کد خبر: ۷۶۱۶۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی دامپزشکی:
«دکتر بابک نگاهداری» افزود: قوانین دامپزشکی سابقه ۵۰ ساله دارد و نیاز است که به روز رسانی شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دامپزشک با بیان اینکه بنده به عنوان یک پزشک اعتقاد دارم که دامپزشکان را باید مدافعان گمنام سلامت بنامیم، گفت: «یقینا نقش دامپزشکان در تامین سلامت جوامع انسانی کمتر از پزشکان نیست و امنیت غذایی در جوامع امروزی به عنوان مولفه اقتدار و امنیت ملی برشمرده می شود. اینکه غذای سالم و به میزان کافی در اختیار آحاد جامعه و در طول زمان قرار گیرد، یک اهمیت راهبردی برای هر کشور دارد.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر بابک نگاهداری» با تاکید بر اینکه درآمیختگی قابل توجهی بین تولید غذا و سلامت انسان در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: «در جوامع امروزی میزان مصرف پروتئین حیوانی را به عنوان شاخص رفاه در نظر می گیرند و جامعه دامپزشکی در خط مقدم تولید پروتئین حیوانی قرار دارد. در سیاست های کلی حوزه سلامت کشور نیز می بینید که نقش و جایگاه مهمی برای مباحث امنیت غذایی که متولی اصلی آن دامپزشکی است، دیده شده است.»

وی با یادآوری اینکه جامعه دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری های دامی که 49 درصد آن مشترک است، ایفای نقش می کند، ادامه داد: «این امر باعث می شود که از خیلی از بیماری های انسانی جلوگیری شود و هزینه های درمان در کشور به میزان زیادی کاهش پیدا کند. ما نیز در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دغدغه ها و پیشنهادهایی را در ارتباط با حوزه دامپزشکی داریم و مطمئنا همکاری مرکز پژوهش های مجلس با جامعه دامپزشکی می تواند بخشی از مسائل این جامعه را حل کند و ما را به توفیقاتی در عرصه مدیریت دامپروری و دامپزشکی برساند.»

دکتر نگاهداری خاطرنشان کرد: «از جمله نگرانی های همکاران من در مرکز پژوهش ها در خصوص ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی کشور و عدم اتخاذ تدابیر لازم در خصوص سویه های جدید تب برفکی در مرزهای کشور مخصوصا عراق است که باید در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود. همچنین همکاران من تاکید دارند که در بحث عرضه و تولید واکسن می بایست نظارت بیشتری را انجام دهیم. کمااینکه مواردی از واکسنهای دامی دیده میشود که به علت کیفیت پایین در مرحله تولید یا مشکلاتی در عرضه و توزیع و نحوه نگهداری آنها وجود دارد، بیاثر هستند. همچنین همکاران من تاکید دارند که باید در بخش کشتار دام نظارت بیشتری بر این امر در مراکز مجاز صورت گرفته یا از به کارگیری اتباع در مراکز کشتار به صورت غیرمجاز جلوگیری شود. تاکید دیگر این است که نظارت و ساماندهی مصرف گوشت در کشور بیشتر باید مدنظر قرار گیرند.»

وی با بیان اینکه نحوه پرداخت حقوق و دستمزد به مسئولین فنی با وظایف پیش بینی شده آنها فاصله دارد، تصریح کرد: «بخشی از این مساله را در برنامه هفتم دیدیم و اگر لازم باشد در قوانین دیگر هم از نظر تقنینی به آنها کمک می کنیم. ما بر لزوم مشارکت بیشتر دامداران در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های عرصه دامپروری و دامپزشکی تاکید داریم. هر چقدر بیشتر مردمی سازی در تصمیم گیری ها وجود داشته باشد، در اجرا هم مشارکت بیشتری را شاهد خواهیم بود.»

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه قوانین دامپزشکی سابقه ۵۰ ساله دارد و نیاز است که به روز رسانی شود، خاطرنشان کرد: «در این خصوص حرکت هایی انجام و یک پیش نویس آماده شد اما در ادامه ایرادهایی در آن دیده شد که خیلی به سرمنزل مقصود نرسید. مرکز پژوهش ها برای اصلاح پیش نویس آمادگی دارد تا قوانین بعد از پنجاه سال اصلاح شوند. کمااینکه اگر اصلاح قانون دامپروری انجام شود، تعارضات کمتر می شود. مرکز پژوهش ها آمادگی دارد تا در این بازنگری و به روز رسانی در کنار جامعه دامپزشکی بایستد.»

وی اضافه کرد: «پیشنهاد دادیم که در این به روز رسانی به چند موضوع توجه و حدود وظایف در ارتباط با سایر بخش های دامپروری شفاف تر شود. همچنین فرایندهای صدور الکترونیکی مجوزها پروانه ها و استعلام های برخط را در قانون جدید ببینیم و فرایند های صدور الکترونیکی مجوزها را تسهیل کنیم. در طول سال های گذشته وظایفی به سازمان دامپزشکی کشور محول شده که بهتر است این وظایف جدید را به صورت صریح و شفاف در متن قانون بیاوریم. پیشنهاد ما این است که در بازنگری جدید، مصادیق جرم در حیطه دامپزشکی تقویت و مجازات نقض کنندگان قوانین بهداشتی کمی با قوت بیشتری دیده شود تا جلوی تخلفات در این عرصه گرفته شود.»

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
3
با سلام
وقتی که مدیریت بزرگترین مرکز تولید واکسن دامی کشور به دست افراد غیر مرتبط با حرفه قرار می گیرد قطعا نتیجه آن می شود: ((کیفیت پایین در تولید تا بی‌اثری در هنگام توزیع )) .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
3
با سلام
از سازمان های ذیربط میخواهیم منشا و علت تولید واکسن بی کیفیت و بی اثر را از مرکز تولید واکسن پیگیری کند. حکیم جان حذف نکن بهتر نوشتم ..البته از دید شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
0
این خبر اصلا کامنت نداره؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
2
2
تحقیق کنید چه کسی پای واکسنهای چند ده گانه دامی بیگانه را به کشور باز کرد ؟ وقتی واکسنهای آبله رازی خیلی خوب جلویLSD ایمنی میداد چرا واکسن کم اثر و پردردسر ......... آوردید؟
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
0
1
............ لینک شرکت هوم ایمن زیست فناوری و معرفی اعضای هیات مدیره آنها و تعارض منافع شدید آنها با فرایند تصویب طرح ها در صندوق حمایت از پژوهشگران ............................
https://vinsabt.com/companies/iaugik20h7mw
نظر شما
ادامه