کد خبر: ۷۵۸۵۰
تعداد نظرات: ۵۵ نظر
یادنامه سومین سالگرد درگذشت شادروانان «دکتر محمد بابایی» و «دکتر مراد مرادی گراوند»:
شادروان دکتر مراد مرادی گراوند در بخشی از مصاحبه خود مهمترین مشکل دامپزشکی را بی‌انگیزگی بیان می‌کند و پایین بودن حقوق دامپزشکان را عامل مهم بی‌انگیزگی می‌داند ...

یادنامه سومین سالگرد درگذشت شادروانان دکتر محمد بابایی و دکتر مراد مرادی گراوند:

موجودات باهوش به کسی باج نمیدهند!

مهمترین مشکل دامپزشکی بیانگیزگی است

دکتر رضا شیبانی تذرجی

کارشناس اداره کل دامپزشکی هرمزگان

پس از درگذشت همکار ارجمند و دانشمند جناب دکتر مراد مرادی گراوند متن مصاحبهای با ایشان به همت خبرنگاری باشرافت در سایت حکیم مهر منتشر گردید (و از همین مجال، درودی دوستانه به این همکاری که نمیشناسم نثار میکنم و به پاس معرفت، شرافت خبرنگاری و شعور حرفهای او در قبال شادروان دکتر مرادی گراوند در واپسین روزهای عمر پربرکتشان، تعظیم میکنم) که سرشار از نکتههای فنی سازمانی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی بود. سردرگمی و گمراهی که امروزه به اعتقاد بسیاری از همکاران در کلیت سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی مشهود است، یقیناً تابعی از وضعیت کلی جامعه است اما با اندکی تامل میتوان استنباط کرد بحران سازمانی در مجموعه دامپزشکی گویا کمی پررنگتر از سایر دستگاههای اجرایی است و الا اگر همه دستگاههای اجرایی کشور چنین بود که مجموعه دامپزشکی هست، بعید مینماید سنگ بر روی سنگ بند شود.

نگارنده در این نوشته قصد تحلیل موشکافانه بحرانهای فنی و اداری سازمان را ندارد چون هم فایدهای در پی ندارد و هم در همین حد سربسته نیز بعید نیست سبب رنجش خاطر برخی مسئولین شود که مسبوق به سابقه است و همین غیظ و غضب و خطابهای عتابآمیز برخی از همکاران صاحب منصب سازمانی و استانی طی یک دهه گذشته سبب توبه نگارنده از چنین قلمفرساییهایی شده و از همین تریبون اعلام میکنم پس از این مقاله، گود مقدس زورخانه دامپزشکی را میبوسم و کنار میگذارم تا بسیاری از نادوستانم دیگر از گفتهها و نوشتههایم نهراسند و در عذاب نباشند و ساعتها وقت گرانبهایشان در پستوی اتاق فکرهایشان صرف این کوچکترین عضو جامعه فخیم و فاخر دامپزشکی نشود که به قول حضرت حافظ:

ما آزمودهایم در این شهر بخت خویش

بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش

و هم به حکم نافذ و نصیحت حکیمانه لسانالغیب است که:

حالیا مصلحت وقت در آن میبینم

که کشم رخت به میخانه و خوش بنشینم

با این همه اما آموزهای از شیخ اجل -سعدی شیرینسخن- باز هم سبب گردید حسب وظیفه چیزی بگویم و بگذرم که در دیباچه گلستان فرموده است: «کسی از متعلقان منش بر حسب واقعه مطلع گردانید که فلان عزم کرده است و نیت جزم که بقیت عمر معتکف نشیند و خاموشی گزیند، تو نیز اگر توانی سر خویش گیر و راه مجانبت پیش. گفتا: به عزت عظیم و صحبت قدیم که دم بر نیارم و قدم بر ندارم مگر آن گه که سخن گفته شود به عادت مألوف و طریق معروف که آزردن دوستان جهل است و کفّارت یمین سهل و خلاف راه صواب است و نقص رای اولوالالباب ذوالفقار علی در نیام و زبان سعدی در کام.

زبان در دهان ای خردمند چیست/ کلید در گنج صاحب هنر

چو در بسته باشد چه داند کسی/ که جوهر فروش است یا پیلهور

اگر چه پیش خردمند خامشی ادب است/ به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی

دو چیز طیره عقل است دم فرو بستن/ به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی»

باری مصلحتاً، سومین سالگرد درگذشت دو نفر از بهترین کارشناسان ادوار سازمان دامپزشکی کشور بهانهای شد برای بازگویی و بازنویسی برخی نکات مندرج در متن مصاحبه حکیم مهر با زندهیاد دکتر مرادی گراوند که طی خبر شماره ۵۹۵۲۳ مورخ ۱۴/۰۶/۱۳۹۹ منتشر گردید (اینجا).

دکتر مرادی گراوند با مناعت طبع و نه از سر تکبر، به توانمندیهای فنی خود اشاره کرد و از علاقه و انگیزهای که به عنوان یک عشایرزاده به علم دامپزشکی داشت سخن گفت که همین علاقه وی را به سمت دامپزشکی کشانده بود، در حالی که میتوانست در سال ۱۳۵۴ رشته و شغل دیگری انتخاب کند تا هم حقوق بهتر و هم جایگاه اجتماعی بالاتری داشته باشد. از بیمهریهای سازمان دامپزشکی گفت که قدردان تلاشهای فنی وی نبودند و از توان علمی و پژوهشی او بهره نبردند و حتی رئیس وقت سازمان احوالی از ایشان که در بستر بیماری بود نگرفت و پیشتر از آن حکایت رد صلاحیت عقیدتی در آزمون تخصص میکروبشناسی دانشکده بهداشت در سال ۱۳۶۵ به رغم دارا بودن معدل الف، همه اینها گرههایی بودند که تا آخر عمر بر دل و خاطرش سنگینی کرد.

قضاوت منصفانه آن است که باید به گلایهها و انتقادات تند و صریح کارشناس خبره بازنشستهای که با وجود دارا نبودن مدرک تخصصی، عضو انجمن میکروبشناسی ایران بودند حق داد زیرا به رغم فعالیت ۱۳ ساله در فیلد باکتریایی هیچ ارتقاء سازمانی منتهی به افزایش حقوق و مزایای رضایتبخش به دست نیاوردند و اقدام کارشناسی جسورانه و شجاعانه ایشان در هدفمند نمودن واکسیناسیون علیه بیماری شاربن و جلوگیری از ملی شدن واکسیناسیون علیه لپتوسپیروز (با وجود چالشهای بسیار بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی) که هر دو، نقطه عطف قابل توجهی در برنامههای کارشناسی تاریخ سازمان دامپزشکی محسوب میشود، قدر دانسته نشد و به چشم نیامد. زمانی ارزش علمی و عملی این اقدام کارشناسانه و قابل ستایش را در مییابیم که حذف غیرکارشناسانه و مستبدانه واکسیناسیون علیه آبله در سالهای اخیر توسط یکی از همکاران متظاهر به علم و کمالات (پخش زنده اینستاگرامی او در شب عید! سالی که بر اریکه قدرت تکیه زده بود و وعده قطعی برای گنجاندن فوقالعاده تسری در حکم استخدامی داد را نیز نمیتوان فراموش کرد) سبب طغیان شدید بیماری آبله و بروز خسارتهای شدیدی در سطح ملی گردید که قابلیت پیگیرد قضایی هم داشت و البته اقدامات ضد کارشناسی فرد یادشده حتی اگر در محاکم قضایی هم مورد قضاوت قرار نگیرد، بدون تردید در ذهن کارشناسان دامپزشکی قضاوت شده و خواهد شد. مقایسه ارتقاء شغلی و بهره مندی سازمانی دو کارشناس مطرح کننده طرحهای فوق میتواند دلیل رنجش خاطر زندهیاد دکتر مرادی گراوند را ملموستر کند.

ایشان در بخشی از مصاحبه خود مهمترین مشکل دامپزشکی را بیانگیزگی بیان میکند و پایین بودن حقوق دامپزشکان را عامل مهم بیانگیزگی میداند و با همان صراحت کلام دوستداشتنی خود میگوید: «به دکتر رفیعیپور (رئیس محترم وقت سازمان دامپزشکی) گفتم اگر من جای شما بودم کلید سازمان را به وزیر تحویل میدادم و سوال میکردم آیا ریاست بر سازمانی که دامپزشک با ۳۵ سال سابقه آن ۵ میلیون تومان حقوق میگیرد افتخاری دارد؟!

شادروان دکتر مرادی گراوند بیتکلف و صریحالهجه بود. قطعه طلایی مصاحبه با ایشان را شاید بتوان بحث راجع به هوش کارشناسی دانست که عنوان کردند: «هوش بالا باعث شد زمانی با وزیر جهاد کشاورزی کار میکردم زیر بار ادامه همکاری نرفتم اگر نه الان حداقل معاون ایشان بودم. موجودات باهوش به کسی باج نمیدهند!»

به هر صورت سه سال از درگذشت اساتید عرصه اجرایی دامپزشکی میگذرد و بدون تردید دیر یا زود یادنامهای یا اقلاً پیام تسلیت کوچکی (که ریاست وقت سازمان از همین پیام مختصر تسلیت برای درگذشت همشهری فرهیخته خود روانشاد دکتر مرادی گراوند هم دریغ کرد و عجبا از گذر زمان؛ رازهایی از طبیعت و روزگار را در همین سه سال بر همگان عیان نمود که نیاز به توضیح نیست و عاقلان دانند! تا بوده و خواهد بود به گفته فردوسی بزرگ چنین است رسم سرای درشت...) برای افراد دیگری از جامعه دامپزشکی در هر رده شغلی و استخدامی در کشور به چشم و گوش خواهد رسید و کاش پیش از چنان خبری، سراغی از همکاران بیمار و به ویژه پیشکسوتان و بازنشستگان (اعم از بخش دولتی و خصوصی) بگیریم و دلجویی کنیم و در این شرایط دشوار اقتصادی در صورت نیاز دستگیرشان باشیم. به گفته شریف مولانا:

بیا تا قدر یکدیگر بدانیم

که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم

غرض‌ها تیره دارد دوستی را

غرض‌ها را چرا از دل نرانیم

گهی خوشدل شوی از من که میرم

چرا مرده‌پرست و خصم جانیم

چو بعد از مرگ خواهی آشتی کرد

همه عمر از غمت در امتحانیم

کنون پندار مُردم آشتی کن

که در تسلیم ما چون مردگانیم

چو بر گورم بخواهی بوسه دادن

رخم را بوسه ده کاکنون همانیم

در پایان عاجزانه از صاحبمنصبان دامپزشکی در سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی (چه در مرکز و چه در استانها) میخواهم که از وجود و توصیههای کارشناسان صریحالهجه، جسور و باهوش خود نرنجید و نترسید زیرا اینان نه گوشه چشمی به پست و مقام دارند و نه قصد تخریب و جنجال. این همکاران شما تملق و چربزبانی نیاموختهاند زیرا در دوره جوانی که برخی همکلاسان و همکارانشان مشق تملق میکردند و جویای نام و ننگ بودند و سودای قدرت در سر می پروراندند، اینان سرشان به کتابهای مرجع و مقالات گرم بود و در اندیشه (شاید خام!!) اثرگذاری مثبت بر سیستم دامپزشکی و اعتلای نام دامپزشکی، جوانی خود را تباه کردند. اینان گروهی هستند که هیچگاه بر سر مبلغ اضافه کار و ماموریت مدعی و غضبناک نمیشوند و نتیجه مادی و معنوی اندیشه و کارشان هم اگر به ثمر بنشیند، بیش از خودشان نصیب مسئولین خواهد شد و سبب ترقی سازمانی صاحبمنصبان! اگر گاهی با تندی و بیباکانه پیرامون مسائل فنی و نارساییهای سازمانی سخنی میگویند، تردید نداشته باشید از سر دلسوزی و خیرخواهی است نه بدخواهی و توطئه.

امیدوارم پوزش نگارنده بابت طولانی شدن این آخرین درد دل، از سوی همه دوستان و همکاران پذیرفته شود. با خیال خام همیشگی نالهای سر دادیم از سر بیچارگی به امید اثربخشی، اگر چه به گفته سعدی، در این اوضاع و احوال بعید است به ناله این حقیر کاری میسر گردد:

سخن دراز کشیدیم و همچنان باقی است

که ذکر دوست نیارد به هیچگونه ملال

به ناله کار میسر نمیشود سعدی

و لیک ناله بیچارگان خوش است بنال

(این غزل زیبا را در آلبوم رسوای دل با صدای آسمانی استاد محمدرضا شجریان بشنوید و لذت ببرید و از حال و روز یکدگر غافل نباشید.)

ارادتمند همیشگی دوستان بزرگوار و فرهیخته سایت فاخر حکیم مهر

 

انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
15
سلام بر آقا رضای عزیز. دوست و همکلاسی دوران دانشگاه. عزیزم داستان شرایط کاری، روزگار گذراندن و وضعیت معیشت همکاران که خود یک مصیبت نامه هفتاد مَن هست
یکی از همکاران قدیمی می گفت متاسفانه برخی مدیران از مدیریت فقط فرصت طلبی و کسب مزایای حداکثری را بلدند. باقی مسائل هم که جای خود دارد....
طرق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
12
باسلام خدمت آقای دکتر شیبانی تزرجی. خسته نباشید دلاور. ممنون از متنی که از سر دلسوزی نگاشته اید. انشاءالله که به دل تصمیم گیران بنشیند ولی معمولا اینطور نیست. عزیزانی چون دکتر مرادی کمتر مورد لطف قرار میگیرند. خاطرات سالهای اوایل خدمتم (سال ۷۱) را که با ایشان در اصفهان داشتم را زنده کردی.
با دل ساده نجنگ - نرود میخ به سنگ
پاسخ ها
رضا شیبانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
ارادت ویژه مرا پذیرا باشید جناب دکتر طرق. حضرتعالی حق استادی بر گردن بنده دارید و علم و اخلاق از شما آموخته ام. اگرچه سعادت یار نشد از نزدیک ملاقاتتان کنم اما آزادگی و بزرگمنشی و سلامت نفس شما را در ماموریت برزیل از یاد نخواهم برد. همان ماموریتی که هم جنابعالی و هم این حقیر در راستای تفکر سازمانی حاکم موفق نبودیم و خون دلها خوردیم به جای تفریح و دریافت مزایای مادی و معنوی! بله حق با شما هست جناب دکتر که من با دل ساده به جنگی رفته ام همواره که به ضرر خودم مغلوبه شد و صد البته به فرمایش حضرتعالی نرود میخ آهنین در سنگ اما احساسم حکم کرد شاید روزگار مجالی دیگر برای درد دل ندهد از این رو مصدع وقت همه سروران فرهیخته ام شدم. سلامت باشید و دلشاد جناب دکتر. به امید دیدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
0
8
دروددکتر شیبانی عزیز . کلام شما طولانی نبود ، بسیاربیشتر از آن هم میشه نوشت . شما خلاصه ای از معضلات و آسیب ها رو عنوان کردی . هبچ گوش شنونده ای نیست . هیچ وجدان بیداری نیست . دامپزشکی طی سالهای گذشته بسیاری کارشناسان دلسوز مجیز نگو رو به حاشیه برد . چه دربدنه سازمان وادارات کل وچه دربخش غیردولتی . خودخواهی وبی تفاوتی وشاید هم ناچاری روسای دامپزشکی عامل این عقب ماندگی هست . لطفا دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
2
5
آیا آن رییس وقت سازمانی که با همشهری خود چنین رفتار میکند و به راحتی در مورد دیگران حق و ناحق میکند آسوده است و عذاب وجدان ندارد!؟ البته که خداوند جای حق نشسته است و نظاره گر همه اعمال ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
11
روح عزیزان دکتر بابایی و دکتر مرادی شاد باد و یاد خاطراتشان گرامی
آنچه که انسان ها را به ورطه سقوط اخلاقی و فرهنگی میکشاند لذت ریاست طلبی و خودکامگی می باشد که متاسفانه در مسئولین مملکت ما رایج است و تا این رویه هست جایگاه چاپلوسان نیز به عرش خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
7
نه خسته دکتر شیبانی
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
11
توسط محمد بابایی در سازمان دامپزشکی استخدام شدم ، به کمک و حمایت او شالوده سیستم مدیریت اطلاعات بیماریهای سازمان دامپزشکی را به روز رسانی نمودیم و ساختار آن را با تکنولوژی های روز دنیا عجین ساختیم و در این مسیر سخت با دست شاخصهایی چون دکتر مرادی ، دکتر داراب عبدالهی ، دکتر افشار پاد شاکله شخصیتی خود را چکش کاری کردیم ، بنویسید تا آیندکان بدانند که بی عرضگان این دوره از حیات این کشور ما نبودیم ، هیچ کدام از اینها که نام بردید ذره ای از زندگی پاکشان آلوده به حقارتهای مرسوم برای برخی مدیران هم عصرشان نگردید و تا جان در بدن داشتند ساختند و مترقی تر از گذشتگان به آیندگان تحویل دادند ، هیچ وقت نهار خداحافظی دکتر افشار پاد را که در سازمان دامپزشکی با هزینه خودش برگزار کرد فراموش نمیکنم با این کارش به ما آموخت که افراد هوشمند حتی گدایی احترام هم نمی‌کنند بلکه بی احترامی های انجام شده در حقشان را با هزینه مادی و معنوی به فرصتی برای آموزش ادب و تکریم و ارتقاء اخلاق در حرفه می کنند ، یادشان گرامی و راهشان پر رهرو
محسن سعیدی
|
United States of America
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
5
بسیار زیبا و عالی.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
16
سلام و درود بی پایان به همکاران خودم در دامپزشکی کشور

تشکر از آقای دکتر شیبانی عزیز براستی گوش شنواییی وجود دارد و نکته مهم تر که تصمیم گیری در بعضی ادارات کل توسط مدیر کل انجام نمی گیرد و صاحب قدرت ها سیستم اداره کل را مهندسی می کنند تا منافع خودشان را از دست ندهند و این می تواند بسیار بد باشد و افرادی هستند که کلمه اعلیحضرت خطاب می شوند و این خیلی دردناک است
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
با این صحیت شما همکار محترم
حرف دل بیشتر همکاران زده شد که متاسفانه تصمیم گیری در بعضی ادارت کل بر پایه نفوذ و تحت فشار قرار دادن افراد صورت می گیرد که مدیر کل در این زمینه هیچ نقشی ندارد. امیدوارم مسئولین سازمان به این افراد پاسخ قاطع بدهند و حرکتی از خودشان نشان این همکاران بدهند که حداقل بفهمیم سازمان دامپزشکی کشور هم زنده هست
رضا شیبانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
سپاسگزارم همکار گرانقدر و فرزانه.بله حق با شماست و البته تجربه تاریخ نشان داده همیشه اعلیحضرت ها محکوم به سرنگونی هستند.در حد قد و قامتی که باشند.سازمان دامپزشکی از بدو شکل گیری مبتنی بر رصد و پایش و درمان و ریشه کنی بیماری ها بود.الان در خدمت همه اتحادیه ها و تشکل های وارد کننده و صادرکننده و حتی نهادهای ذینفع داخلی هستیم تا آنجا که باربری ها هم به برکت وجود سامانه های ما سفره شان پر و پیمان هست اما تعرفه صدور گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای در قیاس با بارنامه ای که به طفیلی همین گواهی حمل بهداشتی صادر می شود،مایه شرمساری است.
و کاش سازمان تکلیف خود را با این همه واکسن متنوع و تمام نشدنی دام و طیور مشخص کنه.گویا هدف وجود بیماری هست و فروش واکسن و دارو و الا پس از نیم قرن سیاست ریشه کنی سل و بروسلوز به راستی مسئولین پاسخی قانع کننده برای کارشناسان خود دارند؟سازمانی که نه سهمی از بودجه ملی سلامت دارد و حتی تنخواه پرداخت غرامت برای دام های راکتور رو دودستی و در سینی نقره کار تقدیم اتحادیه دامداران و بیمه و ...کرد و ما ماندیم جمعیت دام آلوده فاقد بیمه و عدم توان اجرایی برای حذف دام ها.
این اوضاع محصول وجود همان اعلی حضرت هایی هست که شما فرمودید.شاید به عمر بنده قد نده اما این اعلی حضرت ها روسیاه تاریخ دامپزشکی خواهند بود و همه این مسائلی فنی که بنده در چند فقره مقاله به بخشی از آنها که با آن مرتبط بودم پرداختم روزی به قضاوت اهل فن گذاشته خواهد شد و خیانت هایی از دل عملکرد اعلی حضرت ها بیرون میاد که همگان انگشت حیرت به دندان بگزند.و متاسفانه آن روز برای دامپزشکی ایران بسی دور و بیهوده خواهد بود.با سپاس از توجه شما دوست عزیزم
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
دکتر شیبانی عزیز .
برادر الان در دولت جهادی که فهمیدم پرداخت غرامت دامهای راکتور سل و بروسلوز به بیمه اشتباه بزرگی بوده وهست و بارها گفتیم و کسی گوش نکرد .
الان چرا اصلاح نمی شود .
کارهای اشتباه گذشته چرا اصلاح نمی شود ؟
در دوران دکتر آقا میری ،احتمالا حضرتعالی ایران حضور نداشتید و یا در مناطق خوش آب هوا در حال استراحت بودید .

آقا شما عقل کل ،چرا این روند اشتباه اصلاح نمی شود .
چرا روز به روز بدتر از دیروز .

اگه بازی مافیا بود ،من هم تک تیرانداز بودم ،حتما به شما شک مافیایی می کردم و شک نکنید به شما شلیک می کردم .
اصلا این هم تناقض در حرفهای شما برادر .ندارد ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
مدیر کلی که نمیتواند تصمیم بگیرد و فرد یا افراد دیگری به جای او تصمیم میگیرند مترسکی بیش نیست پس حداقل شجاعت استعفا داشته باشد
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
9
4
حدف واکسیناسیون ابله، اقدام درستی بود که در بلند مدت باید نتیجه ان را بررسی کرد نه با یک سال بدیهی است .بدیهی است در سال اول به دلیل رایگان بودن چندین ساله واکسن مقاومت زیادی در برابر بهادار شدن ان شد و لی دامدار با توجه به طبعات بیماری سالهای بعد قطعا برای انجام واکسیناسیون اقدام میکرد همانند واکسیناسیون انفلو انزای طیور که همه مخالفت نمودند و حالا با دیدن حسنهای ان افتخار ان را به خود نسبت میدهمد در خصوص تسری به جرات میتوان گفت همه ندیون دکتر ماکنعلی هستند و در صورت تداوم ریلست ایشان قطعا وضع خیلی بهتر از الان بود درزمان اقای دستور که با دستوالعملهای من در اوردیی باعث بی انگیزگی کلیه کارمندان شد ولی با تیتیر شما موافقم علت مشکلات اقای دکتر ماکنعلی این بود که انسام باهوشی یود و باج نداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
ایشون در متن نوشته ای که منتشر کرده اند گفتند دکتر مرادی انسان باهوشی بود و باج نداد نه دکتر ماکنعلی،متن بهتر و دقیقتر بخوانید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
ایشون نگفتن من خودم از نطر خودم گفتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
شما نوشتید با تیتر شما موافقم پس یعنی بر اساس نوشته ها این رو گفتید نه نظر شخصی خودتون، و اگر هم اینطور هست پس نظر شخصی شما کاملا اشتباه و بر عکس هست.
رضا شیبانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
سلام دوست ناشناسم.مگر شما جایی نامی از جناب ماکنعلی دیدید در این نوشته؟!شنیده بودم اما اگر شما یقین دارید حذف واکسن آبله کار ایشان بوده پس به کارنامه اقدامات غیرکارشناسی ایشان افزودید.
لطف جناب ماکنعلی بسیار به بنده و همکار عزیز و دانشمندم جناب دکتر سیدعنایت الله موسوی در ارتباط با ترخیص مواد خانم و داروهای بی کیفیت رسیده دوست ناشناسم.
به قول حافظ
حالی درون پرده بسی فتنه می رود
تا آن زمان که پرده برافتد چه ها کنند؟!
ایشان با وجود و حضور بنده و جناب دکتر موسوی در قرنطینه استان هرمزگان مخالفت علنی داشتند.
راجع به واکسن آنفلوانزای فوق حاد همچنان در اشتباهید دوست عزیز.جناب ماکنعلی مسبتدانه،نامه عزل استاد عزیزم جناب دکتر طهرانی را به خاطر مخالفت علمی و مستند و مستدل،با هیجان و عجله همیشگی خود امضا کرد و البته دکتر طهرانی چنان بزرگمنش بود که کلید را به قول زنده یاد دکتر مرادی گراوند خودشان تحویل داد و از مجموعه فنی سازمان خداحافظی کرد.عرض کردم این مجال و مقال مناسب بحث های علمی نیست.لطفا بیشتر در این باره تحقیق کنید.و راجع به آنگارا و خصوصا مباحث مرتبط با سالمونلا که ایشان معتقد بودند باکتری سالمونلا در شرایط انجماد سالم سازی می شود و که همه منابع و مراجع علمی خلاف چنین عقیده ای را بیان کرده اند.
البته نمی دانم جناب دکتر ماکنعلی که هم اکنون در کدام ییلاقات خوش آب و هوا روزگار می گذرانند!
اما امیدوارم این پیام بنده را بخوانند و اگر عمری باقی ماند و مجالی دست داد و در جمعی علمی واقعگرا و نه محافظه کار حضور داشتند،از علم خودشان ما را باز هم مستفیض نمایند و پیامم برای ایشان آن است که:
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد
وای اگر از پی امروز بود فردایی!
ناشناس
| Japan |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
بله قشر نخبه سازمان دامپزشکی کشور به دکتر ماکنعلی بسیار بدهکار است و جواب خدمات ایشان به این قشر را با مرگ خودشان دادند یادمان نمی‌رود همکاری را که به واسطه فشارهای ایشان سکته کردند متاسفانه ایشان با برنامه‌ریزی دقیقی تمام صاحبان اندیشه سازمان را نابود کردند تا تنها متفکر باقی مانده خودشان باشند افسوس که صندلی ها وفادار نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
بنده نام تسری رو دیدیم بنده واکسیناسیون ابله رو دیدم و بنده واکسیناسیون انفلوانزا رو دیدم نامه ها و تلاشهای ابشان همه جا هست متاسفانه خدمات. ایشان و تضاد با منافع خیلیها کاملا در. کاکنتها مشخصه ،بله با تیتر موافقم در تیتر اسم کسی امده،بندع این خصوصیت رو در مرد بزرگ دکتر ماکنعلی دیدم ،سازمان نشینان که خودشون صد در صد تسری رو میگیرن باید هم سر عناد داشته باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
متاسفانه دکتر ماکنعلی بر خلاف تصور شما فقط اعتقاد به حرف خودشان داشتند و فقط میگفتند من،و اگر کس دیگری چیزی می‌گفت به بهای ضربه زدن به طرف بود،واقعا نمیشود بعضی ظلم ها را فراموش کرد.
گلوبال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
رسم دیرینه ای است که افراد ناشایست را در جایگاه شایسته بگمارند و افراد شایسته را زیردست ایشان قرار دهند.
افراد ناشایست؛از ترس و طمع حفظ جایگاه؛مطیع میشوند و افراد شایسته هم با دلسوزی امور را هندل میکنند و اغلب تحت سلطه و فشار باقی میمانند
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
سلام.
دکتر شیبانی دوبار با رجز خوانی شما بشدت مخالفم .
آدمها خاکستری هستند ،همانطور که در نهاد همه ما شر و خیر هست.
بنده هم در خیلی موارد با دکتر ماکنعلی مخالف بوده و هستم و عواقب آن را هم با جان و دل پذیرفتم و مستندات آن باید در بازرسی سازمان موجود باشد .

اما دکتر ماکنعلی کارها ی مثبتی هم در کارنامه خود دارد.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
آقای دکتر قیصر بیگی این داستان عشیره بازی را کنار بگذارید صد سال قبل شاید سخنان شما خریدار داشت الان نه ، ماکنعلی همان بود که از خود بجای گذاشت لازم نیست شما به اسم اپوزیسیون ایشان ، ایشان را جور دیگری جلوه دهید
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
اتفاقا دکتر ماکنعلی ،بنظر بنده بزرگترین خیانت را در حق استان لرستان کرد که استان خودش بود و بدترین رفتار را در سازمان با همشهریانش کرد .
اگر اطلاع ندارید بپرسید .بنده با ایشان هم عشیره آی نیستم .بنده فقط در استان ایشان ساکن هستم .
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
5
درود بر قلم و اندیشه نیکوی شما جناب آقای دکتر شیبانی گرامی
خواندن متن زیبا و دل نشینتان خاطرات همکاری با استادان بزرگوار و فرهیخته ای چون دکتر افشارپاد و دکتر مرادی عزیز را برایم زنده کرد.
صد افسوس که قدر این گوهران ناب و زران ارزشمند را نشناختند و میهن را از فرصت طلایی حضور این عزیزان بر مساند تصمیم گیری کلان و اثر گذار محروم کردند.روحشان شاد و یادشان زنده و جاوید
ناصر رسولی بیرامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
8
با سلام.
ابتدا لازم می دانم یادی بکنم از آقایان دکتر محمد بابایی و دکتر مراد مرادی گراوند ، عزیزانی که ناباورانه از دست رفتند. اقای دکتر بابایی واقعا مدیر خوبی بودند و می توانستند از همه ی کارشناسان و نیروها کار بکشند. تجربه ی زیادی داشتند. یادشان بخیر. همیشسه سر ظهر که می شد خودشان می آمدند و یا کسی را می فرستادند تا با هم ناهار بخوریم. دکتر مرادی هم واقعا تکنسین و کلینیسین خوبی بود و از طرف دیگر اهل مطالعه بود و وقت خودش را بیخود هدر نمی داد. شاید در سازمان من بیش از همه با او کار کرده باشم. از اصفهان که آمد به کتاب های انگلیسی روی آورد. انگلیسیش خوب بود اما در اصفهان بیشتر منبع اطلاعاتیش کتاب های فارسی بودند و وقتی طرح توقف واکسیناسیون شاربنش را ارائه کرد به اجرا گذاشتیم. بیشتر کلاس های بازآموزی با هم بودیم. در کلاس های بازآموزی سقط جنین و میکروبیولوژی و بعدها اپیدمیولوژی. رفته بودیم لرستان جهت اجرای دوره ی بازآموزی سقط جنین. شب هنگام درخواست کرد که در شهر به گردش برویم. گفتم نمی توانم و باید چند اسلاید را نو و تازه بکنم. گفتند: مگر می خواهی در هاروارد درس بدهی؟ همان اسلایدهای دو سه هفته پیش خوب است. مرد شوخی بود. یاد دکتر بابایی و مرادی و افشار پاد و همه ی عزیزان گرامی باد.
اما بیشتر هدف من از این نوشته یادآوری همکاری است که خوشبختانه حضور دارند و آن آقای دکتر وحید عطارد عزیز می باشند. وقتی مدیرکل استان فارس شدم با توجه به شناختی که از وی داشتم از شهرستان کوار به استان آوردم و سیستم بررسی و مراقبت ما را راه اندازی کرد. تهران هم که آمدم از دکتر هاشم زاده خواستم تا ایشان را به تهران منتقل کنند و در تهران نیز سیستم نوین بررسی و مراقبت را راه اندازی کرد. زبان تندی داشت و دارد و لحظه ای آرامش و آسایش سرش نمی شود. وقتی سیستم را راه اندازی کرد هر روز صبح زود به استان ها زنگ می زد و اگر گزارش بیماری نفرستاده بودند به آنها فحش و در و وری می گفت. لذا درخواست من از همکاران آن است وقتی یادی از سیستم مدیریت اطلاعات بیماری ها می شود حتما نام دکتر عطارد در اول جمله بیاید. داراب عزیز هم همکار بسیار فعال در سیستم بودند که همیشه برایشان آرزوی سلامتی و سعادت می نماییم.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
با سلام و احترام
هر نوشته ای که موجب شود تا عملکرد و تاریخچه و سیر پیشرفتهای عملیاتی و فنی حرفه دامپزشکی به تصویر کشیده شود و منبعی برای آیندگان باشد که اشتباهات کجا بود و افتخارات کدام فی نفسه با ارزش است ولی در این میان نباید اطلاعات اشتباه به همکاران داد ، شروع کار برای این سیستم نوین و تصمیم گیری برای راه اندازی آن پس از گذراندن چهار پایان نامه در دانشگاه تهران صورت گرفت و توسط جمعی از اساتید آن زمان دکتر نوروزیان ، دکتر بکایی و با اعزام دانشجویان مزبوربه سازمان دامپزشکی کشور ارائه گردید و رابط بین دانشگاه و سازمان هم آقای دکتر حسینعلی عرب بودند که معاونت وقت سازمان را در اختیار داشتند و دکتر سید محسن دستور با همراهی دکتر محمد بابایی بر اجرای این طرح تاکید کردند این تاریخچه درست طرح است جناب آقای دکتر بیرامی عزیز آن زمان شما تازه از دفتر دارویی به اداره مبارزه تشریف آورده بودید
متاسفانه وضعیتی را که اکنون در خصوص سیستم شاهد هستیم را باید برخی در همان گذشته پاسخگو باشند که چرا سیستم نتوانست به اهداف اصلی خود حتی نزدیک شود وقتی دلمان میخواهد همه امور در ید با کفایت ما باشد بدون لحظه‌ای درنگ یاد آن جمله معروف دوستمان می افتم: هیشکی هیچی نمی‌فهمه الا خودوم کاکو .....
غرض بیان واقعیت ها بود چرا که دانستن حق همکاران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
سلام دوست عزیز
چند سوال و چند توضیح دارم:
1 – اگر هدف ثبت تاریخچه ی درست است چرا خودتان را معرفی نفرمودید تا ببینیم شما چقدر در جریان امور قرار داشتید و در متن کار بودید و اطلاعات دقیق دارید؟
2 – مگر با چهار تا مقاله یا پایان نامه نوشتن سیستم مراقبتی به این عظمت پدید می آید و راه می افتد؟
3 – آنهایی که این پایان نامه ها را نوشتند آیا اصلا از سیستم مراقبت اطلاعی دارند؟
3 – هر اقدامی برای اجرا شدن به مسئول و پیگیر و برنامه ریز احتیاج دارد. اگر دکتر عطارد مسئول و پیگیر و برنامه ریز سیستم مراقبت نبود پس چه کسی مسئول بود؟ لطفا معرفی نمایید تا بشناسیم.
4 – برای راه اندازی سیستم جدید مراقبت، وقتی ما در استان بودیم با دامپزشکی چند کشور نامه نگاری کردیم و از تجارب آنها استفاده کردیم. لذا تاریخچه ی سیستم مراقبت سابقه ی درازی دارد.
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
سلام.
بنده شاگرد هر دو عزیز بزرگوار دکتر عرب و دکتر رسولی بوده و هستم .

دکتر رسولی در سازمان در خصوص کنترل و مبارزه و پیشگیری با بیماری ها تلاش‌های فراوانی کرد از نظر من قابل تقدیر و تشکر است .
دکتر عرب مرد بزرگ روزهای سخت ،همان روزها که خیلی ها سکوت کردند و آرامش خود را ترجیح می دادند ،سکوت نکرد و هنوز هم ایستاده در برابر ناملایمات و نامهربانی ها ی خیلی ها .
دکتر مرادی یادش گرامی ،می گفت وقتی این باکتری‌ها را مطالعه می کنید ،تازه می فهمید اینها چقدر باهوش و دقیق عمل می کنند ، ،همه برنامه های مبارزه ما باید دقیق و حساب شده باشد اگر می خواهیم این باکتری‌ها را کنترل کنیم و بعد از شرشان خلاص شویم .
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
جناب آقای دکتر عزیز

اسم من هیچ گاه مهم نبوده و الان هم اصلا اهمیتی ندارد کار درست همان‌جایی خراب خواهد شد که افراد بخواهند یک حرکت ملی را به نام خود تمام کنند راستش را بخواهید باید عرض کنم که بنده مستند با اشاره به تاریخچه شروع این حرکت ملی جاهایی که شما در جریان آن نبودید را کاملا تشریح کردم و با توجه با مطلب دکتر شیبانی ، نقش دکتر محمد بابایی و دکتر حسینعلی عرب و دکتر سید محسن دستور را تشریح نمودم ، شروع پروژه اینگونه بود جناب آقای دکتر و در این زمینه نقش آقای دکتر حسن ویشته را نیز نمی بایست کتمان کنید چرا که بسیاری از کارهایی که امکان انجامش نبود به همت ایشان بر روی روال افتاد
راستش را بخواهید آقای دکتر هر کشور دیگری کسی
ادعا کند که چنین کاری را یک نفر انجام داده است سخنانش را مزاح تلقی میکنند یا در راستگویی او تشکیک میکنند ، این سیستم ماحصل تلاشهای شبانه روزی کلیه همکاران از سازمان مرکزی گرفته تا ادارات شهرستان است و البته منشاء ایده و تفکر را که برایتان تشریح کردم چگونه بود اگر فرم دست‌نویس طرح تکفای سیستم را ندارید برایتان ارسال کنم تا امضای افراد را پای آن ببینید حالا بگذریم اینها مهم نیست مهم اینست که دست اندرکاران فعلی و آینده را به گونه‌ای تربیت کنیم که بتوانند سیستم را بهتر کنند و اگر جایگزینی بهتر از خودمان برای سیستم تربیت نکردیم نشانگر مشکل در وجود ماست
در پاسخ به سوال دوم شما باید عرض کنم بله متاسفانه برعکس نظر شما همه اعتقاد دارند بزرگترین کارها با پروژه های تحقیقاتی آغاز می‌شوند البته دانشگاه زمان شما با دانشگاههای اکنون متفاوت بودند و حق دارید برای تحقیقات ارزشی قایل نباشید

آنها که این پایان نامه ها را نوشتند شدند مسئول پایش و مراقبت دفاتر مختلف سازمان و یا برخی استانهای مهم

اتفاقا برعکس شما ما اعتقاد داریم دلیل اینکه تضارب آرا در پیاده سازی سیستم صورت نگرفت همین خصیصه جناب آقای دکتر عطارد بود که اصولاً اعتقادی به مشارکت جمعی نداشت و تصور میکردند سایرین باید گوش به فرمان ایشان باشند از افراد موثر نام بردم و اینکه سیستم چگونه پایه گذاری شد همکاران هم وقتی میخوانند نوشته های من و شما را در می یابند که کدام به واقعیت نزدیکتر است متاسفانه آقای دکتر عطارد حتی در زمان بازنشستگی هم نقشه های پایه کشوری را در اختیار نداشتند که بتوانند مطالعه جغرافیایی انجام دهند

اشتباه شما هم همینجا بود که خواستید به روش بازگردانی از روی دست کشورهایی که موقعیت آنها هیچ مشابهتی با ایران ندارد این کار را اصلاح کنید که گذر زمان نشان داد این برنامه شما اشتباه بود ، شما مترجمین فنی سازمان را کنار گذاشتید تا تجربه دیگران را عیناً پیاده کنید که نشد البته یک زمانی هم با ترکیه ارتباط برقرار کردید که نتیجه معکوس از آن گرفتید خاطرتان هست که ....

اینها هیچ کدام مهم نیست مهم اینست که کشور روز به روز جلوتر از روز قبل خود باشد که با برنامه شما امکانپذیر نبود
ناصر رسولی بیرامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
با سلام دوباره
وقتی از سیستم جدید مدیریت اطلاعات بیماری ها صحبت می کنیم باید دقیقا آن را تعریف کنیم تا موجب خلط مبحث نشود. مهمترین شاخصه های این سیستم یکی ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت است. و دوم داشتن ارجاع جغرافیایی. قبل از آنکه این سیستم راه بیافتد نیز در سازمان دفتر بررسی و مراقبت وجود داشت که بیشتر خانم دکتر فیروزی عزیز مسئول ان بودند و در برهه¬هایی هم این دفتر با دفتر مبارزه ادغام می¬شدند. در آن دوره که خانم دکتر فیروزی مسئول آن بودند ابتدا گزارشات به صورت کاغذی و بدون مرجع جغرافیایی به سازمان ارسال می شد و در اواخر دهه ی 1370 یا اوایل دهه ی 1380 همان گزارشات کاغذی گاهی با اینترنت نیز ارسال می گردید و مسئول این بخش از گزارشات بیماری ها بیشتر آقای دکتر منتظری عزیز و یاران مهم وی دکتر افشار و دکتر قاسمی بودند. البته در آن دوره اصلا اینترنت گستردگی و شکل دهه ی 1390 را نداشت و اکثر استان ها حتی مجهز به کامپیوتری که بتواند به سازمان اطلاعات ارسال نماید نبودند. اما سیستم فعلی گزارش بیماری ها بسیار متفاوت است و برای راه اندازی آن، دستگاه های جی.پی.اس. خریداری شد و بعد از آموزش به استان ها داده شد تا مختصات واحدهای اپیدمیولوژیک خود را در آن دستگاه ضبط کنند و به سازمان ارسال نمایند که در این زمینه آقای دکتر ویشته و دکتر عبدالهی عزیز مهمترین همکاران بودند. اینکه چرا سیستم به اهداف خود نرسید موضوع جداگانه ای است. مگر طرح سل و بروسلوز که بیش از شصت سال است اجرا می شود به نتیجه رسیده است؟ بحث به نتیجه نرسیدن برنامه ها بحثی دیگر است که باید جداگانه بررسی شود و مواردی را که شما در این مورد به اشاره گفتید من هم قبول دارم.
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
5
باتشکر از مقاله زیبای دوست عزیزمان اقای دکتر
رضا شیبانی درباره بزرگداشت یاد پیشکسوتان و زحمتکشان عرصه دامپزشکی وبه امید روزی که مسولان با دید باز برای رفع مشکلات همکاران مصلحت جمعی را درنظر بگیرند . انشاله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
جناب دکتر قیصر بیگی اگر از دکتر صفاریان سخن میگید یعنی حداقل ۳۰ سال مستقیم در سیستم دامپزشکی مشغول به کار بودید . واین ادبیات شما به دامپزشکی با ۳۰ سال تجربه نمیخوره . چه اصراری دارید با قلم خود به همکارانتان توهین کنید ؟ اصلا طول عمر ریاست کدامین عزیز آنقدر بوده که پیشرفت ها رو بشه رصد کرد . برای بهم ریختن سیستم بک سال هم کافی ست . اینجا صحبت از نامهربانی روسا با کارشناسان بود والا درخصوص عملکرد ملی هرکدام قلم ها میشه زد . اتفاقا همون ماکنعلی که گفتید ............... جعبه سیاه واکسنهای بی اثر خریداری شده همچنان درسازمان حضور داره . اینو گفتم که بهت ون آدرس بدم خیلی از دوستت طرفداری نکنی . این آقا حتی یکبار به تنها استانی که دراون خدمت کرد سفر نکرد ..................
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
سلام.
جالبه من کار کلینیکی انجام می دهم دقیقا ۲۰ سال ،الان اگر یک کیس را چند تا از همکاران ویزیت کنند و بنده هم ویزیت کنم .حتی اگر بعد از بنده همکاری هم ویزیت بکند ،دامدار هم را بیخیال می شود و کلیه مسئولیت‌های درمان آن دام به گردن من می افتد ،بعضی وقتها به مشکل بر می خوریم و دام تلف یا به کشتارگاه ارجاع داده می شود حتی اگر بعد از بنده هم توسط سایر همکاران ویزیت شده باشد ،باز دامدار من را مقصر اصلی می داند .
حالا شده حکایت دکتر ماکنعلی،
آلان فکر می کنم تا یک قرن اخیر هر اتفاقی در جامعه دامپزشکی بیفتد مقصر ش ماکنعلی است بابا دوران ایشان تمام شد رفت .
تا بود فقط شرش به ما رسید .

درباره حالا و آینده صحبت کنیم بنظرم بهتره.

خصوصیت بارز دکتر صفاریان صداقت و صراحت ایشان در کلام است ،هیچ وقت خودش را بخاطر خوش آمد کسی سانسور نمی کند و حرفش را بدون مقدمه چینی و حاشیه ،بیان می کند .
ای کاش الان می شد دوباره بیاد سازمان .
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
وقتی آرزوی برگشت دکتر صفاریان به سازمان رو دارید خاطر تان باشد که ممکن است خانم دکتر سالار آملی نیز همراه ایشان تشریف بیاورند و دوباره رخدادهای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران این بار برای سازمان دامپزشکی کشور تکرار شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
چگونه میگویید دوران دکتر ماکنعلی تمام شد و رفت،اصلا اینگونه نیست،ایا وقتی عملکردی سبب نابودی یک نفر شود،ایا باید گفت تمام شد و رفت،به هیچ عنوان با این موضوع موافق نیستم،هیچ وقت عملکرد و دوران دکتر ماکنعلی تمام نشده،همواره باید فرد پاسخگوی اعمال خود باشد.
کامیاب قیصربیگی
|
Germany
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
4
3
سلام.
با آرزوی سلامتی و تندرستی برای آقای دکتر شیبانی و اسپند دودی برای قلم ایشان .

اصلا نمی پذیرم و برایم قابل درک نیست ، سکوت بزرگان این حرفه در سال‌های اخیر و رفتن به کنج عافیت و سپردن زمین بازی به کوته فکران علمی و اخلاقی .

از خصوصیات بارز جامعه دامپزشکی سکوت و کنار آمدن با صاحبان صندلی ریاست به وقت قدرت و عقده گشایی به وقت کنار کذاشتن از صندلی ریاست است .

دکتر شیبانی گرامی ،خیلی منتظر نوشته های پر مغز شما بودم در دوران ریاست دکتر اقامیری ،ولی متاسفانه یا بنده ندیدم و یا خبری نبود .

یاد دو همکار گرامی سفر کرده گرامی .

گذشته چراغ راه آینده است ،اما برای ما بازگشت به ریل گذاری قبلی سخت و پر هزینه شده،شاید سال‌ها طول بکشد دوباره افرادی چون دکتر صفاریان ،دکترسیاری و دکتر دستور بر مسند سازمان قرار بگیرند و باز ما در این سال‌های وبا ،امیدواریم .

حرف های ناگفته زیاد است و تیغ سانسور حکیم نامهربان برآن.

امیدوارم این بار جامعه دامپزشکی با نحو انتخاب ریاست سازمان دامپزشکی توسط وزیر محترم فعلی وزارت جهاد کشاورزی ،منفعلانه برخورد نکند .
الان دیگه زمان آزمون خطا نیست و جامعه دامپزشکی و مردم دیگر طاقت گذراندن دور ه کار آموزی شخص دیگری در سازمان دامپزشکی را ندارند .
اگر واقعا فرد معرفی شده حداقل های لازم را نداشت ،سکوت نکنید .

دکتر شیبانی نوشتن از سر درد است و شرف ،شک ندارم باز برای ایران خواهید نوشت .

اختلاف نظر موجب شکوفایی و قدرت یک مجموعه علمی می شود و تا تضارب آرا نباشد ،پیشرفتی شکل نمی گیرد.

رسم مروت نیست یکی دست بسته به زنجیر و یکی تازیانه بدست .
محفوظ
|
Germany
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
3
باسلام.خواستم جواب دکتر قیصربیگی رو بدم که نوشته چرا دکتر شیبانی زمان آقامیری چیزی ننوشت من نمی‌دانم دکتر شیبانی اینکار رو کرده یانه ولی خود بنده بارها و بارها در زمان دکتر آقامیری و ماکنعلی متن‌های بشدت انتقادی نوشتم ولی حکیم جان همه را سانسور کرد و حداقل خود حکیم می‌داند که همه تحلیل هایم درست و پیشگویی هایم به واقعیت پیوست.خلاصه نقش سانسور حکیم جان را در نظر گرفته و سپس اظهار نظر فرمایید. خدا شاهد است اگر نظرهای ارسالی به حکیم را در همین سال‌های حکومت ماکن و آقامیری در یک کتاب جمعبندی و ارائه کنید از تمامی کتب دانشگاهی و متون علمی موجود پر مغز تر و راهگشاتر خواهد بود. امتحان کنید.
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
4
با سلام بر همکاران محترم‌: خواستم کامنتی بگذارم به درازا کشید .. تاریخچه ایجاد سیستم مراقبت از بیماریهای دامی را شروع به نگاشتن کردم و‌ امیدوارم که به زودی تمام شود و با محبت حکیم‌ مهر به‌چاپ رسد تا از اظهارنظرهای پراکنده جلوگیری گردد .. و همگان بدانند از کجا شروع شد و به کجا کشید .. مدارک و‌ نامه نگاریها همگی در آرشیو دفتر بررسی و‌ مراقبت بیماریها موجود است .البته دفتر بهداشت و‌ مدیریت بیماریهای دامی فعلی اگر به زباله دانی قرنطینه سازمان ریخته نشده باشند که یحتمل اینگونه است ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
اگر میدانستید آخرش جایش زباله دانی است چرا با یک برنامه اکسل هم میشد همین کار را بکنید و نکردید. این همه هزینه .......... برای هیچ
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
دوست و همکار ناشناس من
حق را به شما میدهم که اینگونه در خصوص این سیستم سخن بگویید چرا که در حال حاضر نه تنها مزیتی بر نرم افزار اکسل ندارد که بلکه عقب تر از آنست

وقتی سخن از سیستم اطلاعات جغرافیایی مطرح می‌شود مهمترین بخش آن بجز نرم افزار و سخت افزار و .... نیروی انسانی متبحر و تربیت شده ای است که این دیتاها را به اطلاعات و در نهایت به دانش تبدیل کرده و براساس آن تصمیم گیری نماید ، متاسفانه در سازمان نیل به این مهم رخ نداد و هر چه تلاش بود تهیه نرم افزار و سخت افزار بود و برخی هم در این میان تصور کردند این سیستم میتواند جایگزین دامپزشک متبحر و دوره دیده ای همچون مرحوم دکتر افشار پاد و مرادی و فیروزی و .... شود
به دقت نوشته ها و مرقومه های دکتر عطارد را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم سهوا قسمتی از تاریخچه فراموش نشود اکنون که دیگر در استخدام سازمان نیستید که ملاحظات داشته باشید ولی استخدام وجدان خود هستید شما هنوز پتانسیل اثرگذاری بر این حرفه را دارید پس بیایید کاری را که در آن سالها به دلیل مدیریت های مختلف نتوانستید به انجام برسانید را تمام کنید می‌فرمایید چگونه ؟ مطلب تان که منتشر شد در قالب کامنت برایتان خواهم نوشت که شما چگونه میتوانید موثر باشید تا نیازی به مسئول فنی بودن در شرکت دارویی نداشته باشید گاهی باید به جوان‌ترها میدان داد آقای دکتر تا جوان تر تحمیلی برایتان نفرستند
رضا شیبانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
1
3
(ویژه خدمت جناب قیصر بیگی)
با سلام مجدد خدمت همکاران فرهیخته و دوستان ارجمند.خیلی خرسندم که نوشته ناقص این کمترین و کوچکترین عضو مجموعه دامپزشکی کشور،بهانه ای برای مباحثه بین همکاران به ویژه بزرگان و پیش کسوتان عزیزمان شد.
دوست عزیزتر از جانم جناب قیصر بیگی توصیه ای برادرانه برای شما دارم.ما تحصیل کرده های قرن ۲۰ و ۲۱ هستیم.زمانی که از آموخته های ادبی و مذهبی خود در مذمت جدل و سفسطه نیاموخته ایم چگونه خواهیم توانست از رفرانس های مدرن بهره مند شویم:
جناب قیصر بیگی عزیز همواره از تعصب و مجادله بپرهیزید.مباحثه و مناظره علمی و منطقی و دوستانه ضامن نتیجه گرفتن از بحث است.

وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»سوره نحل
اى رسول! با ایشان، با روشی پسندیده مجادله کن.»

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
«مَا ضَلَّ قَوْمٌ إِلَّا أَوْثَقُوا الْجَدَلَ‏.»
هیچ قومى گمراه نشد، مگر اینکه به بحث و جدال تکیه کردند



«المِراءُ بَذرُ الشَّرِّ، مجادله، بذرِ شرّ است.

امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمایند: «الجَدَلُ فی الدِّینِ، یُفسِدُ الیقینَ»مجادله کردن در دین، یقین را تباه می‌کند.
برای انبساط خاطر شما و همکاران، داستان معروف و نمادین ابوالقاسم قشیری و ابوسعید ابولخیر را خدمت شما دوست عزیزم یادآوری می کنم
که شیخ آنکس را گفت کی برو و به نزدیک استاد شو و بگو که آن پشه هم تویی ما هیچ چیز نیستیم و ما خود در میان نیستیم!
باری دوست ما خود در میانه نیستیم.
اما در باب جناب دکتر آقامیری و سیاست های پوپولیستی تحت عنوان اردو و رزمایش جهادی (که البته دیکته از بالادست بود و با مقوله حذف خودسرانه واکسن و افزودن خودسرانه واکسن تفاوت ماهوی بسیار دارد)بنده نوشتم اما حکیم مهر به مصلحت دید منتشر نشود و حق دادم به این دوستان چرا که به راستی گریزی و گزیری جز مصلحت اندیشی در فضای فعلی حاکم بر رسانه نیست مگر شما جناب قیصر بیگی می توانید مقوله بازده سازمانی اردوهای جهادی را به نقد بکشید و آنگاه به بند کشیده نشوید؟!بسم الله این گوی و این میدان.
افزودن زیرکدهای واحدهای اپیدمیولوژیک در زمان جناب آقامیری فاقد توجیه فنی و علمی بود و امیدوارم بزرگان علم آمار و اپیدمیولوژی به آن بپردازند چون در این رابطه کامنتهایی گذاشته ام قبلا.
جناب قیصر بیگی بنده بیش از یک دهه در استان عزتمند هرمزگان و بین بندرنشین های شریف زیسته ام و افتخار می کنم و چنان خوش آب و هوا نیست که جنابعالی به کنایه فرمودید.
بد نیست شما و بسیاری از دوستان بدانند شروع به کار سازمانی جناب ماکنعلی شهرستان حاجی آباد هرمزگان بوده است بنابراین راجع به شیوه کاری ایشان و حتی چگونگی دریافت بورسیه خارج از کشور و ... من و همکارانم در هرمزگان اطلاعات بیشتر و دقیق تری دارم تا شما که هم استانی ایشان هستید.به حرمت جناب ماکنعلی، زبان و قلم را همین جا از چرخش باز می دارم اما آگاهان امر نیک می دانند و گاهی اوقات زنده یاد دکتر مرادی گراوند همین ها را با تندی راجع به جناب خلج و ماکنعلی بازگو می کرد که چرا این مرحوم نتوانست با هزینه سازمان مقاله اش را خارج از کشور در کنفرانس ها ارائه دهد،بورسیه تحصیلی سازمانی پیش کش!
رئیس سازمان با کدام حق و اختیار قانونی می تواند به همکار پرتلاش استان توهین کند ؟کاری که جناب ماکنعلی کرده است.
و ماجرای بعد از اتمام ریاست و نقل مکان به سازمانی دیگر و مسائلی که در مورد تایید آزمایشگاهی بیماری در مزارع مرغ مادر ماهان کرمان و بی حرمتی ایشان به همکاران استان کرمان، خود داستان تراژیکی است که شاید همکاران کرمانی بخواهند راجع به آن خاطره ای بازگو کنند برای تنویر افکار همکاران عزیز.
جناب قیصربیگی این ها را هم‌ اضافه کردم چون با سوابق نوشته های سالهای قبل بنده و کامنتهای تند و مجادله ای شما به نظرم آمد لازم است خدمتتان عارض شوم هیچ عناد و حسادتی در وجودم در طول عمرم نسبت به احدی نداشته ام.
و چنان که شما فرمودید بنده اهل رجزخوانی نیستم
رجز را در جنگها می خوانند دوست فرهیخته من
در کاربرد واژگان دقت بسیار کنید
به هر حال از توجه بسیار زیاد از حد شما به نوشته بنده سپاسگزارم.
در پایان باز هم شما را به شعر مولانا ارجاع می دهم
غرض‌ها تیره دارد دوستی را

غرض‌ها را چرا از دل نرانیم
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| United States of America |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
سلام.
نمی خوام برگردم به گذشته ،فقط جناب شیبانی عزیز بدانید زخم ما کاری تر از زخم شماست و بعدها شاید مطلع شوید .
اما قبول کن که از صاحب قلمی چون شما نپذیرم ،در برابر تغییرات مکرر دفتر مبارزه سازمان بی تفاوت باشید ،از اظهار نظرهای غیر علمی حوزه ریاست سازمان تا مسول امور استانها و خیلی از مدیران ارشد سازمان .
حکایت های وزرات خانه بماند .

در پایان مثل همیشه برای شما آرزوی تندرستی و عاقبت بخیر دارم.
هامون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
درود بر جناب دکتر شیبانی عزیز
خواستم عرض کنم که اردوهای جهادی همونقدر پوسیده بودند که اون جناب دکتری که در استان اونهمه چوب اردوهای جهادی رو برای ارتقا خودش به سینه زد هم عاقبت به جایی نرسید و مجبور شد تا به مرکز برود و از استان خداحافظی بکند و دست خالی بماند و حاصلی هم از نمایش دادن اون اردوها نبرد...
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
2
منظور مکاتبات و‌نامه های مربوط به سیستم‌ است که به زباله دانی ریخته میشود و‌ کسی هم به انها رجوع نمیکند تا مشخص شود چطور ایجاد شد … وگرنه سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماریهای دامی از ارزش والایی برخوردار است و اگر بکار گرفته نشد دلایل مختلفی داشت از جمله اینکه عدم کنترل بیماریها را به‌ خوبی نشان میداد که به مزاق عده ای خوش نمی امد . البته بنده چون نگارنده نامه ها با استفاده از کامپیوتر بوده ام‌ تاکنون در حفظ انها کوشیده ام .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
4
دکتر مرادی کارمند نبود ، کارشناس بود . نه از کارشناس هایی که فقط تئوری بلد هستند و با حوزه عمل بیگانه اند . او هم کلینیسین خبره ای بود و هم بر تئوری حرفه اش مسلط بود . دیدگاه کشوری داشت و لذا روی طرح های واکسیناسیون ملی روتین !! نقد و بررسی داشت .
لذا دو سری مخالف داشت آنها که فقط چماق تئوری در دست شان بود و آن ها که فقط منجنیق عملی همراه شان بود که این گروه البته کمتر بودند .
از کسی پیش من گله میکرد که او یک ریال با حوزه عمل آشنا نیست و تصمیم برای مملکت میگیرد . این اواخر شخص مورد نظر او را قویا محدود نموده بود.
و این خیلی او را در منگنه گذاشته بود تا شنیدیم خبری را که نباید می شنیدیم...
پاسخ ها
رضا شیبانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
درود بر شما همکار بزرگوار
روح ایشان شاد
همواره در پی نوآوری و نقد و بررسی مسائل فنی جاری و ساری بودند.تابو شکنی سنجیده، علمی و منطقی از ویژگی های زنده یاد دکتر مرادی بود. خاطرم هست اوایل دهه ۹۰ تشریف آوردند هرمزگان و پس از کلاس تئوری،همکاران رو به یک واحد روستایی بردند و توبرکولیناسیون رایج رو نقد کردند و در حال راستی آزمایی تست caudal fold و ارزیابی محاسن و معایب اون بودند.
روحشان شاد
و باز هم سپاس بسیار که مشارکت فرمودید در این بحث.
برای حضرتعالی که نمی شناسم و همه پیش کسوتان ارجمند حوزه آکادمی و اجرای دامپزشکی تندرستی و سربلندی و دلشادی آرزومندم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
0
5
جناب دکتر شیبانی برای شما سلامتی خواستارم . بطور کلی در فضاهای اخیر، قدر زر را گویا زرگر !! نمی شناسد . زرگران که زر سرخ را از خرمهره کمتر تشخیص میدهند . یادم هست دکتر ابراهیم زاده در اتاقی محبوس نشسته بود . میگفت من شاید هزار ساعت دوره داخلی و خارجی دیدم . تعجبم که چرا نمی فرستند حداقل ریسک انالایسیس را تدریس کنم . او در محبوسی از سازمان رفت که رفت که رفت.
البته الان نیز کارشناسانی که به علم اصالت میدهند در سازمان هستند که یا تیغ سیاست شمشیر آن را کند و آن ها را گوشه نشین کرده و یا جوکلی غیر علمی سازمان نای آنها را فشرده است .
یاد دکتر بابایی و دکتر مرادی بخیر باشد .
بشری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
5
درود بی پایان آقای دکتر شیبانی
نوشته تان از دو عزیز دامپزشکی همانقدر که زیبا نگاشته شده همانقدر هم دل گرم کننده بود با آقای دکتر چند سالی همکار بودم به راستی بزرگ زاده بود. با آقای دکتر بابایی چند بار در باره ی مایه کوبی تب مالت در گاو صحبت کردم و برایشان احترام زیادی قائل بودم. خدایشان بیامرزد و نگهدار شما باشد.
(نوریان مر نوریان را طالبند)
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
1
باسلام.حکیم جان ببین هر وقت گشاده دستی فرمایید و کمی عافیت طلبی و محافظه کاری را کنار بگذارید بحثهای خوبی رخ خواهد داد . در سابقه حکیم جان نگاه کنید چنین آماری سابقه نداشته است. 50 نظر منتشر شده و فقط 5 نظر غیر قابل انتشار تشخیص داده شده .
احسان مقدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
1
5
همکار محترم جناب آقای دکتر شیبانی
با سلام و تقدیم احترام، نوشته دلپذیر شما را خواندم و مرا به یاد بسیاری از عزیزان و همکاران پیشکسوت سازمان انداخت که اکنون متاسفانه در قید حیات نیست، و از خداوند متعال برای آن عزیزان رحمت و مغفرت آرزومندم، و امیدوارم سایر همکاران در ادامه فعالیت های سازنده شان ، راه این بزرگواران را ادامه دهند
پاسخ ها
رضا شیبانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
تندرست و سربلند و دلشاد باشید جناب دکتر. از لطف و محبت شما و سایر همکاران عزیز و ارجمند بی نهایت سپاسگزارم. امیدوارم وجود شما و بقیه ذخایر ارزشمند دامپزشکی کشور پاینده باشد. خیلی دوست دارم و همواره وظیفه خود دانسته ام فرصتی دست دهد و حوصله ای باشد که هر از گاهی راجع به یکی از بزرگان دامپزشکی چه در عرصه آموزش، چه پژوهش و چه اجرا متنی بنویسم. رشته مقالاتی که با جمع بندی کامنتهای دوستان و همکاران عزیزمان در سراسر کشور به صورت کتابی منتشر شود. و چه بهتر راجع به بزرگانی که در قید حیات هستند چنین مباحثی مطرح شود. مثلا در رابطه با فضایل اخلاقی و جایگاه علمی استاد گرانقدر و فرزانه و ادیب، جناب دکتر اوستا صدرزاده.
ایده هایی در سر داشتم برای چنین اقدامی اما به قول خواجه شیراز:
در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز
چه توان کرد؟ که سعیِ من و دل باطل بود
ارادتمندم و باز هم سپاسگزارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
9
با سلام و احترام خدمت همکاران محترم .
سپاس فروان از همکار گرامی جناب آقای دکتر شیبانی.
یاد آقای دکتر مراد مرادی گراوند، آقای دکتر جعفر دورودی، آقای دکتر غلامعلی کیانی، آقای دکتر محمد بابایی، آقای دکتر خسروی،خانم دکتر سیرتی، آقای دکتر رامین جهانگیر سلطانی، آقای دکتر جلال صانع پرست، آقای دکتر اسدزاده، خانم دکتر حدادپور و عزیزان دیگری که از بین ما رفتند گرامی.
نظر شما
ادامه