کد خبر: ۷۵۸۶

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به تعداد واحدهای دامی و میزان جوجه‎ریزی در سال از اهمیت فعالیت دامپزشکان وتولید سالانه 950 هزار تن گوشت قرمز در کشور خبر داد.

دکتر سید محسن دستور در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی، بخش دام در کشور را یکی از بخش‌های مهم به لحاظ اهمیت در اشتغال و نقش آن در سلامتی انسان دانست.

وی اظهار کرد: از نظر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز این بخش دارای اهمیت زیادی است چراکه تاکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش‌های مختلف دامی صورت گرفته و در بسیاری از موارد ما در تولیدات دامی رتبه‌های جهانی را کسب کردیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: از طرف دیگر بخش دام تاثیر مستقیمی در حوزه توسعه انسانی و بهداشت دارد که باید از این جنبه نیز مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

دستور ادامه داد: در زمینه حفظ سرمایه‌گذاری‌های صورت گفته در این بخش نیز حساسیت‌های زیادی وجود دارد چراکه با توجه به تغییرات احتمالی امکان از بین رفتن سرمایه وجود دارد.

وی با بیان اینکه سختی‌های زیادی در راه خدمات‌رسانی در این بخش وجود دارد، تصریح کرد: در کشور 85 هزار واحد دامی وجود دارد که باید خدمات دامپزشکی به آنها ارائه شود و همچنین بیش از یک میلیارد نیز جوجه‌ریزی در طول سال انجام می‌شود که بر اهمیت کار می‌افزاید.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مرزی بودن خراسان جنوبی شرایط ویژه‌ای را برای استان ایجاد کرده که باید مورد توجه قرار گیرد تا سبب بروز مشکلات بهداشتی نشود.

دستور تردد بی‌رویه مرزی و خارج از معمول و قاچاق دام صورت گرفته در این مرزها را از عوامل مهمی در راستای ایجاد شرایط خاص برای خراسان جنوبی دانست و گفت: وجود این مسئله سبب ایجاد حساسیت‌های زیادی در این بخش شده است.

وی با بیان اینکه 60 درصد بیماری‌های واگیر بین انسان و دام مشترک است، افزود: اکثریت این بیماری‌ها نیز از دام به انسان منتقل می‌شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یکی از بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام را بیماری تب مالت انسانی عنوان کرد و گفت: در دهه 60 و 70 این بیماری در کشور بیش از 90 هزار نفر را آلوده کرد که با اقدامات صورت گرفته سال گذشته این آمار به 11 هزار نفر در سطح کشور کاهش پیدا کرد.

دستور یادآور شد: با توجه به شرایط مرزی بودن خراسان جنوبی خدمات دامپزشکی باید در این استان با ظرافت و حساسیت بیشتری دنبال شود.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه