کد خبر: ۷۶۴۵۷

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری از شناسایی کانون‌های تب مالت در شهرستان ری خبر داد و گفت: کانون‌های تب مالت تحت نظارت شدید کارشناسان دامپزشکی قرار دارد، لذا شهروندان از تهیه مواد لبنی از مراکز غیرمجاز پرهیز کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی اصغری» با اشاره به شناسایی کانون‌های تب مالت در شهرستان ری اظهار داشت: کارشناسان اداره دامپزشکی هر 6 ماه یک‌بار به دامداری‌ها مراجعه کرده و تست و خون‌گیری انجام می‌دهند و این فاصله زمانی بدون در نظر گرفتن شرایط دامداری از جمله دامداری‌های پاک، مثبت یا منفی است.

وی با بیان اینکه تب مالت از راه شیر دام انتقال پیدا می‌کند، ادامه داد: در صورتی که جواب تست تب مالت در 3 مرحله آزمایش، مثبت گزارش شود، دام بیمار به کشتارگاه اعزام می‌شود و خون‌گیری در آن دامداری هر 21 روز یک‌بار تغییر پیدا می‌کند و به قدری ادامه می‌یابد که با شناسایی دام‌های بیمار، گله پاک شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری در ادامه گفت: شیر دام مبتلا به تب مالت نباید مصرف شود و به طور کلی مردم باید در استفاده از شیر و لبنیات سنتی مراقبت بیشتری داشته باشند و مطمئن باشند که فرآورده مورد استفاده پاستوریزه یا دارای گواهی سلامت دامپزشکی است.

اصغری با تأکید بر اینکه نظارت و کنترل بیماری‌های سل و تب مالت برای دامپزشکی مهم است، تصریح کرد: سل و تب مالت از شیر دام یا فرآورده‌های خام لبنی به انسان قابل انتقال است، لذا مصرف‌کنندگان باید حتماً مواد لبنی را از مراکز مجاز که دارای تأییدیه دامپزشکی و تاریخ انقضاء و تولید است تهیه کنند.

وی با بیان اینکه در شهرستان ری کانون‌های تب مالت شناسایی شده و تحت نظارت شدید کارشناسان قرار دارد، ابراز داشت: کانون‌های سل و تب مالت در تمام شهرها وجود دارد اما تحت کنترل است و تست و خون‌گیری با سیاست سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و در صورت مثبت شدن تست کشتار صورت می‌گیرد که این روش مطمئن کنترل بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان از تهیه مواد لبنی از مراکز غیرمجاز و سنتی پرهیز کنند و چنانچه شیر خام خریداری کردند، حتماً شیر را جوشانده و پس از 5 دقیقه از زمان جوشیدن مصرف کنند.


نظر شما
ادامه