‌های تولیدی مشکلات عدیده‌ای دارند که تلفات را برایشان رقم می‌زند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اجرای بسته‌بندی مرحله‌ای گوشت مرغ در استان تهران، تاکید کرد: در حال حاضر گوشت مرغ به صورت بسته‌بندی در کلیه‌ی شهرهای استان تهران باید عرضه شود و این طرح تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است.

دستور تصریح کرد: با متخلفان عرضه‌ی گوشت مرغ به صورت فله‌ای برخورد و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند. لذا از شهروندان تهرانی درخواست می‌شود در صورت برخورد با عرضه‌ی گوشت مرغ به صورت فله مورد تخلف را به شماره تلفن‌های 44580542 الی 4 و 44194946 و 44194941 گزارش دهند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه