کد خبر: ۷۵۸۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: یافته های یک مطالعه جدید نشان داد: سگ های خانگی ممکن است نسبت به صدای زنان حساس تر باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، تجزیه و تحلیل اسکن مغز توسط محققان موسسه علوم اعصاب شناختی و روانشناسی و دانشگاه Eötvös Loránd نشان می دهد: سگ ها واقعاً وقتی با آنها صحبت می کنیم گوش می دهند. علاوه بر این، آنها این کار را به گونه ای انجام می دهند که به طرز عجیبی شبیه به نوزادان انسان است.

نوزادان به حرف زدن کودکانه بسیار حساس هستند و مطالعات نشان می دهد؛ این گفتار ممکن است به شکل گیری بهتر مغز در حال رشد کودک کمک کند. با این حال، برخلاف نوزادان انسان، سگ‌ها در داخل رحم در معرض صدای زن انسان قرار نمی ‌گیرند و در تعاملات سگ به سگ، ارتباط با صدای بلند معمولی نیست.

پس چرا مطالعات نشان داده است که سگ ها به صحبت کردن های بچه گانه و صحبت کردن با صدای بلند نیز حساس هستند؟

تیم تحقیقاتی مغز سگ ها را اسکن کرد در حالی که هر سگ به سه نوع مختلف گفتار از پیش ضبط شده انسانی گوش می داد. این گفتارها شامل گفتار خطاب به سگ، گفتار به نوزادان انسان و گفتار خطاب به انسان بالغ دیگر بود. همچنین گاهی اوقات گوینده صدا یک مرد بالغ و گاهی یک زن بالغ بود.

در نهایت، سگ ها با شنیدن صداهای بچه گانه که بزرگتر ها اغلب برای صحبت کردن با حیوانات خانگی یا نوزادان استفاده می کنند، فعالیت بیشتری در قشر شنوایی خود نشان دادند و این موضوع به ویژه زمانی که گوینده زن بود، صادق بود.

آنا گابور (Anna Gábor) عصب شناس از دانشگاه Eötvös Loránd و محقق این مطالعات فکر می کند که این یافته ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیشتر از مردان با سگ ها با عروض اغراق آمیز صحبت می کنند و به عناصر نوع گفتار مانند لحن، استرس، ریتم و احساسات اشاره می کنند.

در اسکن های مغزی، صدای انسان در قسمت ثانویه قشر شنوایی سگ که به عنوان قطب گیجگاهی شناخته می شود و همچنین ناحیه ای بین لوب تمپورال و لوب های فرونتال و جداری به نام شکنج سیلوین پردازش شد.

در مورد اینکه چگونه سگ های خانگی ممکن است این ویژگی شبیه انسان را ایجاد کرده باشند، دانشمندان دو فرضیه اصلی دارند. به گزارش سیناپرس، حساسیت قدیمی و جهانی در میان پستانداران نسبت به صداهایی با زیر و بم بیشتر و تنوع بیشتر در فرکانس وجود دارد، یا این ویژگی ای است که انسان ها برای اهلی کردن گرگ ها از قدیم انتخاب کرده اند.

گابور و همکارانش توضیح می‌ دهند: این امکان وجود دارد که سگ‌های از قبل اهلی ‌شده با حساسیت بیشتری نسبت به گفتار هدایت ‌شده به انسان‌ها نزدیک می ‌شوند و به نشانه ‌های صوتی آن‌ها توجه می ‌کنند.

برخی از شواهد تجربی نشان می ‌دهد: گرگ‌ها به گفتار با صدای پایین ‌تر واکنش نشان می ‌دهند، در حالی که سگ‌ها به گفتار با صدای بلندتر واکنش نشان می ‌دهند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما پژوهشگران می‌ گویند شباهت‌هایی که بین نحوه واکنش سگ‌ها و نوزادان انسان به صدای بزرگسالان یافتند، ارزش بررسی بیشتر را دارد.شرح کامل این مطالعه در آخرین شماهر مجله تخصصی Communications Biology منتشر شده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
1
0
خود بچه اند فقط به جای ونگ زدن هاپ هاپ میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
در زمان کودکی چه صدایی از شما شنیده می شده است؟
نظر شما
ادامه