کد خبر: ۷۵۷۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین از ثبت وقوع بیماری هاری برای یک قلاده کفتار در این استان خبر داد و گفت: برای پیشگیری از سرایت این بیماری کشنده تا شعاع ۱۰ کیلومتری جمعیت حیوانی، سگ‌ها واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امیر جوادی» روز یکشنبه ضمن بیان این مطلب، افزود: در پی گزارش گزش یک قلاده کفتار در یکی از روستاهای شهرستان قزوین، بلافاصله با هماهنگی محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان نسبت به بررسی موضوع اقدام شد و با نمونه برداری از لاشه مشخص شد، لاشه کشف شده مبتلا به بیماری هاری است.

وی با بیان اینکه محیط زیست و مرکز بهداشت به پایش و مراقبت فعال در اطراف کانون هاری اقدام کرده است، تصریح کرد: تعداد ۵۶ قلاده سگ صاحب دار در شعاع ۱۰ کیلومتری این گزش علیه بیماری هاری واکسینه شدند و همچنین در نامه نگاری با داروخانه‌ها، مراکز مایه کوبی و کلینسین‌های شاغل در بخش خصوصی اطلاع رسانی شد تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک، موارد را به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

جوادی ادامه داد: هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده، انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار نیز به طور تصادفی و معمولا از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

به گفته این مسوول، اهمیت بیماری به دلیل میزان کشندگی بالا تا ۱۰۰ درصد باعث شده که پس از ظهور علایم بالینی، چه در انسان و چه در حیوان سوژه مبتلا را به کام مرگ ببرد.

جوادی در خصوص راه‌های سرایت این بیماری نیز اظهار کرد: راه های سرایت بیماری از طریق گزش بوده و در گربه سانان از طریق کشیدن پنجه منتقل می‌شود،‌ همچنین اگر کوچکترین خراش یا زخمی برروی انسان وجود داشته باشد،‌ این بیماری می‌تواند از آن طریق انتقال و سرایت یابد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
0
0
هیچ گاه نمی توان حال و روز فرد حیوان گزیده مبتلا به هاری و خانواده فرد را درک کرد متاسفانه وقوع و شنیدن این حوادث قابل پیشگیری برای مسئولین و مردم عادی شده و گویا باید با وحشت و ترس ناشی از آن کنار آمده و این کابوس را جز زندگی خود بدانیم
نظر شما
ادامه