کد خبر: ۷۶۲۳۸
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان قم در مراسم 14 مهر 1402 استان که در سالن همایش های دارالولایه برگزار شد، ضمن عرض خیرمقدم به  مسئولین و مدعوین حاضر در جلسه به ویژه ریاست سازمان جهاد کشاورزی، اساتید دپارتمان جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با طرح یک سئوال در خصوص نسبت وظایف پلیس و ارتش، اذعان داشت: با شنیدن این سئوال بی درنگ پاسخ خواهید داد: جلوگیری از تهدید های نظامی و امنیتی در داخل جامعه وظیفه پلیس و جلوگیری از این تهدیدات از خارج از مرز جامعه وظیفه ارتش می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم، «دکتر حسن توحیدی مهر» سپس با استنادبه این مثال بیان کرد: بر این اساس، جلوگیری از تهدیدات بهداشتی در داخل جامعه انسانی ، وظیفه علوم پزشکی و جلوگیری از تهدید های بهداشتی از خارج از مرز جامعه انسانی، وظیفه تشکیلات دامپزشکی می باشد و به عبارت بهتر می توان؛ علوم پزشکی پلیس سلامت و تشکیلات دامپزشکی ( بخش خصوصی و دولتی) ، ارتش سلامت نامید.

و در ادامه تصریح کرد: این ارتش سلامت که اولین سد دفاعی انسانی در برابر هجوم بیماریهای حیوانی قابل انتقال به انسان را شکل می دهد؛ در داخل خود یگان های متفاوتی را دارد:

گروه اول، دامپزشکانی که در سطح واحدهای پرورشی دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل، کرم ابریشم و... همچون کارآگاه، مشغول یافتن سرنخ انتقال، انتشار و ابتلا به بیماریهای حیوانی را بر عهده دارند؛ که می توان ایشان را یگان کارآگاهان سلامت نامید.

گروه دوم، کارشناسانی هستند که در سطح واحدهای تولیدی و فراتولیدی، همچون قاضی مشغول بازرسی بهداشتی و قضاوت در خصوص سلامت نهاده ها، فرآورده ها و محصولات خوراکی و غیرخوراکی با منشاء حیوانی هستند؛ که این گروه را باید یگان قاضیان سلامت نامید.

همچنین دکتر توحیدی مهر، پس از اینکه وقوع و شیوع هریک از بیماریهای حیوانی را به مثابه یک آتش سوزی دانست که مسیر گسترش آن نامرئی می باشد؛ اذعان داشت:

گروه سوم، کاردانانی هستند که در مواجهه مستقیم با بیماریهای حیوانی، هستند و ببا انجام عملیات پیشگیرانه ( نظیر: سمپاشی، ضدعفونی و واکسیناسیون) مشغول خاموش نمودن زبانه های این آتش سوزی نامرئی می باشند؛ که این گروه را باید یگان آتش نشانان سلامت نامید.

گروه چهارم، همکارانی هستند که در محیط آزمایشگاه، تحرکات عوامل بیماریزا را رصد می نمایند و چیزهایی را می بینند که هر چشمی قادر به دیدن آن نیست؛ این گروه را باید یگان دیده بانان سلامت نامید.

گروه پنجم، همکارانی هستند که با کنترل تبادلات انواع حیوان زنده و فرآرده های خوراکی و غیرخوراکی آنها، در مبداء، در مقصد و در مسیر انتقال، از مرزهای سلامت جامعه انسانی حفظت می کنند . این گروه را باید یگان مرزبانان سلامت نامید.

توحیدی مهر در حاشیه این گفتمان افزود: ناظرین شرعی روحانی مستقر در کشتارگاههای دام و طیور را نیز، که مشغول تائید حلیت، طهارت و حذف اندام های حرام از چرخه مصرف مردم هستند را نیز، جزء مرزبانان سلامت قرار داد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز نمود: گروه ششم نیز، همکارانی هستند که با ارائه خدمات فناورانه، اداری، مالی و حقوقی از این ساختار حفاظت و دژبانی می کنند که می توان ایشان را یگان پشتیبانان سللامت نامید.

سپس دکترتوحیدی مهر، در انتهای سخنان خود، تصریح کرد: در شرافت کار دامپزشکی همین بس که اگر درمان بدن انسان ها جزء وظایف تشکیلات دامپزشکی نیست؛ اما درمان لقمه انسان ها و درمان سفره انسان ها جزء وظایف ذاتی تشکیلات دامپزشکی می باشد؛ تصویب حق مواجهه با بیماریهای کشنده (نظیر هاری، شاربن، CCHf و مشمشه و...) خستگی تک تک اعضاء خانواده دامپزشکی را برطرف خواهد نمود.

بیش از پیش «دکتر مسعود عربشاهی» رئیس نظام دامپزشکی استان قم پس از خوش آمد گویی به حضار و مهمانان حاضر در مراسم گفت: اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی استان قم ید واحده ای هستند که هیچگاه از هم جدا نمی شوند.

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
م.س.م
|
Spain
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
3
5
این پاراگراف بسیار زیبا بود:
جلوگیری از تهدیدات بهداشتی در داخل جامعه انسانی ، وظیفه علوم پزشکی و جلوگیری از تهدید های بهداشتی از خارج از مرز جامعه انسانی، وظیفه تشکیلات دامپزشکی می باشد و به عبارت بهتر می توان؛ علوم پزشکی پلیس سلامت و تشکیلات دامپزشکی ( بخش خصوصی و دولتی) ، ارتش سلامت نامید.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
3
4
احسنت کاملا موافقم
فقط درصد مواجهه یگان پشتیبان رو میشه بفرمایید چقدره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
بیشتر از فنی در نظر میگیرن
فنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
بعد از حق مواجهه نوبت میرسه به حق مکاشفه، حق مجاهده، حق مباحثه، حق مجادله، حق محاسبه، حق مجالسه، حق مراوده و ... بسیار حق های دیگری که باید داده بشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
0
0
غیر اون پاراگرافی که م.س.م مطرح فرمودند، این پاراگراف هم زیباست:

در شرافت کار دامپزشکی همین بس که اگر درمان بدن انسان ها جزء وظایف تشکیلات دامپزشکی نیست؛ اما درمان لقمه انسان ها و درمان سفره انسان ها جزء وظایف ذاتی تشکیلات دامپزشکی می باشد؛ تصویب حق مواجهه با بیماریهای کشنده (نظیر هاری، شاربن، CCHf و مشمشه و...) خستگی تک تک اعضاء خانواده دامپزشکی را برطرف خواهد نمود.
نظر شما
ادامه