کد خبر: ۷۶۵۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت دامپزشکی ایلام گفت: علائم بیماری های اکتیما و ppr بسیار مشابه است لذا تشخیص و تفکیک این ۲ بیماری فقط توسط دامپزشکان امکان‌پذیر است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر الهام جم زاده» معاون سلامت دامپزشکی استان ایلام، شامگاه پنجشنبه با اشاره به اینکه علائم بیماری اکتیما و ppr تقریبا یکسان است، گفت: علائم بیماری ppr و اکتیما با زخم ها و ضایعات دهانی و اسهال همراه است.

وی با بیان این که هر دو بیماری در نشخوارکنندگان کوچک اتفاق می افتد و ضایعات دهانی و اسهال از علائم آن است، افزود: تفکیک و تشخیص قطعی این بیماری و تفاوت در نوع زخم ها و شکل زخم های دهانی کاری سخت است و تنها دامپزشک می تواند تشخیص دهد.

این مقام مسئول با تشریح اینکه بیماری ppr یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است که در نشخوارکنندگان کوچک مثل گوسفند و بز رخ می دهد، افزود: هرساله دامپزشکی بر اساس دستورالعملی که از طرف سازمان دامپزشکی کشور ارسال می شود، عملیات واکسیناسیون دام علیه بیماری ppr را در ۶ ماهه اول سال در دستور کار دارد.

جم زاده در ادامه گفت: واکسیناسیون تقریبا تا اواخر مرداد ماه امسال با پوشش جمعیتی کامل در سطح کل دام های استان انجام گرفته است که از این جهت استان ایلام بر اساس ارزیابی درصد تحقق واکسیناسیون از سوی سازمان، حائز رتبه برتر در کشور شده است.

این مقام مسئول در راستای واکسن ppr ادامه داد: دام مادر ایمنییت حاصل را به بره های خود منتقل می‌کند و تقریبا می‌توان گفت ایمنی در بره‌های تازه متولد شده حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، دامداران سطح شهرستان آبدانان که بره‌های آن ها دارای علائم زخم دهان و اسهال بوده‌اند، به اشتباه به دنبال واکسن ppr بوده‌اند.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
1
درود بر زحمت کشان عرصه ی سلامت دام ؛ بخصوص واکسیناتور های زحمت کش ادارات دامپزشکی
قادر خضریان
|
Germany
|
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
1
سلام و درود

جهت اطلاع لازم است به عرض برسانم به نظر من در کانونهای PPR اگر موارد اکتیما مشاهده گردید بهترین استراتژی کنترل استفاده از واکسن PPR است چون طی مشاهدات فارمی من درکانونها که نقاط بحرانی مبارزه با بیماریها هستند احتمال وقوع همزمان PPR و اکتیما وجود دارد لذا نباید ریسک کرد.البته این مشاهدات فارمی نیاز به پژوهش و مطالعه دارد.
خراسان رضوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
0
3
تشخیص تفریقی این دو بیماری را توضیح نداده اند. دربیماری اکتیما زخم ها گل کلمی یا ( prolifrative) و در بیماری ppr زخم ها نکروتیک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
اصلا اسهال و .. تو اکتیما دیده نمیشه که..
چه شباهتی بین ppr و اکتیما هست؟
اما ممکنه دراثر ضعف ppr اکتیما رو هم به عنوان عفونت ثانویه گرفته باشن
دانشجوی phd دانشگاه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
1
1
با عذرخواهی!
عرض کنم جوری نوشتید تنها دامپزشک می تواند تشخیص دهد که انگار بر دامپزشک وحی میشود که نوع ضایعات دهانی را تشخیص دهد!!!!
الآن کاردان و تکنسین های ما که چه عرض کنم دامداران ما هم مقالات چاپ شده در مجلات خارجی را در فضای مجازی مطالعه می کنند و در مقابل واکسیناتور ما قرار میدهند
در یکی از شهرستانهای محروم بودم که طرف رفته بود چتد راس بز سانن گرفته بود که مبتلا به آبله شده بودند شبکه هم این واکسن آبله رایج را برای دامهای سالم گله ش تجویز کرد
بعد که واکسیناسیون جواب نداد و داستان بیماری ادامه پیدا کرد که البته فکر کنم که واکسیناسیون در دوره کمون انجام شد و چاره ای هم نبود
اون بنده خدا هم با غرور در فضای مجازی با تیراژ بالا!!!!! با استناد به مقاله گفت:
ایهالناس!
از واکسن آبله دامپزشکی استقبال نکنید که کور میکنه و شفا نمیده!!!!!!!
کار کردن در دامپزشکی سخته به خدا
نبود امکانات و محیط کار و پاتوژن ها و خطرات فیزیکی و بیولوژیک و... تا دخالت دیگر مقامات غیر مرتبط در امر خصوصا نظارت بهداشتی و .... مشکلات معیشتی و کم بودن حقوق
پاسخ ها
خراسان شمالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
باید واکسن کشته تزریق میشد. شما با واکسن زنده وضعیت و وخیم تر کردین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
با تشکر از دانشجوی محترم دانشگاه تهران
از انتقال تجربیات میدانی شما سپاسگزارسم
نظر شما
ادامه