کد خبر: ۷۵۹۵۰

حکیم مهر: یک دامپزشک علامتی را توضیح داده است که طبق آن بر اساس نحوه حرکت گوش‌های سگتان، ممکن است او‌ به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برترین‌ها، چارلی که با نام کاربری @charlie.vet.nurse در تیک تاک حضور دارد، ویدیویی از سگ پیرنه بزرگ چهارساله‌ای منتشر کرد که در مطب جراحی فوریتی دامپزشکی نشسته بود. او علائم بیماری سگ و شکل ظاهری او را نوشت و از بینندگان خواست تشخیص‌ خود را در مورد بیماری این سگ بیان کنند.

چارلی توضیح داد که این پیرنه بزرگ دست‌کم ۲۴ ساعت بی‌حال بود و افزون بر آن، «گوش‌هایش بی‌آنکه بادی بوزد، تکان می‌خورد». سپس این دامپزشک نحوه لرزیدن گوش‌های سگ را که روی زمین دراز کشیده بود، نشان داد، که شبیه وقتی سگ سرش را از شیشه ماشین بیرون می‌آورد، تکان می‌خورد.

از ۱۶ اوت، زمان انتشار این مطلب در تیک‌تاک، بیش از ۱۰۰ هزار نفر آن را تماشا کرده‌اند. برخی افراد فقط می‌خواستند بدانند حال این سگ در نهایت خوب شده است یا نه، و برخی دیگر نیز پژوهش‌هایی انجام دادند و حدس زدند که ممکن است چه مشکلی داشته باشد.

یک نظردهنده حدس زد که «چیزی مثل بیماری لایم [بیماری‌ کنه‌زا] و کم‌خونی ... باعث می‌شود احتمال بدهم شاید ارلیشوز باشد. (دنبال بیماری‌ها گشتم هاها)»، و یکی دیگر از نظردهندگان نوشت: «مغز فندق استرالیایی [ماکادمیا] خورده؟‌ [لرزش] گوش‌ها واکنش به لرز و کم‌خونی است.»

یک نفر حدس درست را نوشت که «بابزیا گیبسونی» بود. چارلی در ویدیو بعدی که ۱۷ اوت منتشر کرد، گفت که گروهش برای تشخیص بیماری این سگ [آزمایش] اسمیر خون – نمونه‌گیری خون از گوش و بررسی آن زیر میکروسکوپ– انجام دادند. به گفته این دامپزشک، «به دلیل شیوع کنه و بیماری‌های قارچی» در اوکلاهما، انجام این آزمایش «ضروری است.»

چارلی در توضیح این ویدیو گفت که بابزیا گیبسونی باعث «دیسکینزی کانونی دوطرفه  گوش»‌ در این سگ شده است. دیسکینزی کانونی دوطرفه گوش اصطلاحی است که برای توصیف حرکات غیرعادی صورت یا عضلات مربوط به گوش در دو طرف صورت به کار می‌رود.

دکتر آنتونیو دمارکو، دامپزشک مستقر در کانزاس سیتی و مسئول ارشد پزشکی و مربیگری در گودوتز (GoodVets)، در گفت‌وگو با نیوزویک توضیح داد که با تشخیص چارلی موافق است. او گفت: «به‌نظر می‌رسد بابزیا تشخیص درستی باشد. بابزیاها تک‌یاخته‌‌‌ای‌اند- انگل‌های تک‌سلولی- که به گلبول قرمز خون حمله می‌کنند.»

دمارکو توضیح داد که بابزیا گلبول‌های قرمز یا آربی‌سی را هدف قرار می‌دهد، و افزود: «این گلبول‌ها ممکن است گسیخته یا نابود شوند، و کم‌خونی شدیدی پدید آید.»

«گلبول‌های قرمز باعث انسداد رگ‌های بسیار باریکی به نام مویرگ نیز می‌شوند. وقتی چنین وضعیتی رخ دهد، بافت آن محل کم‌کم از بین می‌رود.» او افزود: «این امر احتمالا در بخش‌هایی از مغز [سگ مزبور] رخ داده است که مسئول عملکرد فاسیکولاسیون‌ [پرش عضلانی] عضله گوش است.»

هرچند به ‌نظر بسیاری از نظردهندگان این تکان‌ها «بامزه» بود، به گفته دمارکو، می‌توانست به آسیب‌های جبران‌ناپذیری بینجامد. او گفت: «اگر درمان نشود، احتمالا ممکن است به مرگ منجر شود. هنگامی که مغز درگیر می‌شود، پای گونه‌ای پیش‌آگاهی محافظت‌شد در میان است. این می‌تواند به معنای احتمال آسیب مغزی بلندمدت یا مرگ باشد.»

چارلی در توضیح [ویدیو خود در] تیک‌تاک نوشت که به دلیل تشخیص بهنگام، توانستند به‌سرعت به این سگ آنتی‌بیوتیک بدهند. او در پاسخ به یکی از نظرها نیز نوشت که این سگ «به درمان پاسخ مثبت داد و کاملا بهبود یافت.»

 

نظر شما
ادامه