کد خبر: ۷۶۰۴۰
تعداد نظرات: ۶۸ نظر

حکیم مهر: برای نخستین بار در کشور، محققان دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد در یک همکاری بین دانشگاهی موفق به ساخت واکسن نوترکیب تحت واحد «آنفلوانزای H۹N۲» با استفاده از مهندسی ژنتیک شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، برای نخستین بار در کشور، این موفقیت که حاصل نتایج رساله ی تخصصی «امیر اصغری باغخیراتی»، دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است، می‌تواند علاوه‌بر کاهش علائم بیماری آنفلوانزای پرندگان تحت تیپ H۹N۲، سطح ایمنی را بالا برده و سبب کاهش دفع ویروس شود.


دکتر جمشید رزم‌یار، استاد راهنمای اول این رساله درباره اهمیت ساخت این واکسن و دستیابی محققان کشور به فناوری ساخت واکسن نوترکیب با استفاده از مهندسی ژنتیک، گفت: با توجه به اینکه ایران جزو ۱۰ تا ۱۴ کشور تولیدکننده عمده مرغ و تخم‌مرغ در جهان است، ساخت واکسنی که بتواند باعث کاهش تلفات شده و با ایجاد ایمنی از بیماری جلوگیری کند حائز اهمیت است.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود: بیماری آنفلوانزا یک بیماری حاد تب نزله‌ای است که می‌تواند به‌راحتی از طریق ذرات تنفسی یا تماس مستقیم منتقل شود. ویروس‌های آنفلوانزا به‌طورکلی در سه تیپ A، B و C تقسیم‌بندی شده‌اند که تیپ B و C در انسان منجر به علائم سرماخوردگی شده و واکسن آن سالیانه در جوامع انسانی به‌صورت تزریقی استفاده می‌شود و تقریباً یک سال ایمنی دارد، ولی تیپ A که مخزن و منشأ آن پرندگان مهاجر هستند بسیار خطرناک است و اگر بتواند در شرایطی به انسان منتقل شود موجب مرگ‌ومیر بالا می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اظهار کرد: البته این انتقال زمانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد که انتقال انسان به انسان صورت گیرد (همه‌گیری سال ۱۹۱۸ که تلفات انسانی میلیونی در سطح جهان برجای گذاشت) و اگر انتقال بیماری از پرنده به انسان باشد و انتقال انسان به انسان اتفاق نیفتد، خطر همه‌گیری و مرگ‌ومیر انسانی کمتر است.

وی در توضیح بیماری‌زایی ویروس تیپ A افزود: این ویروس در دو شکل تحت حاد و فوق حاد شیوع پیدا می‌کند که نوع تحت حاد بیماری‌زایی کمتری دارد و محدود به دستگاه گوارش و تنفس و تولیدمثلی می‌شود؛ ولی در نوع فوق حاد که بیماری‌زایی بالایی دارد نه‌تن‌ها دستگاه گوارش و تنفس درگیر می‌شوند بلکه ویروس به مغز، پوست، قلب و سایر ارگان‌های بدن حمله می‌کند که این درگیری تلفات بالا (تا ۱۰۰ درصد) دارد.

دانشیار گروه آموزشی طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ادامه توضیحات خود در خصوص خطر ویروس آنفلوانزای پرندگان خاطرنشان کرد: اگر این ویروس در آینده بخواهد دچار تغییراتی شود به‌گونه‌ای که انتقال انسان به انسان صورت گیرد، آنگاه در صورت وقوع همه‌گیری، به دلیل ارتباطات گسترده‌ای که در سطح جهان وجود دارد، آمار مرگ‌ومیر بسیار بیشتر خواهد بود.

رزم‌یار در ادامه توضیحات خود درباره اهمیت پژوهش انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، گفت: طبق گزارش‌ها، ویروس آنفلوانزا پرندگان تحت تیپ H۹N۲ قادر است علاوه بر ماکیان، در انسان و سایر پستانداران نیز منجر به ایجاد بیماری شود. با توجه به گسترش این ویروس در مناطق جغرافیایی وسیعی از آسیا و آفریقا و همچنین بومی شدن آن در تعدادی از کشور‌ها ازجمله ایران، در صورت ایجاد جهش و بروز همه‌گیری، خسارات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد.

وی افزود: در حال حاضر درگیری صنعت طیور کشور با این ویروس، منجر به وارد آمدن خسارات اقتصادی فراوانی شده است و هیچ‌گونه درمان عملی و اختصاصی برای درمان عفونت‌های حاصل از ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان در طیور تجاری وجود ندارد و استفاده از دارو‌های ضد آنفلوانزای انسانی ازجمله آمانتادین و زانامیویر و … در صنعت طیور به‌شدت منع شده‌اند؛ لذا نیاز به واکسن‌های مؤثری که بتوانند با تکنولوژی روز و به‌سرعت نیاز این حوزه را برطرف کنند، احساس می‌شد و انجام این پژوهش و تولید این واکسن نیز برای حل این مسئله در صنعت طیور بود.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در ادامه این گفت‌وگو، ضمن اشاره به فرآیند تولید واکسن در سیستم سنتی، به مزایای تولید نوترکیب تحت واحد آنفلوانزای پرندگان تحت تیپ H۹N۲ پرداخت و گفت: سیستم سنتی تولید واکسن غیرفعال آنفلوانزا H۹N۲ که هم‌اکنون نیز در کشور در حال استفاده است، بر پایه تکثیر ویروس زنده در تخم‌مرغ جنین‌دار و سپس غیر فعال‌سازی آن است که دارای معایب و محدودیت‌های جدی است. ازجمله آنکه فرآیند سنتی تولید واکسن زمان‌بر بوده و نیازمند کار با ویروس زنده و تکثیر آن است.

وی اضافه کرد: تعداد تخم‌مرغ‌های جنین‌دار لازم برای تولید این واکسن‌ها محدود است. در صورت بروز یک همه‌گیری انسانی با این تحت تیپ، تعداد تخم‌مرغ‌های جنین‌دار، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند پاسخگوی نیاز به واکسن باشند؛ و درنهایت، واکسن‌های غیرفعال آنفلوانزا باید صرفاً به‌صورت تزریقی استفاده شوند، که گرفتن تک‌تک پرندگان و تزریق واکسن به آن‌ها کاری زمان‌بر و هزینه‌بر است؛ اما در تولید اولین واکسن نوترکیب آنفلوانزای تحت تیپ H۹N۲ در ایران، بدون استفاده از ویروس زنده، بدون نیاز به تخم‌مرغ جنین‌دار، با صرف هزینه کمتر و بازدهی بیشتر بود که پتانسیل استفاده به‌صورت آشامیدنی، اسپری و قطره چشمی را دارد.

رزم‌یار افزود: بررسی‌های ژنتیکی و طراحی‌های لازم برای ساخت واکسن چند سال به طول انجامید و حجم کاری بسیار بالایی برای تولید این واکسن وجود داشت و انجام آزمایش‌های درون رایانه‌ای، آزمایشگاهی و حیوانی با تلاش پیوسته به مدت یک سال به طول انجامید.

وی در ادامه توضیحات خود به تشریح فرآیند تولید واکسن نوترکیب پرداخت و گفت: به‌منظور تولید این واکسن، از مخمر پیکیا پاستوریس که یک مخمر ایمن، دارای خواص پروبیوتیکی، دارای توانایی بسیار بالا در تولید پروتئین‌های نوترکیب و فاقد آلودگی اندوتوکسین است، استفاده شد.
هم‌اکنون، اطلاعات مربوط به نحوه ساخت این واکسن برای ثبت اختراع ارسال‌شده و در مراحل پایانی داوری است. اولین مقاله حاصل از این رساله در یک مجله دارای نمایه اسکوپوس (Iranian Journal of Veterinary Medicine) با عنوان Serological Evaluation of H۹-RBD-Pichia, a Novel Recombinant Influenza Vaccine, in BALB/c Mice پذیرش شده و دومین و سومین مقاله‌های منتجه نیز در مرحله ارسال برای مجلات معتبر بین‌المللی است.

وی درباره تجاری‌سازی این دستاورد مهم پژوهشی اظهار داشت: اقدامات لازم برای بهینه‌سازی تولید واکسن در شرایط نیمه‌صنعتی و سپس صنعتی در حال انجام است.
گفتنی است این دستاورد پژوهشی در قالب رساله دوره ی تخصصی امیر اصغری باغخیراتی با راهنمایی جمشید رزم‌یار از دانشگاه تهران، محمدهادی سخاوتی از دانشگاه فردوسی مشهد و مشاوره سید مصطفی پیغمبری از دانشگاه تهران با عنوان «نمایش سطح مخمری قسمتی از آنتی‌ژن H۹ (HA-RBD) به‌عنوان کاندیدای واکسن اختصاصی علیه بیماری آنفلوانزای طیور، تحت تیپ H۹N۲ در ایران» انجام شد.

 

انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
8
8
خیلی ببخشید این فناوری در شرکت نوا واکسن راد و واکسن H5N3 استفاده می شود و اولین بار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
عزیزم تو برو اول فرق واکسن کشته (محصول شرکت نوا) و نوترکیب (محصول جدید) رو بخون بعد کامنت بذار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
با سلام و احترام
برای پایان نامه دانشجوی کاری خوب و درخور است ولی باید توجه داشت که اولین شرط استفاده تجاری ارزان بودن است که نوعا واکسن های نوترکیب ارزان نیسند ثانیا این ویروس مانند کوید19 سریع دچار تغییر می شود و در مورد واکسن نوترکیب بروز شدن زمان بر و هزینه بر است در حال حاضر بهترین گزینه که مورد توجه دنیا است واکسن های اسید نوکلئیک(DNA or RNA) و در مرتبه بعدی واکسن های ساب یونیت و کشته می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
دوست عزیز واکسن کشته هم می تواند با فناوری نوترکیب آن هم تنها روش مورد تایید OIE ساخته شده باشد. شما هم دقیقتر بروشور ها را مطالعه کنید.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
در رابطه با اولین بودن، بدون شک این اولین واکسن نوترکیب تحت واحد H9N2 در ایران است.

در رابطه با ارزان بودن، عدم نیاز به میلیون ها عدد تخم مرغ جنین دار، فقط یکی از مزایای واکسن جدید است که هزینه ها را به شدت کاهش می دهد.

شما می فرمایید، اینجور کارها مناسب نیستند، باید عرض کنم که واکسن نوترکیب آنفلوانزا_آبله و یا آنفلوانزا_HVT نه تنها قبلا در کشورهای خارجی تولید شده اند، بلکه مجوز های لازم را برای تولید تجاری دریافت کرده و در حال فروش در سطح جهانی هستند.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
دوستمان فرموده است که این ویروس ها مدام دچار تعئئر می شوند،

باید بگویم که برای ساخت این واکسن، از یک ناحیه ژنتیکی محافظت شده استفاده شد. که میزان identity آن در بین ویروس های رایج بالای ۹۹ درصد بود. عزیزم، در رابطه با مسایلی که می فرمایید فکر شده است.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بنده به دلایلی، اجازه ندارم اطلاعات دقیق این اختراع را فاش کنم، بنابراین بیشتر از این مجادله نمی کنم. اگر کسی متوجه این موضوع نیست که علم و تکنولوژی روز دنیا در ساخت واکسن های جدیدتر و موثرتر است، دیگر حرفی باقی نمی ماند.

از سوی دیگر، ایراد گرفتن، کاری آسان است. آقایانی که تنها می توانید ایراد بگیرید، چرا قبل از این کاری نکردید؟؟؟؟ حالا که اولین واکسن نوترکیب H9N2 ساخته شد. منتقدین از گوشه ها بیرون آمدند. متاسفم برایتان.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
5
خدا قوت
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
ممنونم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
5
دست مریزاد
نادری
|
Germany
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
6
موفق و موئد باشید
من از نزدیک شاهد فعالیت و تلاش جناب اقای دکتر اصغری بودم و لیاقت چنین موفقیت را داشتند
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
از لطف و توجه شما خیلی ممنونم خانم مهندس.
حسام بیدختی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
5
عرض تبریک به دکتر اصغری
واقعا کمتر کسی میتواند بعد از قبولی بورد دانشگاه تهران به مدت 3 - 4 سال هر روز در آزمایشگاه زحمت بکشد.
ایشان قطعا لایق این موفقیت عظیم هستند.
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تشکر فراوان دارم آقای دکتر.‌نظر لطف شماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
5
افتخار یعنی این
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
نظر لطف شماست. خیلی ممنونم. ان شالله که مراحل صنعتی و تچاری شدن واکسن نیز به خوبی طی شود و شاهد کنترل ویروس H9N2 در ایران و حتی کشورهای مجاور با این واکسن جدید باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
6
بسیار پروژه جالبی بوده و با توجه به نیاز کشور انجام شده است. خسته نباشید به همه دست اندرکاران این طرح
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تشکر میکنم. بله. در واقع آنفلوانزا H9N2 در ایران به صورت اندمیک در آمده و خسارات اقتصادی آن بسیار زیاد است. در هنگام شروع کار، تصمیم داشتیم تا طرح تحقیقاتی انجام شود تا بتوانین خدمتی به کشور عزیزمان کرده باشیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
5
احسنت و خداقوت به جامعه دامپزشکان کشور و اساتید محترم همچنین اقای دکتر اصغری عزیز که زحمات زیادی کشیدن
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
6
درود بر دکتر اصغری عزیز و تیم تحقیقاتی با دانش و زحمت کش شون❤️❤️
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
بسیار متشکرم
حسین همتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
تبریکات فراوان.
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
تشکر میکنم.
معمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
4
تبریک فراوان به دکتر اصغری و اساتید گرانقدر جناب دکتر رزمیار و دکتر پیغمبری.
با آرزوی موفقیت های روز افزون
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
خیلی ممنونم از حسن توجه شما. بله. در واقع حمایت، هدایت و نظارت اساتید محترم، جناب آقای دکتر رزم یار، آقای دکتر سخاوتی و آقای دکتر پیغمبری رود که این طرح را به سرانجام رساند.
بی نام بی نشان
|
Canada
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
تبریک میگم بهتون موفق باشید این یک کار حسابی است ، ادامه بدید این مسیر سخت رو و اجازه ندید تو منحلابی که برخی تو دانشگاه تهران درست کردن بیافتید ، داده سازی ، کپی کاری های ناشیانه ، پول دلاری گرفتن از دانشجویان برای پایان نامه و مقاله ، دخالت در تخصص های غیر مرتبط
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تشکر میکنم. واقعا کار سختی بود که کمر درد و فشارهای روحی روانی فقط بخش کوچکی از آن بودند.
جواد الجورانى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
خدا قوت
موفق باشيد
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
خیلی ممنونم از لطف و حسن توجه شما به امور علمی کاربردی. ان شالله که بتواند این واکسن، در حل مشکل آنفلوانزا در کشور راه گشا باشد.
جواد الجورانى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
افتخار واقعا
پیریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
3
تبریک و آرزوی موفقیت‌های بیشتر برای دوست عزیزم دکتر اصغری
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
خیلی ممنونم
دکتر حسین هراتی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
5
تبریک فراوان به دکتر اصغری عزیز...خدا رو شکر که زحمات شبانه روزی شما نتیجه داد و این موفقیت حاصل شد...البته این هنوز اول راهه و با توجه به شناختی که ازتون دارم ان شاالله افتخارات بیشتری کسب میکنید...به امید فردایی بهتر برای شما و ایران عزیزمان...
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
من با نظر آقای هراتی موافقم..
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
از لطف و محبت جناب آقای دکتر هراتی، تشکر ویژه دارم.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
موفق و بهروز باشید
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
بسیار عالی. باعث افتخار است
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
متشکرم اقای دکتر
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
با آرزوی موفقیت روزافزون
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
بسیار زیبا و ارزنده
عرض تبریک به جناب دکتر اصغری بابت این موفقیت
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تشکر میکنم
موسی الرضا همتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
4
خدا قوت پهلوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
شیر مادر و نان پدر حلالت باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
تبریک ب آقای دکتر اصغری
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
متشکرم
دوستِ صادقم
|
Germany
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
1
3
یک سری افراد با سطحِ سواد پایین‌شون حجم کار و مفید بودن این تحقیق رو میبرن‌ زیرِ سوال! .................... یه بارِ دیگه عرضِ تبریک و قدردانی از زحمات شما دکتر اصغری جان‌. امیدوارم موفق و موید باشید.
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
تشکر فراوان دارم
دانیال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
0
3
بسیار عالی... از موفقیت دوستانم بسیار خوشحال میشم... مخوصا اینکه به شخصه دیدم چه تلاشی کردن برای این موضوع... دکتر اصغری عزیز، ان شالله که این موفقیت ها ادامه دار باشه.
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
خیلی ممنونم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
3
تبریک به دکتر اصغری بابت این موفقیت ارزشمند
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
متشکرم
عباس نیا
|
Sweden
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
3
با سلام و خدا قوت. خود من هم فارغ التحصیل بیوتکنولوژی دانشگاه فردوسی هستم و پایان نامه ام در مورد یک واکسن بسیار بسیار جدید با استفاده از ساختارهای ثابت غیر پروتیینی یعنی گلیکولیپیدها بود برای یک انگل پروتوزوآ و عملا در جهان برای اولین بار تونستیم این ساختار گلیکولیپیدی رو با کمک یک پروفسور اسکاتلندی که خودش این مولکول رو در گونه دیگری جدا کرده بود انجام بدم و متوجه شدیم در خون دام‌های واکسینه هم سطح آنتی بادی تولید شده در برابر این ساختار بالا هست ، در عرض کمتر از یک ماه هم از یک ژورنال کیو وان ، اکسپت گرفتیم که البته همه براشون جای تعجب داشت. اما در حال حاضر بنده مسیول فنی یک کارخونه داروسازی هستم و کلا کار تحقیقاتی رو کنار گذاشتم، فقط چون در مصاحبه موسسه رازی کرج، اساتید این موسسه نمیخواستن قبول کنند به جز پروتیینها، سایر ساختارها هم می توانند ایمونوژن باشند
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
از لطف و توجه شما نسبت به تحقیقات علمی کاربردی بسیار متشکرم. بله. واقعا کار سخت است. باید در مسیر سخت کوش بود و از بی مهری برخی افراد، نا امید نشد و ادامه داد. از آنجایی که خود شما در زمینه بیوتکنولوژی فعالیت دارید، حتما حجم و سنگینی کار را بهتر درک می کنید. خیلی ممنونم از شما.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
2
سلام؛ واقعا واکسن خوبی هست و جای خوشحالی داره که همچین موضوعی به عنولن پایان نامه انتخاب شده؛
امیدوارم که به صورت تجاری هم تولید بشه تا این زنجیره از مطالعه تا تولید کامل بشه و بتونه مشکلات صنعت رو حل بکنه
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
متشکرم، ان شالله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
0
2
به امید پیشرفت و تعالی کشور عزیزمان
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
ان شالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
0
2
آدم از دیدن پایان نامه هایی که گوشه کتابخانه ها خاک می خورند و هیچوقت کاربردی نداشته اند، خسته میشه. باید این روند تغییر کنه و طرح ها به سمت کاربردی شدن پیش برن.
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بله. واقعا حیف است که استعدادهای این مملکت، به جای رفع مشکلات کشور، به دنبال انتخاب یک طرح آسان و بی استفاده، صرفا برای اتمام دوره تحصیلات هستند. البته لازم است تا از طرح های کاربردی حمایت بیشتری شود تا نیروهای متخصص به انجام اینگونه تحقیقات تشویق شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
0
5
خسته نباشید به اساتید ارجمند
واقعا مایه افتخار و سربلندی هستید
جناب آقای دکتر اصغری!
بنده هم شاغل در سازمان دامپزشکی هستم و هم دانشجوی مقطع phd دانشگاه تهران
فضای دانشگاه و هم صحبت شدن با اساتید و سر درس اساتید نشستن واقعا نشاط آور است
اما ما شده ایم مثل اون سه گروه همکار که یکی خاکبرداری میکرد یکی لوله را کار می گذاشت و دیگری لوله را می پوشاند
یه روز گروهی که باید لوله را کار می گذاشت به دلایلی سر کار نیامد! اما دو گروه دیگر همچنان به کار خود ادامه میدادند یکی خاکبرداری میکرد و دیگری کانال را پر میکرد!!!!
عاقلی رسید و گفت : این چه کار عبثی است انجام میدهید؟
گفتند ما تقصیری نداریم مقصر اون گروه است که سر کار نیامده ما که کار خودمان را انجام میدهیم!
حالا جناب دکتر
اوضاع رابطه دانشکده دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ما همین است
والله قسم اگر واکسیناسیون دام اون هم فقط کمیت و آمارش را از سازمان دامپزشکی بگیری هیچی برای عرضه ندارد
این را بعد از ۲۰سال سابقه کار دارم عرض می کنم استاد
والله چون از این دور باطل خسته شدم افتادم دنبال ادامه تحصیل
نمیدونم حلقه وصل دانشکده و سازمان کیست و چرا اقدامی نمی شود و اراده ای برای اتصال این دو به هم نیست
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
سلام عرض میکنم.
در ابتدا مایلم از لطف و محبت شما به صورت ویژه تشکر کنم.
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
سپس باید عرض کنم که بنده تقریبا تمام وقت خود را در محیط آزمایشگاهی، در حال مهندسی ژنتیک، و در تلاش برای ساخت واکسن سپری کرده ام. قبل از آن هم بیشتر در محیط آکادمیک فعالیت داشته ام.
بنابراین با توجه سابقه کاری و تجربه شما در سازمان، نظرتان را بسیار ارزشمند می بینم. و امیدوارم که ان شالله نسل ما، همان نسلی باشد که بتواند این مشکلات را برطف کند.
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
4
تبررررریک آقای دکتر. بالامالاها ببینمتون
فائزه رحيمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
4
آقاي دكتر اصغري واقعا مثال يك فرد علمي با پشتكار بالا بوده و لايق بهترين اتفاقات در زمينه هاي علمي هستند، كما اينكه مطمئن هستم خبر موفقيت هاي ايشون رو زياد قرار هست بشنويم. دست مريزاد
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
تشکر میکنم خانم دکتر. نظر لطف شماست.
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
0
5
تبریک به تیم تحقیقاتیدانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی.
پاسخ ها
دکتر امیر اصغری باغخیراتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
سپاس فراوان
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
4
تبریک به آقای دکتر اصغری.
نظر شما
ادامه