کد خبر: ۷۶۳۵۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
«دکتر محمدقلی نادعلیان» چهره ماندگار دامپزشکی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
وی افزود: برای حوزه دام بزرگ باید فکر عاجل شود/ دانشکده دامپزشکی فقط ساختمان نیست و باید آزمایشگاه و کینیک سیار داشته باشد ...

حکیم مهر محسن طاهرمیرزایی: چهره ماندگار دامپزشکی کشور و عضو پیوسته فرهنگستان دامپزشکی در پاسخ به سؤال حکیم مهر مبنی بر اینکه مهمترین تفاوتهای رشته دامپزشکی در زمان تحصیل خود و امروز را در چه چیزهایی میبینید؟ گفت: «مهمترین تفاوت این است که رشته دامپزشکی در آن زمان لااقل در ایران شناخته شده نبود، به طوری که برخی انکار میکردند که دانشجوی رشته دامپزشکی هستند. در نقطه مقابل، دکتر تاجبخش همواره خطاب به من میگفتند که تو از همان ابتدا مهر دامپزشکی را روی پیشانی زده بودی.»

«دکتر محمدقلی نادعلیان» با بیان اینکه بنده همواره به این رشته افتخار میکردم، ادامه داد: «من عشایر بودم و در دوران کودکی صاحب گوسفند بودیم و میدانستم که دامپزشکی چیست؟ خوشبختانه امروز ما به اصطلاح جاده را خیلی خوب دیدیم و برای این حرفه خیلی کار کردیم. دبیرستانها معمولا از اساتید و سایر افراد دعوت به حضور میکنند تا شغل و حرفه خود را به دانشآموزان معرفی کنند. این اتفاق بسیار خوبی است و اتفاقا خود من چندین بار این کار را انجام دادم و دیدم که دانشآموزان خیلی علاقهمند شدند.»

وی با تاکید بر اینکه گسترده دامپزشکی خیلی وسیع است و صرفا منحصر به معاینه یک حیوان و درمان و تزریق واکسن نمیشود، تصریح کرد: «دامپزشکی در ارتباط با بهداشت مواد غذایی، بازرسی گوشت، بازرسی طیور، مواد غذایی و حتی در ارتباط با ایجاد شغل نیز فعالیت دارد.»

هفتاد درصد دروس دامپزشکی عملی است

دکتر نادعلیان درخصوص پیشبینی خود از آینده بازار کار دامپزشکی در ایران، خاطرنشان کرد: «خوشبختانه در حال حاضر دانشکدههای دامپزشکی در بخشهای دولتی و آزاد تعداد دانشجویان خود را کم کردند. از طرفی باید توجه کنیم که 70 درصد دروس دانشکده دامپزشکی به شکل عملی است. وقتی یک دکتر دامپزشک بیماری گاو و اسب را نبیند، چطور بعدا میتواند به فیلد برود و در آنجا کار کند؟ لذا باید به جنبه عملی دانشجویان خیلی توجه شود. درست است که تعداد مراجعه به بیمارستانها کم شده، اما در بعضی حوزهها مثل اسب، شرایط نسبتا خوب و در حوزه دام‌های کوچک خیلی خوب شده است.»

وی با تاکید بر اینکه میبایست برای برخی حوزهها مثل دامهای بزرگ از جمله گاو، گوسفند و... یک فکر عاجل کنند، خاطرنشان کرد: «دانشجو باید بتواند مریض ببیند و آنچه را که میخواند، به صورت عملی کار کند. من آینده را خیلی خوب میبینم چون دامپزشک در هر دو بخش علوم کاری و تحقیقاتی یک پای ثابت به شمار میرود. مثلا در بحث شبیهسازی، میکروبیولوژی یا کارهای علمی که میخواهند روی انسان پیاده کنند، یک پایه دامپزشکی است و این مساله گستره وسیع این رشته را نشان میدهد.»

این استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اضافه کرد: «من فکر میکنم که اگر همین رویه را پیش بگیرند و تعداد دانشکدهها را تا این اندازه زیاد نکنند، وضعیت خیلی بهتر خواهد بود. کمااینکه آن زمان که من در فرانسه تحصیل میکردم، سه دانشکده دامپزشکی به ازای 50 میلیون راس گاو داشتند و زمانی که قصد داشتند یک دانشکده دیگر اضافه کنند، دو سال در مورد آن بحث میکردند. در انگلستان نیز وضعیت همین است، اما متاسفانه وضعیت اینجا را میبینید.»

وی در پایان گفت: «از نظر من وضعیت بازار کار دامپزشکی خوب خواهد شد، مشروط به اینکه زیرساختهای آن از نظر استاد، تجهیزات و امکانات بهروزرسانی شود. دانشکده فقط ساختمان نیست، بلکه باید آزمایشگاه آن تکمیل شود و کلینیکهای سیار داشته باشد. در فرانسه وضعیت طوری بود که اصلا مریض نمیآوردند و خود ما با خودرو بر بالین کیس میرفتیم. ایران هم باید این مدلی شود. کمااینکه زمانی که من در دانشکده کار میکردم، حداقل چند دانشجو در خودروی من یا در خودروی دولتی حضور داشتند و بازدید سیار میکردیم.»

 


انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Finland
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
1
14
سلام .ضمن احترام به استاد گرامی
ولی لطفا زیاد جوانان را ترغیب به این رشته نفرمایید که نه بازار کار دارد و نه آینده و عمرشان تباه می شود.وضعیت فعلی مانند آن زمان که شما در فرانسه بودید و یا حتی در زمان تدریس در سنوات گذشته نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
0
9
دامپزشکی عمومی که پیشکش.همین الان در یک دانشکده قدیمی بدون اینکه بیمار دام بزرگ مراجعه داشته باشند تخصص دام بزرگ می دهند؟!!!! چطور این رشته را آموزش می دهند؟!!! آیا برای راه اندازی یک دوره بالینی، به غیر از استاد حداقلی از تعداد بیمار لازم نیست؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
تبدیل پرطرفدارترین تخصص دامپزشکی که به رشد اقتصاد دامپروری کشور کمک میکند، به فاجعه آمیز ترین تخصص، واقعاً حیف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
1
6
استاد عزیز
اگر در بخش دولتی باشید در عمل فقط همان 30 درصد تئوری کاربرد دارد. اینکه بلد باشی که چگونه گزارشی بنویسی که از یک طرف توجه بالادستی ها را به خودت جلب کنی و از طرف دیگر برای ارباب رجوع حرفی برای گفتن باقی نگذاری و نتواند از شما شکایتی داشته باشد.
سازمان دامپزشکی فقط بر همین اصل کار می کند و در واقع کاری بنام کار عملی نداریم(به غیر از کارهای نمایشی که قاعدتا نیازی به سواد ندارد).
اما در بخش خصوصی وضع به گونه ی دیگری است. دقیقا به همان شکل که شما فرمودید. یعنی تا کار عملی بلد نباشی هیچ جایگاهی نخواهی داشت. حتی دامدار نمی پرسد که کدام دانشگاه درس خوانده ای؟ یا معدلت چی بوده؟ یا مجوز کار داری یا خیر؟
به همین دلیل به همکاران جوان پیشنهاد می کنم که قبل از هر چیز برای خودشان مشخص کنند که قرار است در آینده در کدام قسمت قرار بگیرند و بر آن اساس اقدام کنند.
پاسخ ها
راستاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
تنها بخشهایی که در سازمان و ادارات کل و شهرستانها فعالیت علمی مرتبط انجام میدهد، شامل اکیپهای نمونه گیری و بازرسی و نظارت، آزمایشگاه که داده سازی میکند و دفاتر تخصصی هستند که داده های میدانی و آزمایشگاهی را آنالیز و داده پردازی میکنند و در طی پروتوکلهای بهداشتی _درمانی و دستورالعمل به بخشهای مرتبط اعلام و اجرا می کنند.
موفق باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
دلیل اینهمه عقده بخش خصوصی از دولتی جیست؟اینکه صلاحیت علمی قبولی در آزمونی را برای کار حاکمیتی داشته باشید تقصیر دولته؟واقعا فکر میکنید دوستان شاغل در بخش خصوصی پروفسور هستند؟
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
3
................... مگه دامپزشک قراره اسب و گاو ببینه؟ دامپزشک باید یه اپلیکیشن اسم داروهای انسانی نصب کنه و بعد که اسم ۴ تا دارو رو یاد گرفت فقط در حوزه های تخصصی پزشکی (مخصوصا قلب و چشم) نسخه بپیچه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
تو این رشته نه در محیط اکادمیک چیزی آموزش داده میشه نه در فارم کسی دل سوز شماست چون شما وقتی وارد فارم میشی دامپزشک هایی رو اونجا میبینی که از شما توقع دارن چند کتاب رفرنس (هر کدام بالای هزار صفحه) مطالعه کامل کنید و اگر دلشون به حال شما سوخت تازه اجازه میدن توش رکتال کنید ، در نهایت شما تصمیم میگیرید بعد از چند ماه اتلاف وقت بدون ددریافت حق و حقوقی وارد یک حیطه کاری دیگه بشید
شاگرد متخصص داخلی دام بزرگ، مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
0
0
با آرزوی سلامتی و عزت مستدام برای استاد عزیزم آقای دکتر نادعلیان گرامی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
0
2
دوستان کلینیسین که با عرض معذرت نه علم کافی دارند و نه خبری از یافته ها و مقالات جدید دارند و نه ابزار کافی تشخیص دارند و نه آموزش کمافی دیده اند ؛ همه چیز با کمی تجربه و ضد التهاب و آنتی بیوتیک و داروهای تقویتی حل میشه بعدا هم بالاخره یه تجربه ای کسب میشه نگران نباشید استاد بزرگوار
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
0
0
جناب دکتر که استاد بنده هم بودن .... همیشه در صحبتها از درمان دام صحبت میکنند .حال آنکه این موضوع شاید حداکثر ده درصد دامپزشکی باشه!
نظر شما
ادامه