کد خبر: ۷۶۲۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی لرستان و بم

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان خبر داد:
یک میلیون راس دام در لرستان واکسیناسیون شدند


مدیرکل دامپزشکی لرستان از واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام در مناطق عشایری این استان طی سال جاری خبر داد.
جواد گودرزی در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد اظهار داشت: با توجه به محروم بودن مناطق عشایری از امکانات روستایی و شهری، این اداره کل جهت رفع بخشی از خدمات این قشر زحمت‌کش و تولید کننده جامعه اقدامات گسترده‌ای را انجام داده است.
وی از واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام در مناطق محروم و عشایری استان خبر داد و افزود: 300 هزار دام بر ضد آبله و شاربن، 500 هزار راس بر علیه تب برفکی، 200 هزار راس آنتروتوکسمی،70 هزار راس از دام‌های مناطق یاد شده بر ضد قانقاریا واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز 40 هزار راس دام بر علیه بیماری بروسلوز در مناطق عشایری و فاقد امکانات استان واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی لرستان خوراندن داروهای ضد انگل دامی به میزان 114 هزار راس را از دیگر خدمات ارائه شده به دامداران استان در این مناطق برشمرد و گفت: در این مدت سم‌پاشی بدن و 12 هزار راس و جایگاه 500 هزار راس در مناطق محروم و عشایری استان انجام شده است.
وی در ادامه یادآورشد: اجرای عملیات واکسیناسیون دام عشایر در لرستان از دی‌ماه امسال آغاز می‌شود.
گودرزی افزود: برای همین منظور اکیپ‌های دامپزشکی استان برای اجرای این طرح به مناطق عشایری استان اعزام می‌شوند.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح واکسیناسیون، ‌تمام دام‌های عشایری لرستان در مناطق عشایری استان و نیز عشایر برون کوچ در خوزستان، علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

 

----------------------------

 

50 هزار راس دام بر علیه تب برفکی در بم واکسینه شدند


مسئول شبکه دامپزشکی بم از مایه کوبی 50 هزار راس دام بر علیه بیماری تب برفکی در بم خبر داد.
مسعود اسدی پور تب برفکی را بیماری ویروسی بسیار مسری در دامهای زوج سم عنوان کرد و افزود: این بیماری با کاهش راندمان تولید می تواند خسارات و زیانهای اقتصادی زیادی به دامداریها وارد کند.
وی ادامه داد: 9 هزار و 500 راس دام سنگن و 40 هزار راس دام سبک در بم علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شدند.
اسدی پور گفت: از جمله علائم این بیماری می توان به تب بالا، وجود تاول و ضایعات در دهان، سم، تاج سم، لنگش، کاهش میزان شیر و لاغری دام اشاره کرد.
این مسئول با اشاره به لزوم جلوگیری از حمل و نقل غیر مجاز دام ها ابراز داشت: از عوامل مهم گستر ش بیماری حمل و نقل و جابه جایی دامها بدون رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای است.
وی اظهار داشت: برای کنترل این بیماری لازم است علاوه بر اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی برنامه واکسیناسیون منظم علیه بیماری انجام شود.

 

 

نظر شما
ادامه