کد خبر: ۷۶۴۷۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از مشکلات دانشکده‌های دامپزشکی کشور (قسمت چهاردهم):
یکی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید: نگاه تخصصی‌تر به رشته دامپزشکی در دام کوچک در حال پررنگ شدن است اما در دام بزرگ چنین وضعیتی را نداریم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دانشکده‌ای که هر سال ۵۰ تا ۷۰ دانشجو در سال می‌گرفت، به یکباره در سال ۹۷ این آمار سه تا چهار برابر شد.» این گلایه از سوی یکی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج در گفتوگو با حکیم مهر عنوان شد: «وقتی امکانات آموزشی دانشگاه با تعداد ۷۰ نفر آداپته می‌شود و عادت می‌کند، به یکباره با چهاربرابر شدن جمعیت نمی‌تواند این عادت‌پذیری را به سرعت تغییر دهد و زمان‌بر می‌شود تا بتوانند امکانات را فراهم کنند و گپ‌هایی ایجاد می‌شود.»

از نظر آنان با این تعداد دامپزشک فعال و آن تعدادی که در ۱۰ سال آینده قرار است داشته باشیم، زمانی کار پیشرفت می‌کند که دامپزشکان با هم همدل و همرنگ باشند و این طور نباشد که در کار یکدیگر دخالت کرده یا کاری را که مربوط به فیلد نیست، انجام دهند.

به منظور بررسی میدانی این مسائل و واکاوی سایر مشکلات دانشکده‌، پایگاه خبری حکیم مهر به سراغ دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج رفته‌ و با تعدادی از دانشجویان به گفت‌وگو نشسته است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

ورودی‌های ۹۷ به یکباره چهار برابر شد

«یکی از مهمترین مشکلاتی که از سال ۹۷ و از ابتدای ورود به دانشگاه داشتیم، ازدیاد جمعیت و عدم کشش و توانایی امکانات دانشگاهی برای این جمعیت بود.» این را یکی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج به حکیم مهر می گوید: «این مشکل به دلیل جذب بیرویه دانشجو در سال ۹۷ و در تمام دانشگاه‌های سراسر کشور به وجود آمد و در دانشگاه کرج بیشتر بود، چون دانشگاههای کرج و تهران به دلیل ویژگیهای خاص جمعیتی، از شهرهای دیگر نیز انتقالی می‌گیرند. به همین دلیل ما از ابتدا یک ورودی حدود ۱۶۰ نفره در نیمسال بهمن و یک ورودی ۱۶۰ نفره دیگر در نیمسال مهر داشتیم و در سال ۹۷ ورودی دانشکده کرج حدود ۳۰۰ دانشجو بود. این وضعیت باعث شد که دانشگاهی که هر سال ۵۰ تا ۷۰ دانشجو در سال می‌گرفت، به یکباره و در سال ۹۷ این آمار سه تا چهار برابر شد. وقتی امکانات آموزشی دانشگاه با یک تعداد ۷۰ نفر آداپته می‌شود و عادت می‌کند، به یکباره با چهاربرابر شدن جمعیت نمی‌تواند این عادت‌پذیری را به سرعت تغییر دهد و زمان‌بر می‌شود تا بتوانند امکانات را فراهم کنند و گپ‌هایی ایجاد می‌شود.»

وی ادامه می دهد: «به فرض قبلا ورودی های ۷۰ نفره در سال به دو کلاس A و B تقسیم می‌شدند که هر کلاس ۳۰ تا ۳۵ نفر بود. اما ورودی ما برای اولین بار در دانشکده، سه کلاس شدیم که هر کلاس حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر بودیم که جمعیت زیادی برای کلاس است. بعدها و در طول زمان به بحث کرونا خوردیم و این مسائل کمرنگتر شد، چون در کرونا به دلیل آموزش مجازی ما مشکل خاصی به آن صورت نداشتیم. مگر اینکه گاهی اوقات قطعی صدا و مشکل اینترنت ایجاد میشد و ما مشکل آموزشی خاص دیگری از این بابت نداشتیم.»

کانونهای فعال پژوهشی نداریم

این دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج، ضمن اشاره به مشکلات پژوهشی دانشکده، با بیان اینکه هر دانشکده در حوزه پژوهشی باید یک انجمن علمی فعال و یک مجله علمی معتبر داشته باشد، خاطرنشان کرد: «من از ابتدای ورود به دانشگاه، به آن صورت کانون‌های فعال پژوهشی ندیدم. با این وجود ما باز هم فعالیت‌هایی را از سمت کانون دانشگاه داشتیم که وبینارهایی را برگزار می‌کردند یا آموزش‌های خارج از دانشگاه در دوران کرونا می‌گذاشتند که به درد دانشجویان می‌خورد و از آن استفاده می‌کردند. اما در بحث پژوهشی، فعلا انجمن ما تازه پا گرفته و حدود دو ترم است که فعالیت می‌کنند. با این حال دوره‌های خوبی را برگزار می‌کنند و امیدواریم که در بحث تحقیق و پژوهش فعالتر شویم. گفتنی است که دانشگاه ما در بخش پژوهشی و تحقیق و توسعه جزو چند دانشگاه برتر آزاد و دولتی است. کما اینکه دانشجویان ما همیشه در حوزه مقاله و شرکت در کنگره‌ها فعال و مقالات علمی بسیاری دارند و از این بابت رتبه علمی و پژوهشی دانشگاه بالاست و مشکلی نداریم.»

افتتاح بیمارستان دانشکده یک اتفاق بزرگ بود

وی درخصوص وضعیت تجهیزات و امکانات دانشکده، با یادآوری اینکه در ابتدای کار و به دلیل چهار برابر شدن ظرفیت، امکانات خیلی کم بود، تصریح کرد: «اما به مرور تجهیزات و امکانات وضعیت مناسبتری پیدا کرد. یک اتفاق مهم این بود که دانشگاه در این ترم، بیمارستان دامپزشکی دام کوچک پیروز را افتتاح کردند و این مهم با زحمات خیلی زیاد دکتر شقایق و معاون ایشان دکتر عطایی و همچنین دکتر حسین‌زاده که رئيس بیمارستان دام کوچک هستند، به عمل نشست. این بیمارستان در حال حاضر یک بیمارستان مجهز است و از بخش داخلی گرفته تا اگزوتیک، رادیولوژی، بخش جراحی و بخش‌هایی را که یک بیمارستان دام کوچک می‌تواند به صورت کامل داشته باشد، بیمارستان پیروز دارد. تا جایی که تجهیزات کارورزی دانشجویان کارورز را در دو ترم آخر و به شکل کامل چیدند و در حال حاضر این تجهیزات برای کارورزهایی که از این ترم به بعد قرار است در این بیمارستان کارورزی انجام دهند، واقعا خوب و عالی است و مجهز شده است. از طرفی در بیمارستان دام بزرگ نظرآباد تجهیزات نسبتا خوب و کیس‌های متفاوتی داریم که می‌توان به کمک آنها به درمان، تشخیص و معاینه پرداخت.»

کیس پرندگان کم داریم

یکی دیگر از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج در گفت وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه تعداد کیس در بیمارستان نظرآباد دانشکده در حد متوسط و معقول است، میگوید: «بیمارستان پیروز نیز به تازگی افتتاح شده و در ابتدای کار است. هنوز سه هفته از بهره‌برداری آن نگذشته و تا همین جا هم چند کیس‌ جراحی را پذیرفتهاند. همچنین کیس‌های داخلی و رادیولوژی داشتند که تعداد آنها متوسط رو به بالا بوده است. در این میان ما فقط کیس‌های پرندگان کم داریم.»

وی درخصوص آینده بازار کار دامپزشکی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد دانشجویان به فیلد دام کوچک، درصد کمی دام بزرگ و سایرین به طیور، آبزیان و مباحث‌ آزمایشگاهی علاقه‌مند هستند، اضافه کرد: «با این تعدادی که ما دامپزشک فعال داریم و در ۱۰ سال آینده قرار است داشته باشیم، زمانی کار پیشرفت می‌کند که دامپزشکان با هم همدل و همرنگ باشند و این طور نباشد که در کار یکدیگر دخالت کرده یا کاری را که مربوط به فیلد نیست، انجام دهند. به عنوان مثال فیلد دام بزرگ در صورتی تا ۱۰ سال آینده توسعه و پیشرفت خواهد داشت که مباحث آن تخصصی‌تر شود. یعنی صرفا نگوییم که فلان دامپزشک، دام بزرگ کار می‌کند، بلکه بگوییم در حوزه کدام حیوان دام بزرگ کار می‌کند؟ آیا در فیلد اسب، گاو، گوسفند یا شتر؟ کار میکند؟ این زمینهها باید تفکیک شوند و در ادامه در همان قسمت هم جزئیتر شود و مثلا در فیلد گاو بگوییم که فلان شخص متخصص بیماری‌های ورم پستان یا فلانی متخصص بیماری‌های عفونی و فلانی متخصص بیماری‌های ادراری، قلبی، عروقی و... است. لذا به نظر من تخصص‌ها باید گسترش پیدا کند و در این صورت است که آینده خوبی در انتظار رشته خواهد بود. اگر یک کیس را در حالت کلی دیدیم و احساس کردیم که ممکن است مشکل آن از قلب و عروق باشد، به فرد متخصص ارجاع دهیم، درست مانند طب پزشکی انسان.»

لزوم تخصصی شدن رشته

وی با بیان اینکه نگاه تخصصیتر به رشته دامپزشکی در حال حاضر در بحث دام کوچک در حال پررنگ شدن است، خاطرنشان می کند: «اما در بحث دام بزرگ چنین وضعیتی را نداریم و فقط تا حدی شاهد پیشرفت بودهایم که یک دامپزشک در حوزه گوسفند کار می‌کند و دیگری در زمینه گاو، اسب و شتر. در حوزه دام کوچک اما به نقطهای رسیدیم که یک نفر به‌عنوان دندانپزشک در دام کوچک مطرح است و دیگری به‌عنوان رادیولوژیست، یکی جراح چشم و... که خیلی خوب است که به این شکل تقسیم‌بندی شود و هر کس در حوزهای که تخصص دارد کار کند. به این شکل هم سطح علمی رشته بالاتر میآید و هم اینکه عوام و جامعه تصور نمیکنند که دامپزشک صرفا یک دارو می‌نویسد و ممکن است خوب شود یا نشود. در واقع با تخصصی کار کردن، هم حرفه خود را بالا میبریم و کار دقیق‌تر و علمیتری میکنیم.»

این دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد کرج با تاکید بر اینکه به طور کلی وضعیت این دانشکده بد نیست، افزود: «اگرچه تعداد کلاس‌های دانشکده زیاد است اما از آنجا که دانشگاه کرج چند رشته دیگر ازجمله روانشناسی و دیگر رشته‌ها را وارد دانشکده ما کرده و از کلاس‌های ما استفاده می‌کنند، این مساله یک مقدار کلاس‌های ما و برنامه‌های درسی دانشکده دامپزشکی را فشرده‌تر کرده که خواهش می‌کنم مسئولین دانشگاه آزاد به این مساله رسیدگی کنند. بهتر است که کلاسهای دانشکده دامپزشکی در اختیار خود آنها باشد و برای سایر دانشجویان، یا دانشکده دیگری احداث شود یا اگر احداث شده، زودتر به بهره‌وری برسد که کلاس‌های ما کم نشده و برنامه‌های ما نیز فشرده نشود.»


انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Poland
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
1
9
جای تاسف است فقط به فکر سود و پول هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
0
16
کم کم به روزی نزدیک میشویم که تعداد واحد دامی کشور کمتر از تعداد دامپزشکان خواهد شد .این همه دانشجو برای کدام جمعیت دامی !!!!!!
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
1
5
وای از انکه بود از پس پرده امروز فردایی
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
4
دانشجو سال ۹۷ ام و از دانشگاه سنندج واقعا ورودی ما ۱۲۰ نفر بود الان ک ترم ۱۱ هستیم به ۶۰ نفر کاهش پیدا کردیم و از همون سال تا هم اکنون هنوز هیچ دانشجویی راضی نیست الان کار ورز هستیم ولی هیچ امکانات عملی نداریم حتی دارو نداریم همه چی یا خراب هستش یا تاریخ گذشته هست کیس دام بزرگ و دام کوچک و پرنده اصلا وجود ندارد سطح امکانات و وسایل در حد صفر هم نیست منفی هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
اشتباه کردین و عمرتون رو تلف کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
6
7
با سلام و تشکر از گزارش حکیم مهر عزیز.که ما رو برد به دوران دانشجویی. یادش بخیر. بنده به عنوان یکی از فارغ تحصیلان قدیمی دانشگاه ازاد کرج. حقیقتا اعلام می کنم دانشگاه آزاد کرج یکی از بهترین دانشکده های سطح کشور هست. که اکثر افرادی که از این دانشگاه فارغ تحصیل شدن جز بهترین دامپزشکان ایران هستند هم در کار درمان و طبابت و هم در جایگاهای بالای مدیریتی کشور و جا داره از زحمات اساتید بزرگی مثل دکتر گیلان پور. دکتر رادمهر. مرحوم دکتر تشفام. مرحوم دکتر ثمینی. دکتر توسلی. دکتر ساسانی .دکتر ابراهیم زاده موسوی. دکتر شقایق. دکتر عطایی. دکتر فرهودی. دکتر سلاسل. دکتر مرجانی. دکتر ابرکار. دکتر دارستانی. دکتر تقی پور. دکتر سلک. دکتر موسی خانی. دکتر بهشتی. دکتر کوهدار. دکتر معیر. دکتر مشاک.دکتر رادمهر. دکتر شعیبی. دکتر محیط مافی. دکتر پریانی. دکتر تاجدینی. دکتر پور تقی. دکتر تقدیری. دکتر رحیم نژاد. دکتر خوشخو. دکتر حسینی. دکتر رئیسی. دکتر کریمی گودرزی و سایر اساتیدی که اسمشون به خاطر نمی آورم تشکر و قدردانی بکنم و دست تک تکشون رو به نشانه احترام ببوسم. ما هرچه داریم و نداریم مدیون این اساتید هستیم. خدا به عمرشون برکت بدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
0
من خودم ورودی 86 همون دانشکده بودم که اتفاقا همون سال هم همین کار رو انجام دادن و نصف همدوذه ای های من هنوز ئنبال کار هستن واقعا اون متولیتنی که میان و این اجازه رو میدن به فکر بعد از فارغ التحصیلی دانشجو نیستن .............. از طرف دیگه با این جمعیت کیفیت آموزش هم به فنا میره
ناشناس
|
Germany
|
۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
0
چند وقت پیش یکی از معروفترین کلینیسین های کشور در زمینه طیور که بنده چند ماه خدمت ایشون با چند واسطه موفق شدم‌ کارآموزی کنم رو توی راهرو دانشکده دیدم که آمده بود برای جذب هیئت علمی که از خوشحالی بال درآوردم و بعدا فهمیدم که ردش کردن ! یعنی خداییش دنبال کی هستین ؟
یکی که فقط بشینه سر کلاس نگاه دانسجو کنه و نه سواد عملی دلشته باشه و نه حتی یک کیس داشته باشه که بیاره ببینیم !!!
نظر شما
ادامه